۱۴ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۳۰
کد خبر: 81907085
T T
۰ نفر
انسجام ملی، قومی و دینی از ضروریات جامعه جهانی است

تهران- ایرنا- مشاور رئیس جمهور و رئیس كتابخانه ملی با بیان اینكه حیات اجتماعی ما در گرو انسجام است، گفت: انسجام دینی، انسجام قومی و انسجام ملی از ضروریات امروز جامعه جهانی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، رضا صالحی امیری عصر امروز /دوشنبه/ درهمایش همدلی پیروان ادیان توحیدی كه به مناسبت تقارن میلاد مسعود حضرت محمد مصطفی (ص) و حضرت عیسی بن مریم (س) در محل مركز كتابخانه ملی در تهران برگزار شد، اظهار كرد: انسجام و وحدت ملی و دینی را تنها راه بقای جوامع امروز برشمردند.
وی افزود: جامعه ایران در تحول تاریخی خودش به یك اصل نیاز دارد به نام انسجام و كسب بقای حیات جامعه ایران بدون انسجام دستخوش انشقاق خواهد شد.
صالحی امیری به تشریح اشكال انسجام در جامعه پرداخت و گفت: انسجام به شكل مكانیكی و ارگانیكی در جامعه وجود دارد.
به گفته وی، انسجام مكانیكی همراه با تهدید و ارعاب و فشار همانند حكومت صهیونیست ها در سرزمین های اشغالی و یا شیوه حكومت داری رضاخان پهلوی بوده و انسجام ارگانیكی پذیرش اصل وحدت و تكثر و رنگارنگی اقوام و ادیان است.
مشاور رئیس جمهوری افزود: پذیرش تنوع در ایران بزرگ باید به عنوان اصل اول و به عنوان پایه همه ارزش های ملی، قومی و دینی مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: مبانی انسان شناختی دینی ما نیز این را تجویز می كند كه اساس تنوع و وحدت كثرت است و انسجام این نیست كه دیگران شبیه من بشوند و به معنی ادغام هم نیست. همچنین انسجام به معنی نفی دیگری و اثبات خود هم نیست.
صالحی امیری به حركت سازواره و هارمونیك اشاره كرد و گفت: انسجام مانند سرنشینان یك قطار در حركت است كه منظم و منسجم به سمت یك هدف واحد در حركت هستند و همگان حساس زیستی مسالمت آمیز و مشاركت جویانه ای را دارند.
وی با اشاره به انسجام ملی و قومی و مذهبی در جامعه ایران افزود: حضور شما نمایندگان اقوام و ادیان الهی در این همایش به معنای باور و اعتماد به دولت جمهوری اسلامی ایران است، حتی اگر این را به زبان هم نیاورید.
رئیس كتابخانه ملی اظهاركرد: ما در تلاش هستیم به جای واژه اقلیت یك لفظ و یا واژه دیگری را جایگزین كنیم كه گویا باشد. اگر در جامعه همدلی، همنوایی و همترازی باشد آن جامعه به سمت توسعه حركت می كند.
صالحی امیری خاطرنشان كرد: باید به دانش آموزانمان بیاموزیم كه تنها با انسجام و همدلی می توانیم فردای ایرانمان را بسازیم و همه از میوه شیرین آن بهره مند شویم.
وی تصریح كرد: همه اقوام و اقلیت های دینی باید در جامعه احساس منزلت و برابری كنند و در توزیع ثروت، قدرت و منزلت سهیم باشند.
وی درپایان بر ضرورت توجه به اصل گفتگو تاكید كرد و افزود: باید تفاهم و سازگاری را در جامعه افزایش دهیم چرا كه ریشه ادیان توحیدی همه به یك نقطه ختم می شوند و فضیلت و اخلاق و كرامت و انسانیت محور اساسی همه ادیان الهی است كه با گفت و گو می توان به انسجام ملی و مذهبی دست یافت.
همچنین دراین همایش نمایندگانی از همه اقوام و ادیان الهی درمورد ضرورت همدلی و انسجام ملی و قومی مطالبی را بیان كردند.
این همایش یكروزه با حضور رهبرمذهبی كلیسای كاتولیك عاشوری كلدانی اسقف رمز گرمو، عضو انجمن موبدان زرشتی ایران، موبد سروش پور، دكتر شهلی بر تحلیل گرمسائل اجتماعی، خاخام یونس حمامی لاله زار از بزرگان جامعه كلیمیان تهران، اسقف اعظم سركیسیان، رهبر مذهبی ارامنه تهران و شمال ایران، گنزورا نجاح چحیلی رهبر مذهبی صابئین مندایی ایران، مانیس میناسیان از ارامنه و نیز حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی مشاور ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی مطالبی را درمورد توجه به انسجام و وحدت قومی و مذهبی در كشور بیان كردند.
همچنین اكثر شركت كنندگان در این همایش فجایع و جنگ های صورت گرفته در یمن، سوریه، عراق و بحرین را در واقع محكوم و كشتار انسان ها به نام خدا و دین و استفاده ابزاری ابرقدرت ها از داعش را محكوم كرند.
اجتمام**1370**3061**1724
۰ نفر