۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81904870
T T
۰ نفر

ابتكار و چالش 18 درجه ای دما

۱۳ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷
کد خبر: 81904870
ابتكار و چالش 18 درجه ای دما

تهران-ایرنا-تجربه نشان داده است كه حركت های اجتماعی و راه اندازی كمپین ها همواره می تواند نقش مهمی برای رسیدن به یك هدف داشته باشد؛ اكنون چند سالی است كلانشهرهای دنیا با آلودگی هوا به عنوان یك معضل دست به گریبان است و دراین میان ابتكار عمل مسئولان و حضور پررنگ مردم در این حركت ها نقش بسزایی در كاهش آلودگی هوا دارد.

این تجربه در شهرهای بزرگی مانند نیویورك و مكزیكوسیتی خوب جواب داده است و دولت با اجرای دقیق راهكارهای پیشنهادی و همكاری مردم توانسته است میزان آلودگی را تا حد چشمگیری كاهش دهد.
مردم كلان شهرهای ایران به ویژه پایتخت نشینان در دوهفته گذشته هوایی ناسالم تنفس كردند كه مشكلات زیادی به همراه داشت وهمین تداوم آلودگی هوا موجب شد رییس سازمان محیط زیست در صفحه شخصی خود كمپین چالش 18 درجه را راه اندازی كند كه مورد استقبال قرار گرفت.
آلودگی هوا معضلی جهانی است كه گریبانگیر كشورهای پیشرفته تا عقب افتاده شده است بنابراین مقابله با آن نیازمند رویكردی همگانی است و دولت یا یك دستگاه به تنهایی قادر به حل آن نخواهد بود.
معمولا با سرد شدن هوا آلودگی نیز افزایش می یابد زیرا به طور طبیعی پدیده وارونگی دما رخ می دهد كه در این حالت باید منابع آلاینده را كاهش داد كه این منابع عبارت از خودروها، صنایع، كارخانجات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی خانگی و ادارات است كه سهم هر كدام از آنها در آلودگی هوا متفاوت است.
در این راستا معصومه ابتكار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش كمپینی را با عنوان ' چالش 18 درجه ' در صفحه اجتماعی خود راه اندازی كرد كه در آن از مسئولان و مردم خواست تا دمای سازمان یا منازل خود را بر روی 18 درجه تنظیم كنند تا موجب كاهش انتشار گازهای گلخانه ای و كم شدن آلودگی هوا شوند.
بعد از دعوت ابتكار به پیوستن به كمپین چالش 18 درجه، مقامات كشوری مانند دكتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده به این كمپین پیوستند.
ابتكار در این باره به خبرنگارعلمی ایرنا گفت:بخش خانگی یكی از منابع مهم مصرف انرژی، تولید آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای در شهرهای بزرگ است، در واقع هر منزلی یك دستگاه پكیچ، موتورخانه و یا بخاری دارد كه از سوخت های فسیلی استفاده می كنند كه انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را در پی دارند.
وی افزود: به علت وجود یارانه، الگوی مصرف انرژی در كشور ما بسیار نادرست است، تقریبا 4 تا 5 برابر كشورهای صنعتی مصرف انرژی در بخش خانگی داریم كه بر این اساس از سالها قبل ( دولت خاتمی ) دولت مصوبه ای در مورد مدیریت سبز یا مدیریت محیط زیستی تهیه و آنرا به دستگاه ها ابلاغ كرد تا بر اساس آن نسبت به مصرف انرژی در ساختمان های خود یك سری استانداردهای اصولی را رعایت كنند.
ابتكار ادامه داد: این مصوبه جزو ماده 190 قانون برنامه پنجم توسعه شد و در قالب دستورالعملی برای تمام دستگاه های دولتی و سازمان های عمومی مانند شهرداری ها ابلاغ شد و از مردم نیز خواسته شد تا آنرا اجرا كنند.
وی تاكید كرد: با سرد شدن هوا موضوع مصرف انرژی و در پی آن افزایش آلودگی هوا تشدید می شود بنابراین مدیریت سیستم های گرمایشی و سرمایشی از اهمیت زیادی برخوردار است بر این اساس دولت تاكید مجددی بر نحوه مصرف انرژی و كاهش آن كرده است كه در این راستا معاون اول رییس جمهوری این بخشنامه را دوباره به تمام دستگاه های دولتی ابلاغ كرده است تا مراقب مصرف انرژی در سازمان های خود باشند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر این اساس كمپینی را با عنوان ' چالش 18 درجه ' در صفحه اجتماعی خود راه اندازی كردم و از مسوولان و مردم خواستم تا دمای سازمان و منازل خود را بر روی دمای 18 درجه تنظیم كنند و تاكنون مورد استقبال قرار گرفته است.
وی افزود: از آنجا كه تحمل دمای 18 درجه شاید تا حدی سخت است از این رو چالش 18 درجه نامگذاری شد كه بر این اساس می توان دما را در نهایت تا 20 درجه افزایش داد اما بالاتر از آن مجاز نیست.
ابتكار اظهار كرد: قطعا كار سختی نیست كه مردم تاسیسات گرمایشی و سرمایشی خود را بر روی 18 درجه تنظیم كنند تا به كاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای كمك كنند، این كار این امكان را فراهم می كند تا گاز كمتری مصرف شود و در پی آن گاز مورد نیاز برای مصرف نیروگاه ها فراهم شود.
وی تاكید كرد: تاكنون استقبال خوبی از این كمپین شده است و دكتر ظریف، واعظی و زنگنه علاوه بر پیوستن به كمپین 18 درجه به سازمان های متبوع خود ابلاغ كرده اند كه دمای ساختمان ها را تا 18 درجه كاهش دهند.
ابتكار اظهار كرد: برای نتیجه دادن این كمپین باید شهرداری ها ، مردم و مدارس نیز به آن بپیودند زیرا تجربه كشورهای دیگر نشان داده كه اجرای چنین حركت هایی نتیجه بخش خواهد بود.
علمی 9014**1440
۰ نفر