۱۲ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۴۱
کد خبر: 81903566
T T
۰ نفر
روزنامه ایتالیایی: لغو تحریم ها و بهار فناوری در ایران

رم - ایرنا - روزنامه ایتالیایی «لاستمپا» در گزارشی با عنوان «بهار فناوری در ایران» نوشت: با سبك شدن وزن تحریم های اقتصادی، مرحله جدیدی از نوآوری در ایران ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از این روزنامه ایتالیایی، سال 2016 می تواند سال تحول برای ایران باشد. تصمیم آمریكا مبنی بر برداشتن برخی از تحریم ها از ماه ژانویه ، كه هر دو طرف بی صبرانه در انتظار آن هستند، می تواند مزایای اقتصادی بسیاری در سال های آتی برای ایران به همراه داشته باشد و میلیاردها دلار سود صنعت نفت كه سال های گذشته به دلیل تحریم ها توقیف شده بودند، به این كشور باز خواهد گشت. ایران برای سرمایه گذاران خارجی بازاری 80 میلیون نفری محسوب می شود كه 70 درصد جمعیت آن زیر 35 سال سن دارد.
لاستمپا نوشت: زنان ایرانی نیز می توانند نقشی مهم در پیشرفت فناوری ساخت ایران بازی كنند . برخلاف تفكرات غالب در غرب كه مربوط به كشورهای اسلامی است، زنان نقش بسیار مهمی در زندگی اقتصادی و فرهنگی ایران ایفا می كنند. 70 درصد دانشجویان رشته های علوم و مهندسی را زنان تشكیل می دهند و امروزه بسیاری از كارآفرینان زن در راس شركت های بزرگ و مهم قرار دارند.
به نوشته لاستمپا ، برای آنهایی كه با نوآوری سر و كار دارند، آنچه در زمینه تكنولوژی در ایران بوقوع خواهد پیوست ، یك ناشناخته جذاب است. انزوای اقتصادی این كشور كه از اوایل دهه هشتاد میلادی به خواست امریكا بوقوع پیوست، پس از سال 1995 با ممنوعیت كسب و كار برای شركت های آمریكا با ایران تقویت شد و پیامدهایی به همراه داشت. البته با نبود شركت های بزرگ چند ملیتی اینترنتی آمریكایی، ایرانی ها دست به راه حل های خانگی زده و همان خدمات اینترنتی را در این سال ها ارائه كردند.
لاستمپا نوشت: برای مثال سایت 'آپارات' به عنوان 'یوتیوب ' ایرانی فعال است و روزانه پنج میلیون كاربر از آن بازدید می كند و ماهانه 150 میلیون صفحه آن دیده می شود. سایت 'دیجی كالا' بزرگترین سایت خرید الكترونیكی نه تنها در ایران بلكه در تمام خاورمیانه محسوب می شود و روزانه به چهار هزار سفارش پاسخ می دهد . این سایت در سال 2007 میلادی تنها هفت نفر كارمند داشت اما امروز 760 كارمند دارد.
این روزنامه ایتالیایی افزود: سایت 'Hamijoo' برابر با سایت های 'Indiegogo' و یا 'Kickstarter' است و سایت 'Takhfifan' نیز همانند 'Groupon ' و سایت ' Cafe Bazaar ' همانند 'Google Play' كار می كنند .
این روزنامه افزود: اكنون سئوالی كه به ذهن خیلی ها می آید این است كه پس از لغو تحریم ها و آغاز جریان سرمایه ها چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای شركت های ایرانی بویژه شركت های نوپا می تواند یك بركت محسوب شود زیرا به معنی دسترسی به سرمایه گذاران خارجی و ارائه خدمات در سراسر جهان خواهد بود. دسترسی این شركت ها تاكنون بخاطر تحریم ها و بلوك مالی به جهان غیر ممكن بود .
'فرهاد هدایت فرد' بنیانگذار 'Taskulu' یك سایت خدماتی كاریابی برای پروژه های پیچیده، به این روزنامه ایتالیایی گفت: 60 درصد مشتریان ما از اروپای غربی و جنوب شرقی آسیا هستند. ما به آنها گفته ایم كه سایت ما به طور موقتی رایگان است اما واقعیت این است كه نمی توانستیم هیچ نوع پرداختی را بپذیریم .
شرایط برای شركت های ایرانی كه تاكنون بخاطر تحریم ها نمی توانستند كالاهای خود را بین المللی سازی كنند، می تواند در كوتاه مدت تغییر كند. برداشتن تحریم ها به شركت های بزرگ غربی نیز اجازه می دهد با قدرت در ایران حضور یابند.
اروپام**461 **1561**1572