كاهش 38 درصدی بیماری تب برفكی در كشور/تاكید بر رعایت دقیق اصول بهداشتی

تهران - ایرنا - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور از واحدهای دامداری در كشور خواست برای محدودسازی «سویه(نوع) جدید بیماری تب برفكی و جلوگیری از گسترش آن» اصول بهداشتی در واحدهای خود را رعایت كنند.

جمال الدین جاویدی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بیماری تب برفكی را از مهمترین بیماری های‌ جمعیت دامی نشخواركنندگان بویژه گاو و گوساله دانست و افزود: امسال باوجود كمبود واكسن تولیدی و قیمت بالای واكسن وارداتی، با اعمال محدودیت و كنترل تردد و جابجایی دام، ممنوعیت خروج دام از استان سیستان و بلوچستان، مدیریت در كانون های بروز بیماری و همچنین مدیریت در مصرف واكسن محدود موجود در كشور، موارد گزارش شده بیماری تب برفكی در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، كاهش 38 درصدی داشته است.
وی اظهارداشت: انتشار نوع جدیدی از بیماری در كشورهای منطقه بویژه تركیه و عربستان و البته با توجه به ناآرامی‌‌های حاكم در منطقه، اطلاع رسانی بیماری در سایر نواحی مناطق را تحت شعاع خود قرار داده است.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی كشور ادامه داد: این بیماری در برخی از واحدهای اپیدمیولوژیك كشور نیز گزارش شده، بنابراین لازم است برای جلوگیری از گسترش آن و محدودسازی بیماری اقداماتی انجام شود.
وی بررعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از ورود ویروس به گله از جمله خودداری از هرگونه جابجایی دام، خرید و فروش غیر ضروری و حضور در میادین دام و مناطق پرخطر، رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و فعال سازی حوضچه های ضدعفونی ورودی واحد دامداری و اجرای ضدعفونی كامل خودروهایی كه الزام ورود به دامداری دارند، تاكید كرد.
وی افزود: همچنین از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحدهای دامی باید جلوگیری شود.
جاویدی گفت: اكیپ های مایه كوبی، دامپزشكان، مسئولان بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و ركورد گیری شیر و صاحب دامداری باید وسیله نقلیه خود را همانند گذشته در محوطه خارج از دامداری مستقر و از لباس كار یكبار مصرف و یا لباس كار مخصوص واحد استفاده كنند.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشكی افزود: دامداران برای دریافت اطلاعات از آخرین فرایند های كنترلی بیماری در منطقه، ضمن تماس با شبكه های دامپزشكی دولتی محل استقرار واحد دامداری خود، از وضعیت بیماری تب برفكی در سایر واحدهای دامداری در همسایگیشان نیز اطلاع حاصل كنند.
وی ادامه داد: در صورت بروز بیماری در واحد دامداری ضمن اعلام سریع مراتب به نزدیكترین واحد دامپزشكی دولتی، همه عملیات غیرضروری در واحد متوقف و با همكاری و هماهنگی دامپزشكی دولتی منطقه، روند كنترل بیماری اعمال شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش رئیس سازمان دامپزشكی كشور از توقف خط تولید واكسن تب برفكی موسسه واكسن و سرم سازی رازی برای ارتقای كیفیت خبر داده بود.
به گفته این مقام مسئول، طبق توافق این موسسه با بخش غیردولتی قرار است تا پایان امسال، 100 میلیون دُز واكسن تب برفكی كیفی از طریق بخش خصوصی تولید و تامین شود.
اقتصام(4)9186 ** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد