۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81910198
T T
۰ نفر
نایب رئیس مجلس: ایران جزء 10 كشور برتر تولیدكننده سرم و واكسن در جهان است

تهران- ایرنا- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مؤسسه رازی را الگوی موفق تبدیل علم به فناوری و پاسخگو به نیازهای سلامت جامعه دانست و گفت: در عرصه سرم سازی جزء 10 كشوری هستیم كه موقعیت مناسبی در جهان داریم زیرا توانسته ایم خدماتی از جنس ریشه كنی فلج اطفال را رشد و تعالی دهیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امروز(چهارشنبه) به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس مؤسسه واكسن و سرم سازی رازی در سالن همایش های صدا و سیما افزود: این موسسه نمونه آشكار تصمیم های منطقی و درست یك نهاد قابل قبول و امیدبخش است.
وی اظهارداشت: ما در كشور نهادهایی تأسیس و ساختارهایی را شكل می دهیم اما گاهی می بینیم نتایج آنها قابل قبول نیست.
وی خاطرنشان كرد: بحث نهادسازی یكی از مسائل مهم و كلیدی در مدیریت كشور است به همین دلیل باید از نمونه هایی مانند مؤسسه رازی درس بگیریم و این تجربه را در سیستم های كشور نهادینه كنیم.
ابوترابی گفت: امروزه مؤسسه رازی به یك نهاد تولیدكننده علم تبدیل شده و می تواند پاسخگوی نیازهایی از جنس سلامت انسان، دام و طیور باشد.
وی اضافه كرد: اینگونه گام ها نقشه راهی است كه می توانیم برای دیگر نهادها و مؤسسه های كشور نیز لحاظ كنیم؛ زیرا باید هر نهادی در كشور با توجه به وظایف و هزینه هایی پیش بینی شده، ارزیابی شود.
وی ادامه داد: امروز كشور به نهادهای نیاز دارد كه در رسیدن به اهداف خود از موقعیت مناسب برخوردارند؛ بنابراین باید در بخش سرمایه‌گذاری گام برداریم.
به گفته وی، اگر برخی نهادهای دولتی ارزیابی و كارآیی مناسبی ندارند و جزء وظایف حاكمیتی به شمار نمی آیند، باید به بخش غیردولتی واگذار شوند.
نایب رئیس مجلس گفت: امیدواریم بتوانیم مسیر مؤسسه رازی را به سمت مرزهای دانش هموارتر كنیم و همچنین كمیسیون كشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با حمایت های خود از این نهاد این وظیفه را عملیاتی كند.
به گفته وی، پاسخگویی ‌به نیازهای جامعه در مؤسسه رازی به عنوان یك الگوی موفقیت در مسیر علم نهادینه شده است و نهادهای مشابه با مؤسسه رازی از جمله انستیتو پاستور نیز گام های علمی و مورد قبولی در این بخش برداشته اند؛ امروزه باید برای حركت به سمت افق های برتر بهای ویژه ای به این مؤسسه ها بدهیم.
ابوترابی اضافه كرد: امیدواریم ایران در سال های آتی گام های مناسب تری در این زمینه برداشته و همسو با افق چشم انداز 20 ساله، كشور را حركت دهیم.
موسسه تحقیقات واكسن و سرم سازی رازی با وجود تحریم ها، بیش از 70 نوع واكسن و فرآورده بیولوژیك انسانی، دام و طیور و آبزیان تولید می شود كه از 9 واكسن استراتژیك مورد استفاده انسان، هفت واكسن (فلج اطفال، سرخك، سرخجه، اوریون، دیفتری، كزار و سیاه سرفه) در این موسسه تولید می شود.
این موسسه با تولید بیش از 90 درصد واكسن های دامی و حدود 55 درصد واكسن های طیور كشور به تامین سلامت انسانی و دامی كمك بسزایی كرده است.
همچنین 100 درصد نیاز كشور به سرم های درمانی ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی با تولیدات این موسسه تامین می شود.
همزمان با همایش بزرگداشت نودمین سال تاسیس موسسه رازی از دكتر «لویی دلپی»، مرتضی كاوه، عزیز رفیعی و پروفسور سیدحسین میرشمسی بنیانگذار تولید واكسن های انسانی در موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی با حضور مسئولان كشوری در مركز بین المللی همایش های صدا و سیما تجلیل می شود.
میرشمسی به دلیل تلاش برای تولید واكسن های دامی، واكسن و سرم دیفتری، كزاز، سیاه سرفه، و همچنین تولید واكسن برای بیماری های ویروسی سرخك، فلج اطفال، سرخجه، و اوریون و انتقال دانش فنی ساخت این واكسن ها به كشور، پدر واكسن ایران خوانده می شود.
اقتصام(3)9186 ** 2023
۰ نفر