۱۴ دی ۱۳۹۴، ۲۳:۵۵
کد خبر: 81907459
T T
۰ نفر
معاون رئيس جمهوري: امسال 10 درصد كانون هاي ريزگرد در خوزستان كنترل مي شود

اهواز- ايرنا- معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: امسال حدود 10 درصد كانون هاي ريزگرد در خوزستان كنترل مي شود.

به گزارش ايرنا معصومه ابتكار دوشنبه در نشست شوراي اداري خوزستان كه در سالن شهيد هاشمي استانداري برگزار شد، اظهار كرد :
كانون بحراني گرد و غبار خوزستان بيش از 340 هزار هكتار وسعت دارد كه در صورت تامين اعتبار و در خوشبينانه ترين حالت، حدود 10 درصد اين كانون ها كنترل مي شود.
وي با اشاره به مصوبه دولت براي مقابله با گرد و غبار در اسفند 93 افزود: اين مصوبه با وجود مشكلات دولت و كمبود اعتبار اجرايي و اقدامات آن آغاز شده است كه از جمله آن طرح نهالكاري در شمال اهواز است كه امروز از آن بازديد شد.
ابتكار اظهار كرد: كشور ما با وجود همه سرمايه هاي طبيعي و انساني، بر اثر عوامل مختلف با تنش ها و آسيب هاي جدي زيست محيطي مواجه است و در صورت نبود برنامه ريزي صحيح براي توسعه اقتصادي و بهبود اشتغال به اهداف خود نمي رسيم.
وي تاكيد كرد: بي توجهي به تاب آوري طبيعت در رويكردها و برنامه ها، نه تنها محيط زيست بلكه اقتصاد و بهداشت را نيز دچار بحران كرده است.
معاون رئيس جمهوري تصريح كرد: به دليل تحميل بيش از اندازه به محيط زيست خوزستان اعم از رودخانه كارون، مراتع و هواي استان، قدرت بازسازي محيط از دست رفته است كه اين مشكل در نقاط مختلف كشور هم ديده مي شود.

*مجلس دهم سرنوشت ساز براي محيط زيست
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه با اشاره به اهميت انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: يكي از محورهاي مهم اين دوره علاوه بر سياست فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مسائل محيط زيست است كه احزاب و گروه ها بايد برنامه هاي خود را شفاف بيان كنند.
وي افزود: مجلس دهم بايد حساس به مسائل زيست محيطي بوده و داراي شناخت كافي از اين حوزه باشد.
ابتكار تصريح كرد: محيط زيست از حقوق عامه و مربوط به عدالت است و با سرنوشت كشور گره خورده است.
وي تاكيد كرد: كارشناسان بر اين باورند كه مجلس دهم و برنامه ششم توسعه، آخرين فرصت ما براي جبران تخريب هاي محيط زيست است زيرا اگر اين روند ادامه يابد در بسياري از جنبه هاي طبيعي به نقطه غيرقابل بازگشت مي رسيم.
وي با اشاره به ابلاغ سياست هاي كلي نظام در حوزه محيط زيست توسط مقام معظم رهبري افزود: اين سياست ها گام مهمي براي تعيين خط مشي براي همگرايي همه قواست و بر اين نكته تاكيد دارد كه رشد توسعه كشور نبايد به قيمت تخريب محيط زيست و ايجاد آلودگي هاي متعدد باشد.
ابتكار گفت: نقشه راه دولت در اين زمينه ترسيم و تقسيم كار انجام شده است و جلسه اي هم با روساي قوا نيز در برنامه قرار گرفته است.
وي همچنين اقدامات انجام شده در راستاي احياي كارون را يادآور شد و اضافه كرد: شوراي حفاظت كيفي رودخانه كارون در دولت هشتم و مصوبات اخير آن در شوراي عالي آب نيز به تصويب رسيده كه برنامه هاي آن فرابخشي و شامل ساماندهي صنعت، كشاورزي، آب و فاضلاب و بيمارستان ها مي شود.
ابتكار تلاش براي احياي هورالعظيم، توجه به رونق گردشگري در تالاب شادگان را از برنامه هاي ديگر دولت عنوان كرد و افزود: در راستاي كاهش آلودگي هواي شهر اهواز، توزيع بنزين يورو 4 و گازوئيل يورو4 آغاز شده است.
وي خواستار تسريع در بهره برداري طرح آماك (جمع آوري گازهاي همراه نفت) شد.
بر اساس اين گزارش، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به همراه پنج تن از معاونان وزرا و مديران ارشد، صبح امروز وارد اهواز شد. وي در ششمين سفر خود به استان از پروژه نهالكاري شمال اهواز ديدن و در مراسم افتتاحيه دو تصفيه خانه فاضلاب كشت و صنعت هاي نيشكر شركت كرد.
حضور در شوراي اداري و ديدار با رسانه ها و نمايندگان تشكل هاي مردم نهاد از برنامه هاي ديگر او در سفر يك روزه به خوزستان است.
شبك **7151/6064 **1917
۰ نفر