۹ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۲۰
کد خبر: 81900261
T T
۰ نفر
حفظ منابع طبیعی نیازمند مدیریت فرابخشی و فكری نو است

زنجان - ایرنا - معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: باید مدیریت فرابخشی به اجرا گذاشته شود و با تمرین در پروژه های بین المللی فكری نو در مدیریت منابع طبیعی شكل گیرد.

پرویز گرشاسبی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی مدیریت جامع حوزه های آبخیز' انسجام سازمانی و مشاركت مردمی' افزود: تخریب منابع طبیعی، بحران آب و خاك و فقر چالش هایی است كه در برنامه چهارم و پنجم توسعه كشور به آنها اشاره شده بود كه باز هم مدیریت بخشی موجب شد تا برنامه ریزی فرابخشی كمتر در این حوزه مورد توجه باشد.
وی یادآورشد: باید برنامه ریزی در رفع نواقص حوزه آبخیز را تمرین كنیم و با اصلاح برنامه آن را در سطح استان تعمیم دهیم.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: حفظ و نگهداری منابع طبیعی بدون مشاركت مردم و انسجام بین دستگاه های اجرایی محقق نخواهد شد.
گرشاسبی اظهاركرد: فرسایش خاك، خشكسالی های متداوم، دخل و تصرف در منابع طبیعی، وضعیت محیط زیست و اقلیم به عنوان حلقه های به یكدیگر متصل هستند.
وی افزود: باید مدیریت فرابخشی به اجرا گذاشته شود و در برهه ای از فعالیت نیز تاكید بر مشاركت مردم است كه به تنهایی موفق نخواهیم بود.
گرشاسبی تاكید كرد: ضمن توجه به منافع منطقه ای، ملی و جهانی باید در راستای تنوع زیستی، كاهش تخریب جنگل، كاهش توسعه بیابان زایی و افزایش ترسیب كربن گام برداریم و اهداف دو سویه را ترسیم كنیم.
ترسیب كربن به روند ذخیره كربن موجود در هوا، خاك و گیاهان گفته می‌شود كه ذخیره كربن از هوا باعث می‌شود از میزان كربن كه گازی گلخانه‌ای است كاسته شده و به بهبود كیفیت هوا كمك شود.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: طرح كلان مدیریت جهانی حوزه آبخیز كشور طی پنج سال اخیر از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یكی از طرح های كلیدی جهاد كشاورزی با كمك دانشگاه گرگان و چهار دانشگاه دیگر اجرا می شود.
گرشاسبی افزود: در حال حاضر پروژه های پایدار ترسیب كربن در 22 استان و پروژه بین المللی منارید نیز در 13 استان دیگر در حال انجام است.
«منارید» نخستین سند مدیریت جامع منابع طبیعی پروژه بین المللی است كه در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یكپارچه كشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت كشور اجرا می‌شود.
اجرای این پروژه در ایران، با مشاركت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور به‌عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغاز شده است.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: در یونسكو توانستیم مركز بین المللی حوزه آبخیز را ایجاد كنیم و هدف از تشكیل این مركز جهانی كردن دانش موجود است و در حال حاضر 54 مركز منطقه ای در خصوص موضوع آب فعالیت می كنند.
گرشاسبی خاطرنشان كرد: مركز بین المللی حوزه آبخیز اولین مركزی است كه در خصوص موضوع انسان، پوشش گیاهی خاك و آب را مورد بررسی قرار می دهد.
وی تاكید كرد: در برنامه ششم توسعه نیز تبیین موضوع آب در حوزه كرخه، كارون، زاینده رود و اترك در حوزه مدیریت جامع آبخیز انجام می شود.
گرشاسبی با تاكید بر اینكه باید برنامه ریزی ها برای بلند مدت باشد، افزود: تداوم فعالیت ها در این بخش برای یك یا دو سال نیست بلكه برای چندین سال است.
7325/6085 /1596
۰ نفر