توسعه فناوری‌های بخش پالایش و پتروشیمی موجب توقف صادرات نفت خام می شود

تهران - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توسعه فناوری در بخش پایین‌دستی صنعت نفت، پالایش و پتروشیمی ،امكان آن را فراهم می سازد تا از صدور نفت خام جلوگیری شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمد فرهادی روز یكشنبه در مراسم امضای موافقت نامه همكاری انجام طرح‌های اولویت‌دار بخش پایین‌دست صنعت نفت با دانشگاه‌های برگزیده افزود: بستر سازی برای همكاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی یك رویداد بزرگ و مهم در جامعه دانشگاهی محسوب می‌شود.
وی اضافه كرد: امضای سند مزبور در مسیر تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد و در دولت یازدهم تعامل خوبی بین وزارتخانه ‌های نفت و علوم،‌ تحقیقات و فناوری فراهم شده و ظرفیت‌های بسیار خوبی در مراكز علمی برای این همكاری وجود دارد.
به گفته فرهادی ، ایران در تولید مقالات شیمی و پلیمر در جهان به ترتیب رتبه های سوم و هشتم را كسب كرده و در بخش صنعت مباحث فناورانه زیادی وجود دارد كه می‌توان از طریق همكاری با دانشگاه‌ها آن را برطرف ساخت .
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: موضوع های مهمی در صنعت نفت مانند ازدیاد ضریب برداشت و تكمیل زنجیره ارزش در بخش پایین دستی آن وجود دارد كه حل آنها نیاز به كسب فناوری های روز خواهد داشت.
وی اضافه كرد: كاهش قیمت نفت در واقع ضرورت توجه بیشتر به سرمایه گذاری در بخش پایین دستی را به دنبال دارد كه از ارزش افزوده بیشتری ،برخوردار است.
وی امضای توافق نامه دانشگاه ها با شركت های زیر مجموعه وزارت نفت را خاطرنشان ساخت و گفت : اجرایی شدن اسناد مربوطه ، امكان آن را فراهم می سازد تا دانش های مختلف در صنعت نفت بومی شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مدیران عامل سه شركت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت شامل شركت های ملی گاز ایران، صنایع پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده های نفتی امروز (یكشنبه) 12 موافقتنامه همكاری با دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی برگزیده كشور امضا كردند.
این موافقت نامه ها با حضور بیژن زنگنه و محمد فرهادی به ترتیب وزیران نفت و علوم، تحقیقات و فناوری به امضا رسید.
براین اساس، سه طرح شركت ملی گاز ایران شامل طرح های گاز طبیعی مایع، ال ان جی، تصفیه و شیرین سازی و توربین های گازی و اندازه گیری هوشمند در این مراسم به دانشگاه های تهران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه علم و صنعت و شركت OTC سپرده شد.
اقتصام ** 2022 ** 3053 ** 1559
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ