۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۴۸
کد خبر: 81903671
T T
۰ نفر
بیمارستان هوشمند، گستره ای نو در حوزه سلامت كشور

تهران- ایرنا- با توسعه فناوری های جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT، شاهد بهره‌گیری از آنها در حوزه‌ های مختلف از جمله سلامت هستیم و راهكار جامع و یكپارچه بیمارستان هوشمند به عنوان گستره ای جدید در این حوزه، در همین راستا ارزیابی می شود.

یك فعال حوزه سلامت هوشمند در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه ارائه خدمات سلامت به عهده متولیان این حوزه است، اما تسهیل‌گری، روان‌سازی، هوشمند سازی و ارائه راهكارهای جامع و یكپارچه برای این گونه خدمات از مهم‌ترین وظایف شركت ‌ها و فعالان حوزه فناوری اطلاعات است.
سعید ماركلائی افزود: در راهكار جامع و یكپارچه بیمارستان هوشمند، تمام فعالیت‌ ها با استفاده از ابزارهای تكنولوژی مدرن و پیشرفته انجام می‌شود تا بهبود مستمر رخ دهد و از این طریق شاهد افزایش رضایت عمومی مردم از عملكرد بیمارستان‌ ها خواهیم بود.
وی اظهار كرد: می‌توان ادعا كرد كه وقتی این راهكار به طور كامل پیاده‌سازی شود، جریان شفاف و دقیق اطلاعاتی در تمام زمینه‌‍‌ های كلینیكی، مدیریتی، مالی و اقتصادی، پشتیبانی و لجستیك به وجود آمده و زمینه بهبود مستمر فرآیندها و افزایش كیفیت خدمات در حوزه بهداشت و درمان فراهم می‌شود. دسترسی به اطلاعات دقیق، درست و به‌روز باعث می‌شود تا تصمیمات بهینه اتخاذ شود و از اشتباهات و خطاها جلوگیری شود كه این موضوعات در راهكار بیمارستان هوشمند دست‌ یافتنی است.
ماركلائی با اشاره به این‌كه تاكنون نگاه جامع و یكپارچه به استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت وجود نداشته است، اظهار امیدواری كرد كه با پیاده ‌سازی سلامت هوشمند و راهكارهایی مانند راهكار جامع و یكپارچه بیمارستان هوشمند، مطب هوشمند و تندرستی هوشمند ظرف چند سال آینده، شاهد تحول اساسی در این حوزه باشیم.
این فعال سلامت هوشمند گفت: در این راهكار برای هر فرد، یك پرونده هوشمند پزشكی تشكیل می‌شود (EMR) و تمام خدمات ارائه شده در هر یك از بخش‌ ها، در آن ثبت، ذخیره و به‌روزآوری می‌شود و به عبارتی، اطلاعات بیماران در بخش‌های مختلف بیمارستان به صورت جداگانه نگهداری نشده و این اطلاعات در سایر مراكز خدمات سلامت و دیگر بیمارستان‌ها نیز با توجه به پروتكل‌ های استاندارد تعریف شده توسط وزارت بهداشت، قابل دسترسی بوده و اطلاعات نیز مبادله می‌شود.
وی افزود: در نهایت، با پیاده‌ سازی راهكارهای سلامت هوشمند، شكل‌گیری پرونده الكترونیك سلامت برای هر ایرانی (EHR) كه تكلیف دولت در قانون برنامه پنجم توسعه است، تسهیل می‌شود.
ماركلائی به وجود نظام مهندسی كیفیت خدمات در بیمارستان هوشمند اشاره كرد و گفت: در این راهكار، چارچوبی برای ارائه خدمات تعریف می‌شود تا خدمات مطلوب و مطابق استانداردهای بین‌المللی به مردم ارائه شود.

** تحولی شگرف در ارائه خدمات سلامت با پیاده‌سازی سلامت هوشمند
وی گفت: با پیاده ‌سازی سلامت هوشمند، شاهد تحولی شگرف در عرصه ارائه خدمات سلامت به مردم خواهیم بود. با تقویت زیرساخت‌ها، توسعه و به‌كارگیری فناوری‌های نوین و هوشمند، می‌توان شاهد ارائه خدمات مطلوب در این زمینه بود.
وی با اشاره به این‌كه بیمارستان هوشمند یكی از اجزای مهم سلامت هوشمند است، گفت: سلامت هوشمند دارای ابعاد مختلفی است و تمامی عناصر و المان‌هائی را كه در ارائه خدمات سلامت دخیل هستند، در یك نظام جامع یكپارچه و هوشمند قرار می‌دهد.
ماركلایی افزود: نظام جامع و یكپارچه سلامت هوشمند، برای تمامی فعالیت‌ های زنجیره ارزش سلامت؛ اعم از تندرستی، پیشگیری و پایش شاخص‌ های سلامت، مراكز درمانی و پاراكلینیكی مانند بیمارستان ‌ها، كلینیك‌ ها، مراكز آزمایشگاهی و تصویربرداری و همچنین مانیتورینگ بعد از آن، راهكارهای یكپارچه و هوشمندی را پیش‌بینی نموده است.
وی گفت: مردم انتظار دارند خدمات بهداشتی و درمانی را درست، به‌موقع، با سرعت و با كیفیت دریافت كنند و این موضوع می تواند در نظام سلامت هوشمند محقق شود.

** نظر مساعد وزارت بهداشت در خصوص پیاده‌سازی بیمارستان هوشمند
ماركلائی با اشاره به این كه نظر وزارت بهداشت در زمینه پیاده ‌سازی بیمارستان هوشمند مساعد است، گفت: خوشبختانه سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه بیمارستان هوشمند و ابر درمان، تسهیل‌گری است.
وی اظهار كرد: وزارت بهداشت استفاده از توان بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌ ها و خدمات سلامت را در دستور كار خود قرار داده است. اساسا سرمایه و منابع دولتی كفاف توسعه همه جانبه این حوزه را نمی‌دهد و باید از بخش خصوصی برای تحقق این مهم استفاده كرد.
وی اظهار امیدواری كرد كه با همكاری وزارتخانه های بهداشت و رفاه بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم و مردم بتوانند از این خدمات سلامت هوشمند بهره‌مند شوند.

تعیین یك اپراتور سلامت هوشمند در كشور
براساس انعقاد توافقنامه بین شركت ' آوای فناوری اطلاعات سلامت' به عنوان بازوی ICT وزارت بهداشت با شركت 'فناپ'، این مجموعه به عنوان یكی از اپراتورهای سلامت هوشمند در ایران شد.
این توافق ‌نامه كه اخیرا بین این دو شركت منعقد شد، موضوع تولید و بهره‌ برداری از راهكار جامع و یكپارچه بیمارستان هوشمند را به صورت مشترك در دستور كار قرار داده است.
برمبنای این توافق صورت گرفته، این دو شركت متعهد شدند كه به 20 هزار تخت بیمارستانی خدمات بدهند و راهكار بیمارستان هوشمند را پیاده ‌سازی كنند.
بیمارستان شریعتی به عنوان پایلوت مطالعه فرآیندها برای معماری این طرح انتخاب شده است. این بیمارستان بیش از 600 تخت بیمارستانی دارد.
هم‌اكنون این طرح در فاز مطالعاتی قرار دارد و با بررسی وضعیت موجود این بیمارستان،‌ نیازمندی‌ ها برای دستیابی به وضعیت مطلوب پیش‌بینی خواهد شد.
علمی ** 1201 **2017
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه