۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۳۳
کد خبر: 81910199
T T
۰ نفر
موسسه رازی سالیانه سه میلیارد دز واكسن تولید می كند

تهران- ایرنا- رئیس موسسه واكسن و سرم سازی رازی از تولید سالیانه سه میلیارد دز واكسن در این موسسه و رقابت تولیدات این موسسه با دیگر كشورهای جهان از نظر كیفی خبر داد.

«حمید كهرام» عصر چهارشنبه در آیین نودمین سالگرد تاسیس موسسه واكسن و سرم سازی رازی در مركز همایش های صدا و سیما گفت: این موسسه فعالیت خود را با تولید واكسن طاعون گاوی آغاز كرد و تاكنون توانسته است از بسیاری بیماری ها پیشگیری كند.
به گفته او، موسسه رازی تولیدكننده هفت واكسن اجباری انسانی و 90 درصد واكسن های دامی كشور است و سرم های ضد مار این موسسه یك برند بین المللی به شمار می رود.
وی ادامه داد: بیش از 50 درصد واكسن های طیور كشور نیز در موسسه رازی تولید می شود كه از نظر كیفی با سایر تولیدات جهان برابری می كند.
كهرام گفت: از 15 سال پیش تاكنون موردی از فلج اطفال در كشور دیده نشده كه این امر نشاندهنده كیفیت تولیدات این موسسه است كه با برندهای بین المللی برابری می كند.
وی گفت: در بخش تحقیق و توسعه، یك مركز رشد و سه شركت دانش بنیان در یك سال گذشته راه اندازی شد. همچنین در این مدت 10 محصول تازه را به بازار عرضه كرده ایم.
كهرام اضافه كرد: ظرفیت های تولیدی موسسه رازی بسیار بالاتر از وضع كنونی است.
وی اضافه كرد: رشد این ظرفیت ها به محققان و دست اندركاران این موسسه بستگی دارد كه امیدواریم در سال های آینده بتوانیم این ظرفیت ها را به كمك بخش خصوصی بالفعل كنیم. همچنین تلاش داریم با كمك دولت محصولات بیشتری را به بازار معرفی كنیم.

** ویژگی واكسن های تب برفكی و آنتروتوكسمی توكسوئیدی
در این همایش، از دو واكسن تك ظرفیتی تب برفكی و سه ظرفیتی آنتروتوكسمی توكسوئیدی و همچنین كتاب تاریخچه موسسه واكسن و سرم سازی رازی و سردیس پروفسور «سیدحسین میرشمسی» پدر واكسن ایران رونمایی شد.
در همین پیوند رئیس موسسه واكسن و سرم سازی رازی توضیح داد: واكسن های مربوط به بیماری تب برفكی تولیدشده در این موسسه، ارتقا یافته است.
وی اضافه كرد: همچنین واكسن آنتروتوكسمی توكسوئیدی سالیانه دو بار به گوسفندان تزریق می شود.
به گفته او، آنتروتوكسمی بیماری بسیار خطرناك و كشنده ای است كه بین نشخواركنندگان كوچك رخ می دهد. تاكنون گزارشی از این بیماری در كشور اعلام نشده است.
كهرام افزود: این واكسن تاكنون به صورت میكروبی تولید می شد؛ یعنی میكروب زنده را به دام تزریق می كردند اما از این پس از سم میكروب (توكسوئید) در تولید واكسن استفاده می شود.
وی وعده داد این واكسن از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
چهاردهم آذرماه امسال رئیس موسسه تحقیقاتی واكسن و سرم سازی رازی اعلام كرد سالیانه بیش از هفت میلیارد دُز واكسن طیور در ایران مصرف می‌شود.
وی بیست و سوم آذرماه نیز از قطع وابستگی كشور به واردات واكسن تب برفكی از زمان تولید این نوع دارو خبر داده بود.
اقتصام**9186**3061**1961
۰ نفر