۱۱ دی ۱۳۹۴، ۲۱:۰۶
کد خبر: 81902484
T T
۰ نفر
نگاهي به برخي رويدادهاي مهم هفته گذشته خراسان جنوبي

بيرجند- ايرنا - خراسان جنوبي از پنجم تايازدهم دي ماه شاهد برخي رويداد هاي مهم علمي آموزشي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي بود كه از جمله آن مي توان به همايش ملي آموزش ابتدايي نام برد كه با پيام رئيس جمهوري در بيرجند شروع به كار كرد.

از آموزش ابتدايي غفلت شد، آموزش ابتدايي زمينه اي براي توسعه كيفي آموزش است و تحول در نظام آموزش و پرورش براي تربيت نيروي انساني ضروري است،89 درصد ظرفيت سدهاي استان خالي از آب است و خراسان جنوبي مهد پرورش نيروي انساني توانمند ر است، عنوان ديگر رويدادهاي مهم خبري استان است.
« علمي آموزشي »
حجت الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در پيامي به نخستين همايش ملي آموزش ابتدايي و تجليل از دكتر غلامحسين شكوهي چهره ماندگار تعليم و تربيت ايران در بيرجند گفت: آموزش و پرورش كليد توسعه پايدار است.
در متن اين پيام كه توسط علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش روز شنبه قرائت شد، آمده است: فرداي روشن كشور با تلاش روز افزون پيشتازان عرصه علم و دانايي رقم مي خورد و آموزش و پرورش كودك از تأثيرگذارترين عناصر در تربيت نيروي انساني متعهد و فرهيخته است.
دكتر روحاني اظهار كرد: پيشرفت و درخشش علمي كشور حاصل تلاش و همت فرهيختگاني هم چون استاد شكوهي است كه در عرصه پرورش سرمايه هاي انساني و بالندگي دانش تعليم و تربيت در كشور نقش آفرين بوده اند.
وي اضافه كرد: در فرهنگ ديني و ملي ما، آموزش و پرورش كودك، از تأثيرگذارترين عناصر در تربيت نيروي انساني متعهد و فرهيخته است كه مي تواند افق هاي رشد و تعالي جامعه را فرا پيش كشد و از اين منظر، آموزش و پرورش كليد توسعه پايدار بوده و آينده هر جامعه اي را مي توان در سامان امروز آموزش و پرورش آن ديد.
**
همچنين وزير آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به برگزاري نخستين همايش ملي آموزش ابتدايي در بيرجند اظهاراميدواري كرد كه اين همايش زمينه اي براي توسعه كيفي آموزش ابتدايي در كشور باشد.
فانمي افزود: در دولت يازدهم ريشه كن ساختن و مبارزه با بي سوادي يكي از سياست هاي اين وزارتخانه است و با آموزش خانه به خانه، فرزندان بازمانده از تحصيل در جامعه شناسايي شدند كه اين توسعه كمي قابل تحسين هست، اميد است در اين زمينه به توسعه كيفي هم دست يابيم.
**
فاني در همايش مذكور بر توجه كمي و كيفي آموزش ابتدايي تاكيد كرد و گفت: تحول در نظام آموزش و پرورش براي تامين و تربيت نيروي انساني ضروري است.
وي افزود: دوره ابتدايي بر شكل گيري شخصيت دانش آموزان تاثيرگذار است و تامين زيرساخت ها براي اين دوره در تدوين برنامه ششم توسعه پيش بيني شده است.
وي به ضرورت ايجاد زيرساخت هاي نظام آموزش و پرورش اشاره كرد و يادآور شد: زير ساخت ها شامل منابع انساني، مديريت و رهبري آموزش، آموزش فضا و تجهيزات، آموزش مالي و منابع بودجه اي، پژوهش و ارزشيابي و برنامه درسي از جمله اين « زيرنظام» هاست.
**
استاندار خراسان جنوبي نيز گفت: خراسان جنوبي از جمله استان هاي فرهنگي و يكي از مهدهاي پرورش نيروي انساني توانمند و ولايتمدار در كشور است.
وجه الله خدمتگزار افزود: استان داراي مردماني ولايتمدار، انقلابي و هميشه در صحنه است كه تاكنون در تمام صحنه هايي كه نياز به حضور آنها بوده به خوبي ايفا نقش كردند.
وي گفت: مردم استان از گذشته به مقوله علم و دانش توجه ويژه اي داشته اند، كه در اين ارتباط به غلامحسين شكوهي پدر علوم تربيتي، گنجي پدر هواشناسي و جغرافياي ايران، محمد اسماعيل رضواني پدر تاريخ نوين، مهدي بلالي مود پدر علم سم شناسي از جمله افرادي هستند كه در استان پرورش يافته اند.
**
همچنين معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در همايش مذكور تاكيد كرد: آموزش دوره ابتدايي نيازمند نگاه عميق اجرايي است، بايد اين باور به عنوان يك نگاه اجرايي در مسوولان نهادينه شود و تنها در گردهمايي ها به زبان نيايد و سپس فراموش نشود.
« محمد ديمه ور» افزود: تنها جايي كه مي توان روح پاك كودكان و تربيت آنان را مديريت كرد، دوره ابتدايي است.
وي تاكيد كرد: همه بايد به اين باور برسند، آموزش ابتدايي ركن اصلي نظام تعليم و تربيت است، در صورت مراقبت نكردن از آن بنيان محسوسي كه براي دوره هاي تحصيلي مورد نياز است محقق نخواهد شد.
**
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در روز دوم همايش هم گفت: آموزش ابتدايي كه دوره رشد و شرايط منحصر به فردي براي بنيان يادگيري دانش آموزان است، مورد غفلت واقع شده و به صورت جدي به آن پرداخته نشده است.
ديمه ور، با بيان اينكه نسبت به دوره ابتدايي كوچك انگاري شده است، افزود: اگر بر فعاليت هاي اين دوره تمركز نشود، بدون شك سرمايه هاي بزرگي را در جامعه از دست خواهيم داد.
وي اضافه كرد: مسئولان بايد باور كنند با همه وجود سرنوشت كشور به دوره ابتدايي مرتبط است و هر فردي با هر سطح علمي بخواهد آموزش دوره ابتدايي را بر عهده گيرد، كار شايسته اي نيست و نگاه به آموزش ابتدايي در اين زمينه بايد بازخواني شود.
**
همچنين دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش در همايش ياد شده گفت: براي تقويت و بهبود نظام آموزش دوره ابتدايي نه تنها به خودباوري معلمان نياز است، بلكه معلمان توانمند با افزايش خودباوري براي ارتقا سطح آموزش در اين حوزه تلاش كنند.
مهدي نويد ادهم افزود: اگر قرار است، آموزش و پرورش در مفهوم فرآيند اصلاح ساختار آسيب ها، نقش آفرين باشد، بايد روند توسعه از دوره دبستان و پيش دبستاني آغاز شود.
وي اضافه كرد: در سند تحول بنيادين نظام آموزشي بر اولويت بخشي دوره ابتدايي تاكيد شد، و به اين دوره توجه و اهميت بسيار داده شد.
**
همچنين به گفته عباس لامعي، مديركل آموزش و پرورش خراسان جنوبي دوره ابتدايي مهمترين زمان تحصيلي است كه شخصيت دانش آموزان در آن شكل مي گيرد و حساس ترين مقطع تحصيلي است.
وي هماييش ياد شده را در نوع خود بي سابقه خواند و از ارسال يكهزار و 735 مقاله به دبيرخانه همايش خبر داد كه به مدت دو روز 100 مقاله ارائه شد.
**
« اقتصادي»
به گفته استاندار خراسان جنوبي، تامين آب استان مهمترين مطالبه مردم استان است اميدواريم در برنامه ششم توسعه اقتصادي مورد توجه مسئولان امر قرار گيرد.
خدمتگزار در نشست شوراي گفت و گوي دولت و بخش خصوصي استان با اشاره به تهيه سند ملي آب خراسان جنوبي از سوي دستگاه هاي ذيربط از جمله جهاد كشاورزي افزود: تهيه اين سند براي رفع مشكل تامين آب شرب استان به صورت زيربنايي ضروري است كه اميدواريم هرچه زودتر انجام شود.
وي يادآور شد: جهاد كشاورزي بعد از تهيه سند آب آن را براي تصويب به جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان ارائه مي كند.
وي با توجه به رفع مشكلات بخش خصوصي در حوزه اقتصادي افزود: در حال حاضر وجود منطقه ويژه اقتصادي ظرفيت بسيار خوبي در توسعه اقتصادي استان است كه بايد از آن استفاده بيشتري شود.
**
همچنين استاندار خراسان جنوبي گفت: قاچاق كالا به صورت باندي و سيستمي باعث لطمه زدن به نظام اقتصادي مي شود، بايد با شكل سازمان يافته آن برخورد شود.
خدمتگزار در جلسه كميسيون برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان افزود: دستگاه هاي مربوط در برخورد با موضوع قاچاق كالا و ارز با انجام هماهنگي هاي لازم با يكديگر، از موازي كاري و هدر رفت هزينه و منابع جلوگيري كنند.
وي اظهار كرد: قاچاق كالا به سلامت مردم آسيب مي رساند، بايد با بهره گيري از شيوه هاي مناسب و روش هاي تاثيرگذار، آگاهي لازم به مردم داده شود.
**
معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي خراسان جنوبي گفت: در حال حاضر 89 درصد ظرفيت سدهاي اين استان خالي از آب است.
سعيد سروري ظرفيت سدهاي استان را 65 ميليون متر مكعب عنوان كرد و افزود: هم اكنون هفت ميليون متر مكعب از سدهاي استان آب دارند كه اين ميزان 11 درصد ظرفيت سدها را شامل مي شود.
وي با بيان اينكه با كاهش سفره هاي آب زيرزميني بحران آب جدي تر شده است، گفت: اين عامل لزوم توجه به آب را در خراسان جنوبي جدي تر مي كند.
**
مدير عامل شركت آب منطقه اي خراسان جنوبي گفت: طرح انتقال آب از درياي عمان به اين استان كه مطالعات آن از سال گذشته آغاز شده با مشاركت بخش خصوصي سال آينده وارد مرحله عملياتي مي شود.
حسين امامي با بيان اينكه طرح انتقال آب از درياي عمان به استان از طرح هاي بلند مدت تامين آب است افزود: سيماي اين طرح در سال جاري نهايي و نيازهاي آن نيز استعلام مي شود.
وي طرح انتقال آب به استان از سد دوستي را از ديگر طرح هاي انتقال آب به استان ذكر كرد و گفت: مطالعات اين طرح تكميل شده و ارزيابي زيست محيطي آن در سازمان محيط زيست طولاني شده كه اميدواريم هر چه زودتر روند خود را طي كند.
**
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبي گفت: فايناس چين تا دو ماه آينده به كارخانه فولاد قاينات اختصاص مي يابد.
نعمت الله حقيقي افزود: براي شتاب بخشيدن در عمليات اجرايي كارخانه فولاد قاينات 290 ميليون يورو از چين پيگيري شده است.
وي با بيان اينكه به نسبت پيشرفت فيزيكي كارخانه، فايناس اختصاص مي يابد كه در اولين قسط 15 ميليون يورو به حساب كارخانه واريز مي شود.
**
مديركل راه و شهرسازي خراسان جنوبي گفت: در بودجه سال 94، مبلغ 330 ميليارد ريال اعتبار براي احداث راه هاي استان مصوب شد كه 160 ميليارد ريال آن اختصاص يافته است.
مهدي جعفري افزود: امسال از محل اعتبار تملك و دارايي نيز 110ميليارد ريال بودجه براي راه هاي استان مصوب شد، تاكنون اختصاص نيافته است.
به گفته وي در سفر سال قبل رئيس جمهوري 570 ميليارد ريال اعتبار براي احداث راه هاي استان مصوب و به اين اداره كل ابلاغ شد، اما اختصاص نيافت.
رئيس جمهوري سوم دي ماه سال 92 سفري به خراسان جنوبي داشت، در اين سفر قول احداث 100 كيلومتر بزرگ راه داده شد.
**
مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي(آبفار) خراسان جنوبي گفت: 91 درصد روستاييان استان از آب آشاميدني سالم برخوردارند اما ضريب بهره مندي 70درصد است.
علي اكبر بسكابادي با بيان اينكه اين شركت 64 مجتمع آبرساني مطالعه شده و نيمه تمام در دستور كار دارد، افزود: چنانچه سه هزار و 200 ميليارد ريال به اين مجتمع ها اختصاص يابد بيش از 95 درصد جمعيت روستايي استان از نعمت آب شرب برخوردار خواهند شد.
**
مديركل امور اقتصادي و دارايي خراسان جنوبي گفت: درآمدهاي مالياتي از 56 درصد ماليات هاي مستقيم و 44 درصد ماليات هاي غيرمستقيم تشكيل مي شود كه امسال درآمدهاي مالياتي استان 28 درصد نسبت به سال قبل با مازاد رو به روست.
سيد مهدي رمضاني افزود: يكي از دلايل اصلي ايجاد مازاد درآمد وصولي نسبت به مصوب تا اين مقطع از سال و سال هاي اخير، نگاه مثبت دولت به استان و در نظر گرفتن شرايط اقتصادي و زمينه مساعد درآمدزايي در اين منطقه است.
وي ادامه داد: در اين راستا ميزان رشد درآمد مصوب استان نسبت به ساير استان ها كمتر در نظر گرفته شد.
« فرهنگي»
شب شعر « شكوه خيال» در پاسداشت غلامحسين شكوهي چهره ماندگار تعليم و تربيت ايران در خوسف زادگاه اين انديشمند ايراني با حضور شماري از شركت كنندگان نخستين همايش ملي آموزش ابتدايي در تالار بخشداري مركزي اين شهر برگزار شد.
در اين آيين، ديمه ور معاون آموزش ابتدايي و تعدادي از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، محمد حسيني معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري خراسان جنوبي،
مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، ثبت احوال استان، فرماندار، شهردار و اعضاي شوراي شهر، خانواده و بستگان شكوهي شركت داشتند.
در مراسم مذكور محمدعلي رحيمي متخلص به خاموش، غلامحسين يوسفي متخلص به ناقوس، حجت الاسلام حامد رضا زاده ، غلامحسين سالك، پيام يوسفي، مرتضي حسيني ، مجيد خزائي، حميد موسوي و مجيد فرزين سروده خود را قرائت كردند.
در اين مراسم از سند هويتي غلامحسين شكوهي كه در سال 1305هجري شمسي در خوسف به دنيا آمد رونمايي شد.
**
معاون ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي از ثبت 9 اثر طبيعي استان در فهرست آثار ملي خبر داد و گفت: با ثبت اين آثار تعداد آثار تاريخي، طبيعي و معنوي استان در فهرست آثار ملي به 778 اثر رسيد.
علي شريعتي منش افزود: اين آثار شامل 710 بنا و محوطه تاريخي است كه از جمله اين آثار باغ، ارگ، آب انبار، خانه، كاروانسرا، بافت هاي تاريخي، محوطه ها و تپه هاي تاريخي است.
وي با بيان اينكه يك اثر تاريخي خراسان جنوبي در فهرست آثار جهاني ثبت شده است اظهار كرد: 37 اثر طبيعي از جمله درختان كهنسال، غار، نرگس زار و باغستان نيز از اين استان به ثبت ملي رسيد.
**
همزمان با 17ربيع الاول سالروز ولادت حضرت رسول اكرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) موسس مذهب حعفري، مردم ولايتمدار خراسان جنوبي دوشنبه شب و روز سه شنبه با برپايي آيين هاي ويژه اي اين روز بزرگ را در اين استان پهناور گرامي داشتند .
به مناسبت ميلاد نبي اكرم (ص) و ولادت ششمين امام شيعيان جهان آيين هاي ويژه اي با حضور قشرهاي مختلف مردم شهرها، بخش ها و روستاهاي استان در مسجدها و تكيه ها برگزار شد و سخنرانان در مورد شخصيت پيامبر اسلام و شخصيت علمي امام صادق(ع) سخن گفتند.
**
رئيس حوزه هنري خراسان جنوبي از آغاز اكران 146 فيلم در ششمين جشنواره مردمي عمار در اين استان خبر داد و گفت: اين فيلم ها از امروز( چهارشنبه) به مدت يك هفته در سينما انقلاب اسلامي اكران مي شود.
مجيد كريميان در آيين افتتاح سينما انقلاب اسلامي و ششمين جشنواره مردمي عمار در بيرجد افزود: در سالروز حماسه 9 دي ماه اكران فيلم هاي جشنواره عمار همزمان با سراسر كشور در خراسان جنوبي آغاز شد.
وي گفت: جشنواره مردمي عمار پس از فتنه سال 88 پيرامون دغدغه هاي نظام و انقلاب اسلامي شكل گرفت.
« اجتماعي»
دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبي گفت: هم اكنون طرح صيانت از اشتغال معتادان بهبود يافته در استان در حال اجراست.
علي زندي در شوراي فرعي مبارزه با مواد مخدر شهرستان درميان، افزود: در اجراي اين طرح كارفرماياني كه نسبت به جذب معتادان بهبود يافته اقدام كند از سوي ستاد مبلغ 100 ميليون ريال در چارچوب قانون پرداخت مي شود.
وي بيان كرد: براي مقبوليت افراد بهبود يافته در جامعه نياز به فرهنگ سازي است و اين افراد نياز به حمايت دارند.
وي مهمترين مشكل معتادان بهبود يافته را نبود اشتغال دانست و گفت: حمايت همه جانبه از اين افراد بازگشت آنها را به سوي مواد مخدر غيرممكن مي سازد.
**
بازرس شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر نهاد رياست جمهوري و وزارت كشور گفت: فعاليت هاي مبارزه با مواد مخدر متناسب با بافت فرهنگي استان ها دنبال شود.
علي لشكري در شوراي فرعي مبارزه با مواد مخدر شهرستان درميان، اظهار كرد: مبارزه با مواد مخدر آسيب جدي است كه ساير آسيب هاي اجتماعي را به دنبال دارد.
وي گفت: بايد متناسب با شرايط فرهنگي و اقتصادي هر منطقه فعاليت هاي مبارزه با مواد مخدر دنبال شود.
**
رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي گفت: با توجه به رويكرد مردم محوري ناجا، هم اكنون 20 هزار پليس افتخاري در سراسر كشور كه جذب نيروي انتظامي شده اند در عرصه هاي مختلف با پليس همكاري دارند.
سردار محمد شرفي در همايش عمومي فرماندهان و رييسان كلانتري ها و پاسگاه هاي فرماندهي انتظامي خراسان جنوبي در بيرجند افزود: كمك به تامين امنيت كشور و مردم مهمترين هدف فعاليت نيروي هاي پليس افتخاري است كه در حال حاضر بدون هيچ دستمزدي در راه رضاي خدا خدمت مي كنند.
وي از كاهش يك درصدي وقوع انواع جرائم طي 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و يادآور شد: در اين مدت كاهش پنج درصدي وقوع جرم را در كشور داشته ايم.
**
مدير دفتر بافت فرسوده شهري شهرداري بيرجند گفت: با توجه به 164 هكتار بافت فرسوده در شهر، مقاوم سازي و تبديل تهديدهاي بافت به فرصت نيازمند عزم جدي مسئولان است.
محمد تبريزي افزود: نوسازي بافت هاي فرسوده در سومين استان زلزله خيز كشور به ويژه شهر بيرجند از حساسيت ويژه اي برخوردار است.
وي گفت: يكي از پروژه هاي مهم شهرداري بيرجند نوسازي بافت فرسوده است كه در اين راستا اقدامات زيادي از جمله جدول كشي، تغيير و بازسازي جدول هاي فرسوده، ايجاد پاركينگ هاي محلي و غيره در اين بافت انجام شده است.
« سياسي»
استاندار خراسان جنوبي گفت: بسياري از اطلاعات مهم و سرنوشت ساز يك فرد در اختيار سازمان ثبت احوال قرار دارد كه رازداري و حفظ امانت مهمترين شاخصه خدمتي اين نهاد حاكميتي است.
خدمتگزار در مراسم روز ملي ثبت احوال در بيرجند اظهار كرد: اقدام اين سازمان با هويت ملي افراد سر و كار دارد و به همين دليل، كار اين مجموعه در نظام اجرايي اهميت زيادي دارد.
وي افزود: ارائه اطلاعات درست هويتي و سجلي به دستگاه ها و نهاد هاي مسئول، از وظايف مهم اين مجموعه است.
وي همچنين يادآور شد: اين سازمان عضو اصلي هيات اجرايي براي بررسي صلاحيت نامزدها در هر انتخاباتي است و اين نشان از اهميت ويژه اين نهاد دارد.
**
مديركل ثبت احوال خراسان جنوبي هم گفت: در 9 ماهه سال 94 تعداد 14 هزار و 284 واقعه ولادت در استان ثبت شد كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شش درصد افزايش دارد.
علي پورحسين افزود: امسال دو هزار و 774 واقعه وفات در استان رخ داد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.7درصد كاهش دارد.
وي اظهار كرد: از ابتداي سال جاري تعداد پنج هزار و 883 واقعه ازدواج در استان ثبت شد كه اين تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.79 درصد كاهش دارد.
وي همچنين به 792 مورد طلاق ثبت شده اشاره كرد و يادآور شد: متاسفانه موارد طلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.62 درصد بيشتر شده است.
**
جانشين معاون فرهنگي ستادكل نيروهاي مسلح گفت: بايد از فتنه 88 و حضور حماسي مردم در روز تاريخي 9دي درس عبرت گرفت، نبرد عظيم سياسي كه رخ داد، خيلي وسيع تر از جنگ تحميلي بود.
سردار سرتيپ پاسدار عليرضا افشار به مناسبت 9 دي افزود: در اين جنگ تمام عيار سياسي مردم پيروزي بزرگي به دست آوردند كه مقدمه آن اتحاد، انسجام و يكپارچگي مردم و دولت شد .
وي با بيان اهميت صبر در شناسايي فرايند فتنه تصريح كرد: با توجه به صبر و حوصله رهبري نسبت به جريان فتنه نتيجه اين شد، جريان فتنه خود را بهتر نشان دهد، اگر عجله مي كرديم به حماسه 9 دي نمي رسيديم.
وي فتنه 88 را جنگ احزاب ذكر كرد و افزود: گروه هاي سياسي مخالف نظام كه هميشه عليه هم فعاليت مي كردند همگي در جريان فتنه در يك مسير قرار گرفتند و استكبار هم از آنها حمايت كرد و عمليات رواني و حركت هايي را انجام دادند .
**
قائم مقام نماينده ولي فقيه در خراسان جنوبي و امام جمعه بيرجند از دستور رئيس جمهوري به وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح براي تقويت قدرت بازدارندگي ايران اسلامي در برابر توطئه هاي دشمنان قدرداني كرد.
حجت الاسلام و المسلمين علي رضايي بيرجندي در خطبه هاي نماز جمعه افزود: براي دفاع از استقلال، آزادي ، عزت و اقتدار ايران اسلامي افزايش قدرت و توان بازدارندگي كشور در برابر توطئه هاي دشمنان ضروري است.
وي تاكيد كرد: قدرت دفاعي ايران در اوج خود قرار دارد جامعه هم بايد در تمام ابعاد نيرومند و قوي باشد.
خطيب جمعه بيرجند تصريح كرد: مردم با توجه به رويدادهاي منطقه كه با حمايت قدرت هاي شيطاني توسط گروه هاي تكفيري رخ داده است، قدردان آرامش، امنيت و زيبايي ها در كشور باشند.
2047/

سرخط اخبار استان‌ها