۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۱۴
کد خبر: 81903626
T T
۰ نفر
نخستين سامانه بازيكاري و يادگيري آنلاين راه‌اندازي شد

تهران - ايرنا - سامانه نت‌راي به عنوان نخستين سامانه بازيكاري و يادگيري آنلاين با حمايت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري مورد بهره­برداري قرار گرفت.

بازي‌كاري (Gamification) مقوله اي است كه بتازگي دردنيا مطرح شده است و يعني بتوانيد از بازي ها در زندگي روزمره و مسائل جدي براي حل يا بهبود مشكلات استفاده كنيد.
به گزارش ايرنا ازمعاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، نت‌راي، سامانه بازيكاري و يادگيري آنلاين است كه براي استفاده كارشناسان، صاحبان كسب و كار، دانشجويان و دانش‌آموزان و عموم مردم طراحي و ايجاد شده است، اين سامانه خلاقانه و بومي با تلاش تيمي از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان دانشگاه صنعتي شريف به عنوان محصول دانش‌بنيان، مورد تاييد كارگروه ارزيابي شركت هاي دانش بنيان قرار گرفته است.

***طرح پرسش­هاي دو سويه مشتري/كسب و كار
با توجه به اينكه يكي از رايج‌ترين اقدامات ترويج و فرهنگسازي براي بهبود كسب و كار و شناخت نياز مشتريان در دنيا طرح سوال از مشتريان است، براي اين منظور كسب و كارهاي مختلف با تهيه فرم‌هايي، سوالاتي هدف‌مند براي شناخت نياز مشتريان تهيه كرده و در اختيار آنها قرار مي‌دهند.
اغلب مشتريان رغبتي به پركردن اينگونه فرم‌ها ندارند و از تكميل فرم نظرسنجي امتناع كرده و يا با بي‌توجهي به صورت سوالات، فرم را تكميل مي‌كنند، به همين دليل نت‌راي بر آن است كه اين امر مهم در كسب و كار را تسهيل كرده و براي صاحبان كسب و كار و مشتريان آنها، با رويكردي دو سويه و تعاملي (با امكان پرسش از طرف مشتري و ارايه دهنده كالا و خدمات) خدمتي مفيد عرضه كرده باشد.
ترويج، توسعه علم و فناوري و فرهنگسازي نيز يكي از الزامات گريزناپذير در اقتصاد دانش‌بنيان به عنوان پيشران اقتصاد مقاومتي و اقتصاد درون‌زا است؛ لذا برنامه‌ريزي منسجم براي ورود به مقوله اقتصاد دانش‌بنيان بسيار كليدي و حايز اهميت است.
از اين رو لزوم آشنايي با مفاهيم و مسايل اقتصاد دانش‌بنيان و گفتمان‌سازي علم و فناوري و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنيان براي گروه‌هاي مخاطب اين حوزه و تلاش در جهت تبديل اين گفتمان به گفتمان غالب كشور بسيار ضروري است، سامانه نت‌راي با توجه به تجربه موفق در يادگيري آنلاين با كمك ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي در راستاي آشنايي گروه‌هاي مخاطب (دانشجويان، مراكز علمي و عامه مردم) نسبت به آموزش و گفتمان‌سازي علم و فناوري و فرهنگ اقتصاد دانش‌بنيان اقدام كرده است.
***رويكرد حل مساله

نت‌راي از دو راهكار بازيكاري و يادگيري با رويكرد حل مساله (problem based learning)استفاده كرده است، بازيكاري در تعريف، استفاده از مفاهيم و مكانيك بازي براي اهداف غير بازي گفته مي‌شود، بازيكاري با سيستم امتياز و پاداش كمك مي‌كند تا سطح مشاركت و حضور مشتري، دانشجويان، كارمندان، عموم مردم يا هر جامعه هدفي افزايش يابد، در نت‌راي هر كاربر به ازاي شركت در يك مسابقه، سوال يا پيش‌بيني امتياز و واحد پول مجازي‌اي به اسم داريك (در دو نوع نقره­اي و طلايي) كسب مي‌كند، اين امتياز معيار رتبه‌بندي كاربران و داريك معياري براي انتخاب و خريد كالا خواهد بود، يا حضور و مشاركت در يك برنامه، كاربر پس از بالا بردن امتيازات خود از طريق شركت در سوالات، مي‌تواند به طراحي سوال و مسابقه بپردازد و در نتيجه به ازاي شركت‌كنندگان در سوالاتش امتياز بيشتري دريافت كند.

در تعريف يادگيري با رويكرد حل مساله نيز آمده است كه امروزه ارتقا كارايي يادگيري و آموزش با استفاده از رويكرد حل مساله به اثبات رسيده است، در نت‌راي با طراحي سوال در هر موضوعي و سپس انتخاب گزينه، پيامي در خصوص پاسخ صحيح و توضيحات و مراجعي درباره سوال و پاسخ به كاربر ارائه مي‌شود كه فرآيند يادگيري از طريق حل مساله را كاملتر مي‌كند، انتخاب صحيح مسابقات منجر به كسب داريك و امتياز بيشتر مي‌شود كه انگيزه‌اي براي تفكر و جستجوي كاربران است.

***برگزاري جشنواره آنلاين بازيكاري و اخذ كانال اختصاصي نظرسنجي

يكي از راهكارهاي پيشنهادي نت‌راي براي دستيابي به اهداف مورد نظر خود، برگزاري جشنواره آنلاين بازيكاري با موضوعات مختلف و راه‌اندازي كانال­هاي اختصاصي مسابقه و نظرسنجي آنلاين با آدرس دلخواه مشتريان بوده است.

تحقيقات كسب و كار و مشتري، معرفي محصولات و خدمات و تبليغ آنها، بررسي كشش بازار و تعيين ويژگي‌ها و قيمت براي محصول موفق آينده، حضور در جشنواره‌ها و بازاريابي و تبليغ خاموش، فرهنگ سازي و ارتقاي آگاهي عمومي، پر كردن اوقات فراغت و كسب درآمد با برگزاري مسابقات و نظرسنجي‌هاي موردي، ايجاد و پياده سازي سامانه تكريم ارباب رجوع، شركت در نظرسنجي ها، مسابقات و پيش بيني هاي متني يا تصويري طراحي شده توسط ديگر كاربران، افزايش سطح اطلاعات عمومي و تخصصي به شيوه بازيكاري و غيره از جمله ارزش‌‌هاي ارائه شده به مخاطبان اين سامانه است.

***طراحي دو جشنواره بازيكاري و يادگيري براي فرهنگسازي و ترويج علم و فناوري

در همين راستا با همكاري ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي، دو جشنواره بازيكاري و يادگيري كتاب راهبرد توليد دانش بنيان؛ مجموعه بيانات مقام معظم رهبري و نقشه جامع علمي كشور با هدف فرهنگسازي و ترويج علم و فناوري طراحي شده و در اين سامانه به آدرس netray.ir ارائه شده است.
علمي **1311**1440
۰ نفر