۱۷ دی ۱۳۹۴، ۸:۰۹
کد خبر: 81910793
T T
۰ نفر
رعايت بهداشت كار با رايانه، ضرورتي براي سلامت چشم ها

تهران- ايرنا- رايانه با تمام مزايايي كه براي پيشبرد امور در زندگي امروزي دارد، در صورت رعايت نشدن بهداشت كار و استاندارهاي استفاده از آن، مي تواند كاربران را با مشكلات متعددي به ويژه عوارض چشمي (CVS) مانند خشكي چشم مواجه كند.

به گزارش گروه علمي ايرنا، در دنياي ماشيني امروز، رايانه به عنوان ابزاري بسيار كاربردي، پيوندي ناگسستني با زندگي انسان ها يافته است به گونه اي كه كمتر مكاني را مي توان يافت كه در آن نشاني از وجود يكي از انواع رايانه نباشد.
در اين ميان كار طولاني مدت با رايانه، به طور خاص افرادي را كه به واسطه شغل خود ساعات طولاني از اين وسيله استفاده مي كنند، با مشكلات جسمي از قبيل سردرد، گردن درد، كمر درد، انواع آرتروزهاي دست و پا و به ويژه مشكلات چشمي مواجه مي كند.
گاهي شاغلين دو سوم از ساعات شبانه روز صرف كار با رايانه مي كنند و درگير عوارض خاصي در ناحيه چشم از قبيل خشكي چشم مي شوند.
به مجموعه عوارض چشمي ناشي از كار مداوم با رايانه و مشاهده طولاني مدت صفحه نمايش رايانه، CVS گفته مي شود. طبق آمار جهاني حدود چهار درصد كاربران حرفه اي رايانه به اين عارضه مبتلا هستند.
مهمترين علائم CVS شامل خستگي، خشكي و سوزش چشم، اشك ريزش و تاري ديد، التهاب، قرمزي و خارش چشم و در موارد شديدتر دوبيني، تهوع، سردرد است.
واضح نديدن حروف در صفحه نمايش، كاهش ميزان پلك زدن در هنگام كار با رايانه (افراد هنگام كار با رايانه حدود يك پنجم حالت عادي پلك مي زنند) و خيره شدن طولاني مدت به مانيتور از جمله علل بروز اين عارضه عنوان شده است.
در اين ميان رعايت اصول ايمني و استانداردهاي موجود در زمينه كار با رايانه و توجه به توصيه چشم پزشكان مي تواند نقش تاثيرگذاري در پيشگيري از اين عوارض داشته باشد.
دكتر 'مهدي خداپرست' چشم پزشك و معاون درمان بيمارستان فارابي در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا در اين خصوص اظهار كرد: يكي از مهمترين راه هايي كه مي تواند از بروز اين گونه عوارض پيشگيري كند، پلك زدن مداوم در هنگام كار با رايانه و خيره نشدن به مانيتور است؛ به اين طريق سطح چشم ها به اشك آغشته و احتمال بروز خشكي چشم كمتر مي شود.
وي افزود: كاربراني كه ساعات طولاني از رايانه استفاده مي كنند بايد به ازاي هر 50 دقيقه كار، 10 دقيقه به چشم هاي خود استراحت دهند و در واقع به جاي كار بي وقفه، به صورت منقطع كار كنند.
خداپرست با بيان اين كه كار منقطع مي تواند زمان بروز عوارض بينايي را به تعويق بياندازد و يا از بروز آن پيشگيري كند، اظهار كرد: براي استراحت دادن به چشم ها بايد به نقطه اي دور نگاه كرد تا عضلات چشم براي ادامه كار آمادگي لازم را به دست آورند.
وي خاطرنشان كرد: افرادي كه به رغم رعايت تمام نكات ايمني باز هم به عارضه خشكي مواجه مي شوند، بايد براي تعيين ميزان اشك و بررسي سيستم عضلاني و حركتي چشم تحت معاينه پزشكي قرار گيرند تا پزشك در صورت لزوم براي آنها استفاده از اشك مصنوعي و يا برخي قطره هاي چشمي را تجويز كند.
خداپرست رعايت فاصله استاندارد با رايانه را نيز در پيشگيري از بروز عارضه خشكي چشم موثر دانست و گفت: طبق استانداردهاي جهاني فاصله چشم ها با رايانه بايد بين 40 تا 50 سانتي متر و مانيتور به گونه اي قرار گرفته باشد كه مركز آن حدود 10 سانتي متر از چشم ها پايين تر باشد؛ در اين حالت پلك ها پايين تر و در نتيجه سطح كمتري از چشم ها در معرض هوا و نور منعكس از مانيتور قرار مي گيرند و در نهايت با احتمال كمتري از بروز خشكي مواجه مي شوند.
وي رعايت بهداشت محيط كار با رايانه را در اين زمينه موثر دانست و افزود: وجود هوا و نور مناسب در محيط كار نيز در پيشگيري از عوارض چشمي ناشي از كار با رايانه موثر است به همين منظور لازم است مانيتور به گونه اي قرار گيرد كه نور خورشيد يا نور لامپ به آن نتابد و به طور كلي روشنايي محيط كار بايد در حدود نصف شرايط معمول باشد.
خداپرست يادآور شد: به طور كلي افرادي كه ساعات طولاني با رايانه كار مي كنند، به عوارض چشمي ناشي از آن مبتلا مي شوند و اين عوارض در افرادي كه به صورت كوتاه مدت از رايانه استفاده مي كنند، ديده نمي شود.
وي افزود: همچنين اين عوارض در افراد مبتلا به اختلالات بينايي مانند انحرافات مخفي و آشكار چشم و افراد دوربين، نزديك بين و مبتلا به آستيگماتيسم (تاري ديد در اثر نبود قرينگي قرنيه) زودتر و شديدتر از ساير افراد بروز مي يابد بنابراين به اين افراد توصيه مي شود كه بيشتر از سايرين به بهداشت كار با رايانه توجه داشته باشند.
علمي**1834**2017
۰ نفر