۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81910273
T T
۰ نفر

مراقبت ازسلامت تغذیه هنگام تماشای تلویزیون

۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81910273
مراقبت ازسلامت تغذیه هنگام تماشای تلویزیون

تهران- ایرنا- بسیاری از افراد هنگام تماشای طولانی مدت برنامه های تلویزیونی تنقلات و یا وعده های غذایی مصرف می كنند، در حالی كه چنین رفتاری به تدریج به عادت بدل می شود و تغذیه ناسالم را در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ان پی آر، محققان از سال ها قبل سرگرم بررسی ارتباط میان تماشای طولانی مدت برنامه های تلویزیونی و تغذیه بدون توجه و تمركز هستند؛ مطالعاتی كه نتایج آن خبر خوبی برای سلامتی نبوده است.
'لیلیان چونگ' مدیر ارتقای سلامت و ارتباطات در دانشكده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد می گوید: شواهد قانع كننده ای در این زمینه وجود دارد كه بزرگسالان هر چه بیشتر تلویزیون تماشا كنند، احتمال اضافه وزن و چاقی در آنها بیشتر می شود.
وی كم تحركی ناشی از تماشای طولانی مدت تلویزیون را تنها یكی از عوامل دخیل در این اضافه وزن عنوان می كند و می گوید: در بیشتر موارد، تماشای طولانی تلویزیون موجب تغذیه ناسالم می شود، زیرا فرد دائما در معرض خوراكی های ناسالم قرار می گیرد.
'تمپل نورتوپ' دانشیار دانشگاه هوستون و تیم او رابطه میان خوراكی ها و ساعاتی را كه در مقابل تلویزیون سپری می شود، بررسی كرده و متوجه شدند كه هر چه افراد زمان بیشتری صرف تماشای تلویزیون كنند، عمدتا غذای ناسالم بیشتری مصرف می كنند.
نورتوپ می گوید: این یك رابطه نسبتا مستقیم است. تماشای تلویزیون یك فعالیت كم تحرك است كه فرد را به مصرف خوراكی های اماده و اسنك ها ترغیب می كند.
مطالعات قبلی نشان می دهد كه غذا خوردن بی توجه و بدون تمركز نقش مهمی در پرخوری دارد.
به گفته محققان، مصرف خوراكی و یا وعده های غذایی در حین تماشای تلویزیون یك رفتار شایع است. زمانی كه بدون توجه غذا می خوریم و یا نوشیدنی مصرف می كنیم، توجه كاملی به خوراكی نداریم و متوجه سیگنال های سیر شدن نمی شویم.

**نقش ژانر فیلم ها
هر چند مدت زمان كلی تماشای تلویزیون عامل مهمی است، اما ژانر فیلمی نیز كه همزمان با غذا خوردن تماشا می كنیم، بر میزان مصرف خوراكی تاثیر دارد.
پژوهشگران دانشگاه كرنل در این زمینه تحقیق كردند و متوجه شدند كه مصرف خوراكی ها توسط بینندگان فیلم های اكشن دو برابر افرادی است كه گفت و گوی تلویزیونی تماشا می كنند. همچنین مشاهده فیلم های دراماتیك باعث شد كه شركت كنندگان در تحقیق 55 درصد بیشتر از تماشاگران فیلم های شاد و یا كمدی غذا بخورند.
به گمان پژوهشگران، فیلم های اكشن و ماجراجویی موجب ترغیب فرد به غذا خوردن غیرهدفمند و بدون توجه می شود.
یك فاكتور احتمالی دیگر در این زمینه به احساسات برانگیخته شده ناشی از محتوای فیلم ها مربوط می شود. به عبارت دیگر، هر آنچه موجب واكنش به استرس می شود، سطح كورتیزول افراد را افزایش می دهد و به پرخوری منتهی می شود.
به گفته محققان، افزایش مصرف خوراكی های موسوم به اسنك را می توان به واكنش های بدن به استرس و نیز غذا خوردن احساسی برای مقابله با غم و ناراحتی نسبت داد، زیرا غذا خوردن باعث می شود كه انسان به طور موقت احساس بهتری بكند.
همچنین مطالعه دیگر محققان آزمایشگاه غذا و برند دانشگاه كرونل نشان داد كه تماشای فیلم های مرتبط با غذا، افرادی را كه مراقب رژیم غذایی خود هستند، به سمت خوردن سوق می دهد.

**توصیه كارشناسان
توصیه محققان به مردم این است كه با تفكیك زمان غذا خوردن و تماشای تلویزیون، هنگام غذا خوردن تلویزیون را خاموش كنید.
آنها خاطرنشان می كنند كه برای كاهش غذا خوردن بدون توجه، لازم است كه غذا خوردن هدفمند و با تمركز حواس را تمرین كرد تا كنترل بیشتری بر تغذیه خود بیابید.
برای این منظور، لازم است كه هنگام صرف غذا تلویزیون و رایانه خاموش شوند، تلفن همراه كنار گذاشته شود و از چك كردن پیامك های آن خودداری شود.
به گفته محققان، با دور كردن این عوامل كه باعث انحراف ذهن از تغذیه سالم می شوند، می توان بر غذایی كه پیش روی ما قرار می گیرد، توجه كامل داشته باشیم و علاوه بر طعم و مزه غذا، سایر حس ها را نیز همچون بینایی، بویایی، بافت و صدای حاصل از جویدن غذا را درگیر كنیم.
از طرف دیگر، پژوهشگران تاكید دارند كه هنگام تماشای تلویزیون تنقلات سالم روی میز قرار گیرد و اسنك ها دور از دسترس باشند. همچنین می توان اسنك های سالم تری را مانند اسنك های سبزیجات را جایگزین كرد.
علمی**2038**2017
۰ نفر