۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81910080
T T
۰ نفر
افزايش خطر ابتلا به سرطان در يكي از دوقلوها در صورت ابتلاي ديگري به اين بيماري

تهران-ايرنا- نتايج يك مطالعه نشان مي دهد، زماني كه يكي از دوقلوها به سرطان مبتلا مي شود، احتمال ابتلاي ديگري به هر نوع سرطان به اندازه قابل توجهي افزايش مي يابد.

به گزارش گروه علمي ايرنا از يونايتدپرس، محققان دانشگاه هاروارد در اين مطالعه كه با همكاري دانشگاه سوترن دانمارك و دانشگاه هلسينكي صورت گرفت و در مجله American Medical Association منتشر شد، سوابق بهداشتي 80 هزار و 309 دوقلوي تك تخمكي (دوقلوهاي همسان) و 123 هزار و 382 دوقلوي دو تخمكي (دوقلوهاي غير همسان) را با استفاده از ثبت بهداشتي مبتني بر جمعيت دانمارك، فنلاند، نروژ و سوئد بررسي كردند. وضعيت اين دو قلوها براي متوسط 32 سال در فاصله زماني ميان 1943 و 2010 مورد پيگيري قرار گرفتند.
محققان در پايان اين مطالعه، در كل 27 هزار و 156 مورد سرطان در 23 هزار و 980 نفر و يا 23 درصد از افراد مورد مطالعه تشخيص دادند.
همچنين 38 درصد دوقلوهاي همسان و 26 درصد دوقلوهاي غيرهمسان سرطان مشابه داشتند.
براساس اين تحقيق، در ميان دوقلوهاي غيرهمسان كه در يك نفر آنها سرطان تشخيص داده شده بود، خطر ابتلاي ديگري به اين بيماري 37 درصد بود و اين خطر در ميان دوقلوهاي همسان به 46 درصد مي رسيد.
همچنين بر اساس نتايج اين مطالعه مشخص شد كه در كل 33 درصد موارد ابتلا به سرطان بر اثر عوامل وراثتي بود و اين عامل به ويژه در مورد سرطان هاي بيضه، ملانوم، پروستات، سرطان پوست غير ملانوم، تخمدان، كليه، سينه و رحم قوي بود.
به گفته محققان، نتايج اين مطالعه در فرآيند آموزش به بيمار و مشاوره در مورد خطر ابتلا به سرطان كمك كننده است.
علمي**2038**2017
۰ نفر