۱۶ دی ۱۳۹۴، ۲۲:۱۷
کد خبر: 81910672
T T
۰ نفر
آيت الله مكارم شيرازي:خطوط قرمزشرع درزمينه تلقيح مصنوعي موردتوجه باشد

قم- ايرنا- آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد گفت: بايد در زمينه هاي گوناگون پزشكي از جمله تلقيح مصنوعي و مرگ مغزي، نظر شرع را دانست و خطوط قرمز را بررسي كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از مركز خبر حوزه، وي عصر چهارشنبه در ديدار اعضاي نشست هم انديشي دانشكده سلامت و دين در مدرسه امام سجاد(ع) قم، با ابراز قدرداني از تلاش براي راه اندازي اين دانشكده، اظهاركرد: هر اقدام جديدي با مشقت هايي همراه است و كساني موفق مي شوند كه شهامت و شجاعت تحمل مشكلات را داشته باشند.
وي با اشاره به سابقه تاريخي علوم پزشكي در اسلام، گفت: بسياري از پزشكان ماهري كه در دنيا درخشيدند از حوزه هاي علميه برخاستند و در صورتي كه تاريخ علم به درستي تدوين شود، پرده از روي اين حقيقت برداشته مي شود.
آيت الله مكارم شيرازي، بر لزوم تدوين تاريخ علوم در اسلام تاكيد كرد و افزود: متاسفانه در زمينه تدوين تاريخ جامع علوم اسلامي نظير تاريخ فلسفه، شيمي، فيزيك، رياضيات و پزشكي غفلت شده است.
وي در ادامه، به تدريس كتاب قانون ابن سينا طي 300 سال در دانشگاه هاي پزشكي اروپا اشاره كرد و گفت: اين مساله نشان دهنده ارزش و درخشش اقدام هاي دانشمندان علوم اسلامي است.
اين مرجع تقليد همچنين با انتقاد از كساني كه فكر مي كنند ما جيره خوار علوم ديگران هستيم، خاطرنشان كرد: بايد به اين افراد گفته شود علماي بزرگ اسلام، معلمان علوم مختلف بوده اند.
آيت الله مكارم شيرازي، به لزوم استخراج آيات قرآن كريم در زمينه علوم پزشكي اشاره كرد و گفت: كتاب هايي در زمينه طب از ائمه معصومين(ع) به جاي مانده است كه مجموعه نظرات علوم اسلام در اين رابطه بايد گردآوري شود.
وي، ادبيات عرب را كليد ورود به علوم مختلف اسلامي دانست و خاطرنشان كرد: پژوهشگران پزشكي بايد دوره ادبيات عربي را براي استخراج اين علوم بگذرانند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه بهترين نقطه كشور براي بررسي طب و دين ، شهر مقدس قم است، گفت: قم مركز فقاهت و اقيانوس عظيم علوم شيعي است و مي توان از پژوهشگران حوزه براي علوم طب و دين كمك گرفت.
آيت الله مكارم شيرازي در پايان، راه اندازي دانشكده طب و دين را خدمت شايسته اي به اسلام و علم پزشكي دانست و براي دست اندركاران اين اقدام از خداوند متعال آرزوي توفيق كرد. ك/1
شبس 7406/ 6133/**1565
۰ نفر