۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۹
کد خبر: 81908403
T T
۰ نفر

دخالت برخی باشگاه ها درحرفه فیزیوتراپی

۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۴۹
کد خبر: 81908403
دخالت برخی باشگاه ها درحرفه فیزیوتراپی

تهران - ایرنا -رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با انتقاد از دخالت برخی افراد فاقد صلاحیت در حوزه درمانی و خدماتی فیزیوتراپی گفت:متاسفانه در برخی ازباشگاه های ورزشی و كلینیك ها افرادی غیرحرفه ای مشغول فعالیت در زمینه فیزیوتراپی هستند كه باید نظارت جدی از سوی ارگان ها و مسئولین حوزه سلامت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگارعلمی ایرنا، دكتر محمد علی محسنی بند پی امروز سه شنبه در نشست خبری چهارمین سمینار تازه های الكتروتراپی ایران در جمع خبرنگاران افزود:اخیرا دیده شده است كه كارشناسان تربیت بدنی و سایر رشته ها در امور درمانی و خدمات فیزیوتراپی دخالت كرده كه منجر به عوارض بسیار جدی در فرد مراجعه كننده شده است.
وی با اشاره به آمادگی این انجمن برای همكاری و نظارت بر مراكز خدمات توانبخشی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ادامه داد:این انجمن با دارا بودن 7 هزار فیریوتراپیست می تواند به عنوان بازوی نظارتی در جهت آگاهی بخشی به مردم ، پیشگیری از بیماری های عضلانی و اسكلتی و جلوگیری از دخالت افراد بدون صلاحیت در حوزه فیزیوتراپی همكاری داشته باشد.

**مسكوت ماندن دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در كشور
دكتر محسنی بند پی ازاجرایی نشدن طرح دكترای حرفه ای این رشته انتقاد كرد و گفت:در بسیاری از كشورهای جهان رشته فیزیوتراپی از مقطع فوق لیسانس به دكترای حرفه ای ارتقا پیدا كرده است اما در ایران پس از سال ها تلاش انجمن فیزیوتراپی همچنان وضعیت دكترای حرفه ای این رشته مسكوت مانده است.
عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی افزود: از سال 86 كه مجوز جذب دانشجو از سوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی داده شد فقط یك دوره دانشجو دردانشگاه علوم پزشكی تهران در این رشته پذیرفته شده و بعد از آن متوقف شد.
محسنی بند پی با بیان اینكه نیاز به دكترای حرفه ای دراین رشته در كشور به شدت احساس می شود، افزود: با توجه به اینكه كشور به سمت سالمندی پیش می رود و نیاز به خدمات درمانی و توانبخشی دراین حوزه بیش از گذشته وجود دارد ضروری است كه این رشته برای خدمات رسانی و رفاه مردم ارتقا یابد.
وی افزود:حدود 10 سال است كه بسیاری از كشورها مانند كانادا، ژاپن، استرالیا، آمریكا و پاكستان این رشته را ارتقا داده اند اما بسیاری از جوانان ایرانی كه اشتیاق ادامه تحصیل در این رشته را دارند مجبور شده اند به پاكستان سفر كنند.
محسنی بند پی توضیح داد: شایسته نیست كه جوانان ایرانی برای ادامه تحصیل در این رشته به كشورهای همسایه سفر كنند و این شرایط به جایی رسیده است كه وزارت بهداشت پاكستان سومین سال است كه در ایران آزمون ورودی برگزار می كند و دانشجو می پذیرد.
وی گفت: درحال حاضر دانشگاه های ایران از پیشرفت های علمی و آموزشی زیادی برخوردارند و توانایی جذب و آموزش را دارند؛ چرا با این اقدام سبب خروج نخبگان و تحصیل كرده ها و همچنان خروج ارز باشیم .
عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستیی گفت:الكتروتراپی یكی از اركان مهم رشته فیزیوتراپی است كه تاثیر گسترده ای در پیشگیری، درمان و كاهش درد بیماران دارد و در چهارمین سمینار تازه های الكتروتراپی به آخرین یافته های علمی در این حوزه می پردازیم.

***ارائه درمان های نوین الكتروتراپی برای كاهش دردهای عضلانی و اسكلتی
دبیرعلمی چهارمین سمینار تازه های الكتروتراپی ایران نیز در این نشست خبری از ارائه آخرین یافته های علمی حوزه فیزیوتراپی، درمان های نوین الكتروتراپی در كاهش دردهای عضلانی و اسكلتی در این سمینار خبر داد.
دكتر سیامك بشردوست تجلی با اشاره به اینكه رشته فیزیوتراپی 50 سال است در ایران پایه گذاری شده است، گفت: دراین سمینار 6 محور مورد تبادل نظر قرار می گیرد كه یكی از آنها در باره لیزرهای كم توان و پرتوان است. با استفاده از لیزرهای كم توان و پرتوان می توان زخم های مقاوم به درمان را بهبود بخشید و خطر ترمیم نشدن مناسب بافت های همبندی را برطرف كرد.
وی توضیح داد: افرادی كه به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، عروقی یا بی حركتی در اثر كهولت سن مبتلا به زخم های مزمن و مقاوم به درمان می شوند با كمك لیزرهای كم توان و پرتوان بهبود می یابند.
دبیرعلمی چهارمین سمینار تازه های الكتروتراپی ایران گفت:استفاده از طب سوزنی همراه با الكتروتراپی (الكترو اكو پانچر) از دیگر روش هایی است كه در این سمینار مورد بررسی قرار می گیرد.استفاده از تحریكات الكتریكی به همراه سوزن مخصوص كه از طریق پوست در داخل عضله و بافت انتقال می یابد می تواند در كاهش درد نیز موثر واقع شود.
بشر دوست تجلی اظهار كرد:همچنین مطالعات مگنت تراپی یكی دیگر از محورهای است كه به شدت مورد اقبال است كه در كاهش دردهای عضلانی و اسكلتی موثر است.
وی با بیان اینكه بیش از 700 فیزیوتراپیست در این سمینار، كاربرد روش های درمانی الكتروتراپی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند، افزود:این سمینار دارای امتیاز بازآموزی برای تمام فیزیوتراپیست ها در مقاطع مختلف، فیزیوتراپیست های ورزشی، متخصصان ارتوپدی، مغز و اعصاب، طب فیزیكی، پزشكان عمومی، نورولوژیست ها و سایر گروه های پزشكی است.
چهارمین سمینار تازه های الكتروتراپی ایران با هدف ارتقای سطح علمی فیزیوتراپیست ها و آشنایی بیشتر جامعه با خدمات فیزیوتراپی در روزهای 24 و 25 دی ماه در هتل المپیك تهران برگزار می شود.
علمی **1354**1440
۰ نفر