۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۱۹
کد خبر: 81901518
T T
۰ نفر
هیچ مشكلی با اقلیت‌های مذهبی بویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم

تهران - ایرنا - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأكید بر اینكه در تمام سال‌های پس از انقلاب، هیچ مشكلی با اقلیت‌های مذهبی بویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم، گفت: شهدای مسیحی، نشانه و سمبل‌های علاقه مسیحیان به ایران هستند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آستانه ولادت پیامبر صلح و دوستی حضرت مسیح(ع) و سال جدید مسیحی و عید كریسمس، امروز(پنجشنبه) در دیدار اسقف اعظم ارامنه تهران، دو كشیش، جمعی از اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه و نماینده ارامنه جنوب و اصفهان در مجلس شورای اسلامی این مطلب را بیان كرد.
وی با اشاره به آموزه‌های قرآن كریم برای زندگی مسالمت‌آمیز پیروان همه ادیان آسمانی كه با عنوان «اهل كتاب» تعبیر می‌شوند و می‌فرماید، «ما اوتي النبیون من ربهم لا نفرق بین احد منهم»، افزود: در قرآن از حضرت مسیح(ع) به بزرگی و عظمت یاد شده و مسلمانان باید براساس دستورات كتاب آسمانی خویش، با مسیحیان دوستانه زندگی كنند.

** مسیحیان ایران نشان‌ داده‌اند كه به دین و ملیت خویش علاقه دارند
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأكید بر نقش و جایگاه «آل عمران» در اسلام و قرآن، به تاریخ رسالت و زندگی حضرت مسیح(ع) به عنوان آخرین پیامبر آسمانی، قبل از حضرت ختمی مرتبت محمد(ص) اشاره كرد و گفت: مسیحیان ایران نشان‌ داده‌اند كه به دین و ملیت خویش علاقه دارند و ما هم در ایران، به عقاید و آداب آنان احترام می‌گذاریم و آنان آزادانه در نظام جمهوری اسلامی ایران مناسك دینی خود را انجام می‌دهند.

** شهدای مسیحی، نشانه و سمبل‌های علاقه مسیحیان به ایران هستند
هاشمی رفسنجانی، با تأكید بر این نكته كه «در تمام سال‌های پس از انقلاب، هیچ مشكلی با اقلیت‌های مذهبی بویژه مسیحیان ایران نداشتیم و نداریم»، همراهی و حضور خوب هم‌میهنان مسیحی در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی را دوشادوش مردم مسلمان ایران نشانه خوبی از وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز دانست و گفت: شهدای مسیحی، نشانه و سمبل‌های علاقه مسیحیان به ایران هستند كه قدمتی چند هزار ساله در ایران دارند.
وی با اشاره به رشد جمعیت ملحدان در جهان، رسالت پیروان ادیان آسمانی را برای دعوت بشریت به توحید و وحدانیّت خدا مهم دانست و گفت: شاید در تاریخ بشریت، آثار مخربی از جنگ‌های پیروان ادیان باشد، اما اكنون دیگر عقلای ادیان و مذاهب می‌دانند كه جنگ‌ها هیچ وجهی ندارند.

** از ارامنه ایرانی راضی هستیم
هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله كه «از ارامنه ایرانی راضی هستیم»، به اقدامات دولت سازندگی برای حل مسائل و مشكلات ارامنه و مسیحیان اشاره كرد و گفت: ایرانی بودن وجه مشترك ما با شما مسیحیان است و امیدوارم روابط ما تقویت شود.

** نام هاشمی رفسنجانی مقام بسیار والایی در تاریخ معاصر ایران دارد
اسقف اعظم ارامنه تهران نیز در آغاز این دیدار، با تبریك میلاد حضرت محمد(ص)، در سخنانی با ابراز خوشحالی خود و همراهان برای این دیدار گفت: می‌دانیم كه نام هاشمی رفسنجانی مقام بسیار والایی در تاریخ معاصر ایران دارد.
سبو سركیسیان با «حكمت آمیز خواندن سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسایل داخلی و خارجی» افزود: هر یك از سخنان شما در عرصه‌های مختلف بیانگر نقش و ویژگی‌های خاصی برای تاریخ و سیاست ایران است كه باعث آرامش و تسلی خاطر مردم می‌شود.
وی همزمانی تولد دو پیامبر بزرگ آسمانی را بسیار خوش یوم دانست و گفت: البته اسلام و مسیحیت مشتركات چنان گسترده و مقتدرانه‌ایی دارند كه چنین اتفاقات تاریخی باعث شیرینی بیشتر آنان می‌شود.
اسقف اعظم ارامنه تهران، با تأكید بر سخنان آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی درباره نگاه مثبت قرآن به حضرت مسیح افزود: در گذشته مقاله‌ای درباره نقش و جایگاه حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم در قرآن نوشته‌ام.

** همیشه بر ایرانی بودن خود با افتخار تأكید می‌كنیم
سركیسیان با ابراز علاقه‌ جامعه‌ ارامنه ایران نسبت به ایرانیان گفت: در مسائل داخلی و حتی در تعاملات با دنیای خارج و هر جا كه برای برنامه‌های دینی و غیردینی شركت می‌كنیم.
وی با اشاره به حفظ حقوق شهروندی مسیحیان در ایران كه حتی در سطح رئیس، استاد دانشگاه و رئیس گروه علمی حضوری فعال دارند، افزود: همیشه بر ایرانی بودن خود با افتخار تأكید می‌كنیم و می‌گوییم تفاوت ادیان باعث دوری ما ایرانیان از همدیگر نشده است.
اسقف اعظم ارامنه تهران با تأكید بر زندگی مسالمت آمیز مسیحیان با مسلمانان در ایران گفت: در كتاب عهد جدید آمده كه مومنان دین مسیح باید به رهبرانشان ـ ولو غیر مذهبی باشند ـ در كشورها تمكین كنند.
وی با بیان برخی مشكلات جامعه مسیحیان در مدارس و همچنین بعضی از كتاب‌های تحصیلی، خواستار حل این مشكلات در سطوح عالی جمهوری اسلامی شد، كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأكید بر حق شهروندی مسیحیان در ایران، قول پیگیری تا حصول به نتیجه داد.
در ادامه این دیدار، روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب و اصفهان در مجلس شورای اسلامی و یكی از اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه و نماینده روزنامه آلیك به بیان برخی از مسائل و مشكلات مربوط به مسیحیان و ارامنه ایران و تهران پرداختند و بر وفاداری ارامنه به ایران تأكید كردند.
سیام ** 3070 ** 1071
۰ نفر