۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹
کد خبر: 81909662
T T
۰ نفر

مشاركت 30 هزار نفر برای حفظ میراث فرهنگی كشور

۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹
کد خبر: 81909662
مشاركت 30 هزار نفر برای حفظ میراث فرهنگی كشور

ساری- ایرنا- معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: انجمن های حفظ میراث فرهنگی در 27 استان كشور با 30 هزار عضو فعالیت می كنند.

به گزارش ایرنا، محمدحسن طالبیان روز چهارشنبه در نشست معاونان میراث فرهنگی استان های كشور در ساری افزود: انجمن های مردمی حفظ میراث فرهنگی در صیانت و نگهداری آثار و بناهای تاریخی نقش آفرین هستند و نباید از این ظرفیت غافل ماند.
وی با اشاره به محدودیت منابع مالی سازمان هاو وزارتخانه ها از جمله میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، ادامه داد: حال كه برای جذب نیرو به عنوان یگان حفاظت از آثار تاریخی با كمبود منابع مالی مواجه هستیم باید از ظرفیت مردمی برای این منظور استفاده لازم را ببریم .
معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهمترین راه برای جلب حمایت و مشاركت های مردمی برای حفظ و حراست ازآثار باستانی را معرفی این آثار و ارزشهای معنوی و فرهنگی آنها دانست و افزود : هنوز بسیاری از آثار تاریخی وباستانی و ارزش آنها در انتقال فرهنگ و تمدن كشور به نسل های آینده برای جامعه به روشنی بیان نشده است .
وی گفت كه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری كشور بدنبال جلب مشاركت های مردمی دراین زمینه است و می توان به عنوان جزیی از برنامه های مهم این سازمان از آن نام برد .
طالبیان از ادارات كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان ها خواست تا تعیین حریم آثاروبناهای تاریخی را جدی بگیرند تا تعرض و یا احیانا آسیبی به این مجموعه ها وارد نشود .
وی تعیین حریم آثار و بناهای تاریخی را یكی از ملاك های ارزیابی ادارات كل میراث فرهنگی استان ها اعلام كرد و گفت:تاكنون برغم تاكیدات صورت گرفته برخی از استان های كشور آن جدیت لازم در این زمینه را ندارند .
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به شرایط حساس كنونی كشور و منطقه ، ادامه داد : اكنون كه كشورهای اطراف بدنبال هویت سازی فرهنگی هستند می بایست ما نیز برای این منظور و حفظ آثار تاریخی خود تلاش بكنیم.
وی افزود: در برهه زمانی كه در سطح منطقه شرایط به گونه ای است كه سوابق تاریخی ایران در كشورهای دیگر از بین برود مسوولیت معاونت میراث فرهنگی بسیار حساس و حائز اهمیت است .
به گفته طالبیان نباید انجام اقدامات دراین زمینه را تنها معطوف به تخصیص اعتبار بدانیم بلكه با پرداختن و ارائه ایده هایی می توان از ظرفیت های درون وبرون سازمانی برای این منظور استفاده كرد .
نشست معاونان میراث فرهنگی ادارات كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان های كشور روز چهارشنبه در هتل بادله ساری گشایش یافت و به مدت دو روز ادامه دارد .
تبادل تجربیات ، آسیب شناسی و ارائه راهكارهای لازم برای رفع مشكلات حوزه میراثی استان های كشور از موضوعات قابل بحث و بررسی در این نشست اعلام شده است .ك/3
2096/1899/1042
۰ نفر