۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۹:۰۳
کد خبر: 81908846
T T
۰ نفر
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان ادعای بی سی سی را تكذیب كرد

اصفهان-ایرنا-رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب كشورگفت: شبكه بی بی سی بتازگی در گزارشی مدعی شده است كه جمهوری اسلامی نسبت به حفظ و احیای اماكن مذهبی اقلیت های دینی در ایران بی تفاوت است كه ما این گزارش را بشدت رد و تكذیب می كنیم.

«وروژ درماردیروسیان» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار كرد: شبكه بی بی سی در این گزارش، تصویری از كلیسای وانك اصفهان ارائه كرده و مدعی شده است نظام اسلامی با بی تفاوتی نسبت به حفظ و احیای اماكن تاریخی و مذهبی اقلیت های دینی، قصد دارد حضور اقلیت های دینی در ایران را كمرنگ كند.
وی تصریح كرد: ما به عنوان یك اقلیت دینی در ایران این ادعاها را رد می كنیم و مدعی هستیم این گزارش خلاف واقع و دور از حقیقت است.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب كشور اضافه كرد: این ادعای بی بی سی با پخش تصاویری از كلیسای وانك اصفهان در حالی مطرح شد كه كارگاه مرمت میراث فرهنگی برای ترمیم رواق جنوبی كلیسای وانك اصفهان از چند ماه پیش در این محل دائر شده است.
درماردیروسیان ادامه داد: سال گذشته نیز كتابخانه كلیسای وانك كه قدمت 150ساله دارد با اعتبارات و توسط كارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بازسازی شد.
وی با بیان اینكه بسیار متاسفیم كه تصاویر كلیسای وانك موضوع گزارش بی بی سی قرار گرفته است، تصریح كرد: تاكنون عملیات متعدد مرمت و بازسازی در كلیساهای جلفای اصفهان از جمله وانك انجام شده است.
رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب كشور با بیان اینكه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاكنون كمك های مالی و معنوی بسیاری به اقلیت های مذهبی ایران برای حفظ و احیای اماكن تاریخی و مذهبی شان انجام داده است، یادآور شد: حتی كلیساهای برخی از روستاهای فریدونشهر كه تنها دو خانواده ارمنی در آن زندگی می كنند نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران بازسازی و ترمیم شده است.
وی با بیان اینكه بی بی سی بخاطر استفاده از تصاویر مربوط به كلیسای وانك اصفهان برای گزارش خود باید از ارامنه ایران عذرخواهی كند، افزود: انگیزه بی بی سی از این اقدام برای ما نامشخص است.
شاه عباس در سال 1013 هجری(1604- 1605 هجری) ارامنه را به اصفهان كوچ داد و آنها اولین كلیسای خود را یكسال بعد یعنی در سال 1014 هجری در محله جلفای اصفهان بنا كردند كه این كلیسا به نام كلیسای یعقوب مقدس یا كلیسای هاكوپ نامیده شد.
ارامنه جلفا بعدها كلیسای اولی خود به نام هاكوپ را كه بسیار كوچك بود، وسعت داده و كلیسای بزرگتری به نام مریم بنا كردند.
مهمترین كلیسای تاریخی جلفا از دوره شاه عباس اول كلیسای مشهور به'بْدِخِهِمْ' یا بیت‌الحم است كه در میدان جلفا و در مجاورت كلیسای مریم قرار دارد .
این كلیسا بوسیله یكی از تجار ارمنی به نام خواجه پطرس ساخته شده و در داخل آن تزئینات نقاشی و تابلوهائی از زندگانی مسیح موجود است .
با این حال، مهمترین كلیسای مشهور تاریخی محله جلفای اصفهان از نظر معماری و نفاست تزیینات نقاشی، كلیسای 'سن سور' است كه به كلیسای «وانك» اشتهار دارد.
بنیان كلیسای وانك در محل كلیسای ساده قدیمی‌ تری كه در سال 1605 میلادی بنا شده و رو به ویرانی نهاده بود، گذاشته شد.
این كلیسا را 'آمناپركیچ' به معنی « نجات دهنده» نیز می ‌نامند .
غیر از كلیساهای مشهور بیت‌اللحم، وانك و مریم در جلفای چند كلیسای دیگر نیز از دوران صفویه در محله‌های مختلف جلفا به شرح زیر موجود است:
كلیسای هاكوپ واقع در میدان بزرگ جلفا در محوطه كلیسای مریم كه در سال 1607 – 1606 میلادی بنا شده است.
كلیسای استپانوس واقع در كوچه هاكوپ جان ساخته شده در سال 1714 میلادی.
كلیسای كاتارینه (راهبان) در محله چهارسو ساخته شده در سال 1623 میلادی.
كلیسای یوحنا در محله چهارسو ساخته شده در سال 1621 میلادی .
كلیسای نیكوغایوس در محله قاراگل(پاچنار) ساخته شده در سال 1630 میلادی.
كلیسای گریگور در محله میدان كوچك جلفا ساخته شده در سال 1633 میلادی.
كلیسا میناس در محله تبریزیها ساخته شده در سال 1659 میلادی .
كلیسای سر كیس در محله ایروان ساخته شده سال 1659 میلادی .
كلیسای نرسس در محله سنگ تراشها ساخته شده در سال 1666 میلادی .
كلیساهای مزبور در محله‌های مختلف جلفا و در كوچه‌هایی كه هنوز مناظر قدیمی خود را حفظ كرده‌اند، قرار دارند.
این بناهای ارزشمند متعلق به ارامنه اصفهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها با اعتبارات اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری منطقه پنج اصفهان بازسازی و مرمت شده است.
حدود هفت هزار نفر از ارامنه كشور در استان اصفهان سكونت دارند كه بیشتر آنها در شهرستان اصفهان مقیم هستند.
6027/2093 / 1539

سرخط اخبار فرهنگ