ضرب الاجل 10 روزه به وزارتخانه ها برای اعلام اطلاعات مالی/19هزار شركت شبه‌دولتی در دو وزارتخانه

تهران- ایرنا- نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس از اقدام برخی وزارتخانه ها در اجرای بند6 اصل 44 قانون اساسی در آماده سازی اطلاعات اولیه مالی برای عرضه در بورس درهفته آینده خبر داد وگفت: براساس مصوبه این كمیسیون، برخی وزارتخانه ها تا 10 روز دیگر فرصت دارند اطلاعات خود را ارائه كنند.

محمدرضا پورابراهیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با یادآوری قانون شفافیت ساختار و اطلاعات مالی شركت ها و بنگاه های دولتی گفت: با وجودی كه این قانون از 15 بهمن پارسال لازم الاجرا شده است اما هیچ یك از نهادهای دولتی و شبه دولتی اقدامی برای ارائه صورت های مالی به سازمان بورس نكرده بودند. این نماینده مجلس تصریح كرد: با توجه به اهمیت موضوع و اینكه یكسال و چندماه از ابلاغ قانون می گذرد، سئوال هایی از برخی وزیران از جمله ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی پرسیدیم؛ وی دوشنبه هفته گذشته برای پاسخگویی در كمیسیون اقتصادی مجلس حاضر شد.
پورابراهیمی با بیان اینكه توضیحات ربیعی چندان قانع كننده نبود و آمار و رقم ها به صورت كلی بیان شد، افزود: براساس مصوبه كمیسیون مقرر شد وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در مدت 10 روز كاری، اسامی همه شركت های زیرمجموعه را كه تاكنون اطلاعات خود را به هر دلیل ارائه نكرده اند، به مجلس اعلام كند؛ ضمن اینكه برنامه زمان بندی برای ارائه گزارش ها نیز آماده شود.
به گفته وی، براساس شفافیت ساختار و اطلاعات مالی شركت ها و بنگاه های دولتی، مجموعه شهرداری ها و بنیادهای نظامی كه شركت های اقتصادی دارند، سازمان ها و شركت های خیریه كشور، نهادها و سازمان های وقفی، صندوق های بازنشستگی كشوری و لشكری و نهادهای انقلاب اسلامی موظفند اطلاعات مالی خود را شفاف سازی كرده و آن را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار افشاسازی كنند.
نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش كه آیا درباره دیگر وزارتخانه ها نیز اقدامی خواهد شد، گفت: در روز های گذشته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نامه ای به كمیسیون اعلام كرد كه بدلیل برگزاری جلسه با رئیس جمهوری امكان حضور در مجلس در تاریخ تعیین شده را ندارد.
البته همچنین اعلام شد كه از شركت های پذیرفته شده در بورس، بخش عمده ای از اطلاعات مالی ارائه شده و بخش دیگر نیز بدلیل امنیتی بودن امكان عرضه اطلاعات آنها وجود ندارد.
پورابراهیمی افزود: البته مجلس نیز پاسخ داد كه شركت های امنیتی را درباره افشا یا عدم افشای اطلاعات، فقط با مصوبه شورای عالی امنیت ملی می توان استثنا كرد و باید ریز مسائل در كمیسیون بحث شود.
نایب رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: از مجموعه وزاتخانه های دیگر مانند صنعت، معدن و تجارت، نفت و نیرو نیز دعوت خواهد شد كه به ترتیب در كمیسیون حاضر شوند و درباره اطلاعات مالی شركت های زیرمجموعه خود پاسخ دهند.
پورابراهیمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخورد مجلس با برخی دیگر از نهادها از جمله خیریه ها، شبه دولتی ها و سازمان های وقفی یا صندوق های بازنشستگی كه از آنها هیچ صورت مالی شفافی منتشر نمی شود، گفت: همه آنها بر اساس قانون مكلف به افشای اطلاعات اند و تاخیر در ارائه صورت های مالی قابل قبول نیست لذا این اصلاحیه را در قانون جدید انجام داده ایم كه تكالیف را مشخص كنیم.
وی با بیان اینكه، بزودی اصلاحاتی را عملیاتی خواهیم كرد، اظهارداشت: چارچوب ضوابط قانونی را به سمتی می بریم كه امكان تغییرات ثبتی از متخلفان حذف شود و حساب های بانكی آنها قابل مسدود شدن باشد.
به گفته پورابراهیمی، تنها در دو وزارت‌خانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تعاون، كار و رفاه اجتماعی، 19 هزار شركت شبه‌دولتی وجود دارد. وزارت‌خانه‌های دیگر نیز چنین وضعیتی را دارند كه سؤال ابتدا در كمیسیون اصل 44 مجلس مطرح می‌شود و اگر نتایج مورد نظر به‌دست نیامد، موضوع در صحن علنی مجلس پی گیری خواهد شد.
اقتصام(4) 9141 ** 2023
۰ نفر