۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81901119
T T
۰ نفر

دكتر رفيعي؛ حافظ فرهنگ و تاريخ شرق كشور

۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81901119
دكتر رفيعي؛ حافظ  فرهنگ و تاريخ شرق كشور

روزنامه امروز خراسان جنوبي روز پنجشنبه 10 ديماه 94 مطلبي با عنوان « دكتر رفيعي؛ حافظ فرهنگ و تاريخ شرق كشور» از حسين افضليان در شماره 2962 خود چاپ و منتشر كرد.

ادامه مطلب به اين شرح است: امروزه همه آگاهان اذعان دارند كه تاريخ و تمدن هر ملت سند و معيار تشخص، اصالت، فرهيختگي، تلاش و مجاهدت آنان براي نيل به فروغ و دانايي، حميت و آزادگي و تكيه گاه مقاومت و پايمردي ايشان در راه حفظ استقلال است.
از همين رو نگاهداشت تاريخ و فرهنگ هر ملت در حقيقت پاسداشت هويت و اصالت آن ملت، سبب ساز اعتلاي فرهنگ ملي هر كشور و اجر نهادن به مساعي مردان و زناني است كه در گستره تاريخ، فرهنگ و علم و دانش رنج بسياربرده و يادمان هاي ارزشمندي براي آيندگان به ميراث گذاشته اند.
با استناد به همين سخن است كه مي توان ادعا نمود در طي ساليان اخير و در اطلس علمي و فرهنگي خراسان جنوبي كمتر كسي است كه توانسته باشد به مانند دكتر محمود رفيعي با دركي عالي از اين مهم و با صرف هزينه هاي سنگين و بيدريغانه از منابع شخصي خود بي آنكه منتظر حمايت نهادها و دستگاههاي دولتي بماند.
آثار پرفخامت نسل امروز و ديروز اين خطه را از خطر زوال و نيستي حفظ كرده و با انتشار اين آثار فاخر كه ماحصل سالها تلاش، تحقيق و تأليف توام با رنج و تعب اهل انديشه است، نام سترگ خود را با افتخار بر بلنداي دفتر معرفت و خردمندي و در سرلوحه حاميان علم و فرزانگي اين ديار بنگارد.
علاوه بر دانش و بينش گسترده و همه جانبه، شرف و بزرگي، دانايي و فطانت، رأفت و مهرباني، صلح طلبي گسترده و جهاني، وحدت انساني، تلاش و ممارست بي وقفه علمي و فرهنگي، وطن دوستي و آرمان خواهي، خيرخواهي و دلسوزي، رادمردي و سخاوتمندي شاكله اصلي شخصيت وي را تشكيل مي دهد.
او كه در دي ماه 1318 شمسي در روستاي درخش بدنيا آمد نيكمردي است از تبار بزرگان درميان و طبيب انساندوستي است از ديار فرزانگان درخش.
دوران تحصيل را در دبستان درخش، حكيم نزاري بيرجند، دبيرستان شوكتي بيرجند و البرز تهران سپري نموده و سپس براي ادامه تحصيل عازم كشور سوئيس شد و در سال 1337 شمسي تحصيل در رشته پزشكي را در دانشگاه ژنو شروع كرده و از درس استاداني برجسته و بين المللي بهره برد.
پس از اتمام دوره دكتري براي گرفتن تخصص و ادامه تحصيلات عازم انگلستان شد و به مدت سه سال در بيمارستان كودكان گريت اورموند لندن و يك سال هم در شفليد نزد استادان سرشناس طب كودكان دوره تخصصي طب كودكان را گذراند و موفق به اخذ درجه علمي تخصص طب اطفال شد.
دكتر رفيعي پس از بازگشت به ايران در سال 1351 شمسي در مركز طبي كودكان دكتر اهري وابسته به دانشگاه تهران با سمت استاديار مشغول به كارگرديد و پس از 32 سال تلاش علمي، آموزشي، پژوهشي، درماني، و نيز تربيت صدها پزشك جوان در سال 1383 با سمت استادي از دانشگاه علوم پزشكي تهران بازنشسته شد اما اين به معناي پايان خدمات ارزشمند او در اين حرفه نبود.
وي همچنان به خدمات علمي و پژوهشي و درمان بيماران در بيمارستان تخصصي كودكان ايران مهر تهران ادامه مي دهد.
اين فرهيخته چندين كتاب در زمينه دانش پزشكي تاليف و ترجمه كرده و ده ها مقاله پژوهشي را در مجلات معتبرعلمي داخلي و خارجي منتشر ساخته است.
25 پايان نامه پزشكي عمومي و تخصصي طب اطفال را راهنمايي كرده و در طول 32 سال خدمت پزشكي مسئوليت هاي فراواني در دانشگاه داشته است.
اما طبابت به تنهايي همه دلبستگي او نبود، علاوه بر پزشكي اطفال، وي علاقه خاصي به تاريخ وادبيات دارد كه به نظر مي رسد آن را از گذشتگانش به ميراث برده است.
برجسته ترين ِ اين نياكان ، جد بزرگش محمدرفيع بن عبدالكريم درمياني متخلص به «لامع» است.
رويكردش به فرهنگ و خدمات فرهنگي را بايد در باورهاي سترگش جستجو كرد، وي به جد معتقد است كه زيرساخت هر پيشرفتي بر پايه هاي تعالي فرهنگي استواراست.
از همين رو معتقد است كه هرفردي در هر رشته و هر شغلي كه هست بايد به وظايف اجتماعي و فرهنگي خود هم آگاه باشد.
به زعم وي بيرجند شهر يادگارهايي تاريخي و مهد فرزانگان زيادي بوده است كه درعرصه علم و فرهنگ خوش درخشيده اند و آثاري گرانبها از خود برجاي گذاشته اند.
اگر اين آثار منتشر نشود و در اختيار نسل جوان قرار نگيرد، اين نسل از گذشته خود بي خبر و ناآگاه باقي مي ماند.
با همين نيت است كه طي 23 سال تلاش پيگير و مستمر، آثار گرانسنگي از شخصيت هاي علمي و ادبي منطقه و يا آثاري كه درباره فرزانگان اين ديارنوشته شده را با دعوت از اساتيد برجسته اي همچون دكتر مظاهر مصفا، دكتر جمال رضايي، دكترغلامرضا تهامي و ... و با صرف هزينه هاي شخصي به زيور طبع آراسته است.
مهمترين اين آثار عبارتند از: ديوان لامع، زندگي و آثارحكيم نزاري، واژه نامه گويش بيرجندي، بررسي گويش بيرجندي واج شناسي – دستور، بيرجند نامه، ديوان شيخ عبدالحسين فنودي، زندگي و اشعار سري (بديع الزمان نور بخش)، ديوان صفوي، جستارهايي در باره بيرجند، شرح بيرجندي بر تذكره طوسي، فارسي در گويش بيرجند، ادب نامه نزاري، شرق ايران(گوشه اي از جنگ جهاني اول)، تاريخ قائنات، اسماعيليان پس از مغول، سفرنامه حكيم نزاري، ديوان عظيمي، مجموعه مقالات همايش بين المللي عبدالعلي بيرجندي، از شوكتي تا دولتي، نمايندگان بيرجند در مجلس شوراي ملي، يادداشت هاي محرمانه ي كنسولگري انگلستان در سيستان و قائنات، ازهر و مزهر حكيم نزاري و ...
لذا به منظور پاسداشت تلاش ها و خدمات فراوان و بيدريغانه دكترمحمود رفيعي به فرهنگ، تاريخ وادبيات شرق ايران، براي نخستين بار مراسم بزرگداشت اين استاد فرزانه در اوايل اسفندماه 1386 در بيرجند برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور جمع كثيري از اساتيد، دانشگاهيان، مهماناني از داخل و خارج استان ، علماء، بزرگان و معتمدين درميان ودرخش، دوستان و ارادتمندان استاد، اهالي فرهنگ، هنر و انديشه و تعدادي از مسئولين استان برگزارشد تعدادي از سخنرانان از جمله خود استاد به گوشه اي از تلاشهاي فرهنگي ايشان اشاره كردند.
2047/7559/

سرخط اخبار استان‌ها