۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۳
کد خبر: 81899511
T T
۰ نفر
آلودگی هوا داد مردم مقدونیه را در آورد/7 راهكار پیشنهادی برای مقابله

تهران - ایرنا - تارنمای اروپایی بالكان اینسایت خبر داد كه معترضین در اسكوپیه پایتخت مقدونیه گرد هم آمدند و از دولت خواستند با توجه به هفت راهكار پیشنهادی تلاش بیشتری برای رفع آلودگی هوای خطرناكی كه هفته هاست طول كشیده اقدامات اساسی انجام دهد.

بالكان اینسایت نوشت: 'تظاهركنندگان طرفدار محیط زیست دوشنبه شب هفته جاری در برابر ساختمان دولت تجمع كردند و به سیاستمداران مقدونیه ای تا 15 ژانویه (25 دی) مهلت دادند تا برای آلودگی شدید هوا تمهیدات شدیدتری را اتخاذ كنند.
آنگلا ایلیوسكا (Angela Ilievska)، عضو یكی از سازمان های مردم نهاد محیط زیست است كه با اشاره به اقدامات دولت برای نوسازی شهر خطاب به جمعیت گفت: 'اسكوپیه یكی از آلوده ترین شهرهای جهان است و شما مشغول ساخت بنای یادبود هستید و برای بالا بردن آمار محبوبیت حزبتان جدال می كنید... من جز هوای پاك چیز دیگری نمی خواهم.'
این تجمع اعتراضی زمانی انجام شد كه تمام ایستگاههای سنجش هوای پایتخت مقدونیه آلودگی هوا را 6 برابر حد مجاز نشان می دهند. حتی در برخی نقاط شهر آلودگی هوا از 14 برابر حد مجاز فراتر رفته است. بیش از دو هفته است كه اسكوپیه از چنین آلودگی شدیدی رنج می برد.
معترضین خشمگین از انفعال دولت، از مقامات خواستند تا از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری كرده، به صورت موقت تردد تمام وسایل نقلیه در مركز شهر را ممنوع كرده و تمام فعالیتهای ساختمانی را تا زمانی كه آلودگی هوا شدید است متوقف سازد.
دیگر خواسته های معترضین عبارت بودند از استفاده رایگان از اتوبوسهای دورن شهری، ترویج استفاده بیشتر از دوچرخه، تعطیلی تمام كارخانجات آلاینده هوا و بازرسی بیشتر از كارخانجات.
مسئولین مقدونیه تاكنون تمهیداتی غیر الزامی مانند ترغیب كارفرمایان به اعطای مرخصی به كارمندان سالمند، كارگران بیمار و بانوان باردار را وضع كرده اند.
نورهان ایزائیری (Nurhan Izairi)، وزیر محیط زیست مقدونیه نیز درخواست كرده تا تعطیلات زمستانی مدارس زودتر آغاز شود تا دانش آموزان در معرض هوای آلوده نباشند.
اروپام**3092**1599
۰ نفر