۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶
کد خبر: 81909452
T T
۰ نفر
ساخت كليه مصنوعي انساني با استفاده از فناوري نانو

تهران- ايرنا- محققان يك تيم تحقيقاتي از چند موسسه و دانشگاه مختلف، با استفاده از نانوالياف سيليكوني موفق به ساخت كليه مصنوعي قابل نصب در بدن شدند كه بدون ‌نياز به پمپ قادر به فعاليت است.

به گزارش گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، نتايج اين پروژه كه نتيجه فعاليت پژوهشگران اين تيم تحقيقاتي از دانشگاه‌هاي واندربيلت و UCSF آمريكا است، در نشست ASN Kidney Week 2015 ارائه شده است.
شوو روي، از محققان اين پروژه گفت: تاكنون براي انجام اين پروژه مبلغ 6 ميليون دلار حمايت مالي از برنامه زيست‌ مهندسي و تصويربرداري زيستي آمريكا دريافت كرده‌ايم.
وي بيان كرد: اين كليه مصنوعي مي‌تواند جايگزين مناسبي براي دياليز باشد؛ در حال حاضر بيش از 20 ميليون نفر در آمريكا از مشكل بيماري كليوي رنج مي‌برند و نيازمند درمان ويژه‌ هستند. دولت آمريكا سالانه 20 ميليارد دلار هزينه براي مراقبت و سلامت اين بيماران پرداخت مي‌كند كه اين رقم 6 درصد كل هزينه‌هاي پزشكي اين كشور است.
روي، افزود: قصد داريم تا آزمايش‌هاي باليني را روي اين كليه مصنوعي انجام دهيم، كليه‌اي كه در طول يك دهه گذشته روي ساخت آن سرمايه‌گذاري كرده‌ايم؛ در اين مسير از كمك‌هاي سازمان غذا و داروي آمريكا و موسسه ملي سلامت استفاده شده است.
وي، كه مدير فني پروژه مصنوعي در دانشگاه UCSF است، گفت: كليه‌اي كه براي ساخت آن از همكاري چند موسسه و دانشگاه مختلف استفاده شده و درحال حاضر آزمايش روي نمونه اوليه ساخته شده آن توسط محققان درحال انجام است، ابعادي درحد يك فنجان دارد و با شبيه سازي از كليه انسان ساخته شده است.
روي، افزود: يكي از اجزاي اين كليه مصنوعي، نانوالياف سيليكون است كه موجب زدايش مواد سمي، نمك و ديگر مولكول‌ها مي‌شود، در فرآيند ساخت اين كليه، از روش‌ها و تجهيزات رايج مورد استفاده در صنعت الكترونيك و نيمه ‌هادي استفاده شده است.
اين محقق اظهار كرد: اين نانوالياف سيليكوني با استفاده از فشارخون كار مي كند، بي‌نياز از پمپ يا نيرومحركه خارجي است و به گونه‌اي طراحي شده است كه درون بدن قرار داده و به مثانه متصل مي‌شود، اين كليه نزديك كليه اصلي بدن نصب مي شود و نياز به زدايش كليه اصلي از بدن ندارد.
علمي (1) **9340**1834
۰ نفر