۹ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۵۷
کد خبر: 81900396
T T
۰ نفر
آيت الله عيسي قاسم اسوه مقاومت است

تهران - ايرنا - دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي از شيخ احمد عيسي قاسم به عنوان اسوه مقاومت ياد كرد و گفت: ايشان فقيهي است كه همواره به نفع مردم خود عمل كرده است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا از مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي آيت الله محسن اراكي اين موضوع را درمراسم اعطاي چهارمين جايزه جهاني المصطفي(ص) كه به مناسبت مراسم نكوداشت آيت‌الله شيخ عيسي احمد قاسم از علماي بحرين برگزار شد مطرح كرد.
وي گفت: ما امروز گردهم آمده‌ايم تا نكوداشت شخصيتي عالم و بزرگ را در امور جهادي و علمي ارج نهيم ، رهبران الهي همواره بصيرت، استحكام و وفاي به پيمان و عهد و اطاعت الهي دارند و بطور حتم نداشتن تقوا، بصيرت و پيمان‌شكني نتيجه سرافكندگي و ضلالت ملت‌ها مي‌شود.
اراكي افزود: با مراجعه به كتاب خدا مي‌بينيم كه همواره دو ستون و استوانه مهم براي انقلاب‌هاي تاريخ وجود داشته كه يكي حضور عالمان و وارثان پيامبرند و ديگري حضور رهبراني كه اسوه صبر و علم هستند و اگر رهبران، بدون انديشه باشند، مردم هم به دنبال آنها مي‌روند. پس انديشمند بودن مسلمانان و صبر آنها مي‌تواند سبب روشنگري جوامع باشد.
دبيركل مجمع جهاني تقريب خاطرنشان كرد: رهبر الهي همواره ديدگاه عاقلانه‌اي دارد و جامعه خود را با بصيرت رهبري مي‌كند و به نفع ملت خود گام برمي‌دارد.
وي با بيان اينكه هيچ‌كس نمي‌تواند بدون بصيرت و روشنفكري پرچم اسلام را برافراشته نگه دارد، گفت: براي برپا بودن اسلام بايد رهبر صبر داشته باشد. مقاومت همواره نشانه صبر و بصيرت است، كسي كه صبر مي‌كند پيروزي از آن اوست. صبر ستون مهم قيام‌هاي الهي بوده و از تقوا مي‌آيد و تقوا هم حاصل پرهيزگاري است.
اراكي افزود: در اين بحراني كه جهان اسلام با آن روبه‌روست صبر مي‌تواند كارساز باشد. مردم يمن با صبر و مقاومت و پشتيباني از رهبر خود همواره مستحكم ايستاده‌اند و بحرين امروز يك الگو براي جهانيان است و لذا رهبراني مي‌توانند در راستاي ترويج مفاهيم اسلامي موفق باشند كه آينده‌نگري خوبي داشته باشند و در وقت مناسب بتوانند تصميمات خوبي بگيرند.
وي افزود: شيخ عيسي قاسم نماينده اي در راستاي صبر و مقاومت است و ما شك نداريم كه اين صبر به پيروزي مي‌رسد و ما از ايشان و ملت بحرين حمايت مي‌كنيم و به آنها مي‌گوييم كه پيروزي نزديك است.

* نگاهي به زندگي شيخ عيسي احمد قاسم
آيت الله عيسي احمد قاسم الدرازي البحراني از برجسته‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين است كه در روستاي دراز از روستاهاي اطراف منامه در پايتخت بحرين ديده به جهان گشود و تحصيلات مقدماتي خود را در مدارس اين روستا به پايان رساند.
وي تحصيلات علوم ديني خود را در بحرين در دهه 1960 ميلادي با حضور در محضر شيخ علوي الغريفي آغاز كرد و سپس راهي نجف اشرف شد تا به تحصيل علوم ديني بپردازد. وي از دانش‌آموختگان آيت الله شهيد سيد محمدباقر صدر است.
احمد قاسم با آغاز فعاليت براي تأسيس پارلمان بحرين كه قصد داشت پس از شكل‌گيري كشور، كار تدوين قانوني اساسي بحرين را به انجام برساند، به درخواست مردم بحرين به كشور بازگشت و براي حضور در اين پارلمان كانديدا و موفق شد با بالاترين رأي به پارلمان بحرين راه يابد و در كنار جريان اسلامگراي پارلمان، نقش مهمي در تدوين مواد و بندهاي اسلامي در قانون اساسي بحرين ايفا كند.
وي در سال 1971 ميلادي نامزد نمايندگي در مجلس ملي شد و با به دست آوردن آراي لازم به اين مجلس راه يافت و تا زمان انحلال آن با اخلاص و وفاداري هرآنچه در توان داشت، به مردم بحرين خدمت كرد.
در سال 1971 ميلادي كه جمعيت بيداري اسلامي در بحرين تأسيس شد، وي از جمله بارزترين و برجسته‌ ترين بنيانگذاران آن بود و در ادامه، در ابتداي دهه 1990 ميلادي براي اتمام تحصيلات عاليه ديني خود، عازم شهر مقدس قم شد و تحصيلات حوزوي و علوم ديني خود را در محضر اساتيدي چون آيات عظام مرحوم آيت الله محمد فاضل لنكراني، سيد محمود هاشمي و سيد كاظم حائري ادامه داد.
وي تا هشتم مارس سال 2001 ميلادي در قم اقامت داشت و مشغول به تحصيل بود تا اينكه در اين سال خود را براي بازگشت به بحرين آماده كرد و پس از ورود به بحرين كه با استقبال وسيع و شورانگيز مردم اين كشور انجام گرفت، رسالت تدريس و آگاه سازي و بيدارسازي شيعيان بحرين نسبت به ظلم و استبداد آل خليفه و اقامه نماز جمعه را برعهده گرفت.
فراهنگ**1003** 1568
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ