۸ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۰۶
کد خبر: 81898702
T T
۰ نفر
موفقیت استفاده از نانوذرات برچسب‌دار بر درمان جراحات مغز

تهران - ایرنا - محققان با استفاده از نانوذرات مغناطیسی برچسب‌دار موفق به رهاسازی سلول‌های بنیادی در بخش جراحت دیده مغز شدند؛ با این كار، مسیر درمان آسیب‌ها و جراحات وارده بر مغز و دیگر بخش‌های سیستم عصبی تسهیل می‌شود.

به گزارش ایرنا از ستاد توسعه فناوری نانو، درمان زخم‌ها و جراحت‌های مغزی (TBI) با استفاده از سلول‌های بنیادی یكی از موضوعات مهم در تحقیقات پزشكی است. تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی به سیستم عصبی مركزی دارای اشكالات جدی است.
اخیرا محققان دانشگاه مریلند موفق به تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی عصبی انسان به درون محل زخم شدند.
برای این كار، پژوهشگران از نانوذرات پارامغناطیس اكسید آهن برچسب‌دار استفاده كردند.
این گروه برای هدایت این نانوذرات به محل مورد نظر، از میدان مغناطیسی استفاده كردند. محققان این روش را روی موش‌های دارای جراحت مغزی استفاده كردند و دریافتند كه میدان مغناطیسی قادر است بدون اثرگذاری روی نانوذرات، آنها را به سوی سایت هدف هدایت كند.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان Cell-based therapy in TBI: Magnetic retention of neural stem cells in vivo در نشریه Cell Transplanation منتشر شده‌است.
پاول یاروسكی از محققان این پروژه می‌گوید: هدف‌گیری سلول‌ها با استفاده از مغناطیس، روشی ایده‌آل برای درمان با سلول است. میدان مغناطیسی اعمال شده خارجی و گرادیان میدان می‌تواند برای هدایت سلول‌ها به محل زخم استفاده شود. این كار با استفاده از دستگاه MRI قابل انجام است.
نانوذرات پارامغناطیس اكسید آهن می‌تواند به راحتی به تصویركشیده شود و در نتیجه، درصورت رسیدن به محل زخم آنها را مشاهده كرد. هدف از این پروژه نه تنها هدایت ذرات به سایت زخم بلكه افزایش وارد شدن این سلول‌ها به مغز است كه در نهایت موجب تسریع بهبود جراحت می‌شود.
این گروه تحقیقاتی نشان دادند كه اعمال میدان مغناطیسی روی سلامت سلول‌های سالم، تكثیر آنها و تخصص شدن این سلول‌ها اثر منفی ندارد.
پژوهشگران معتقدند كه این روش پتانسیل بالایی در رهاسازی سلول‌ها در مغز و بخش‌های آسیب دیده سیستم عصبی دارد.
درصورت موفقیت این روش روی موش‌ها می‌توان از این روش برای دیگر حیوانات نیز استفاده كرد. در حال حاضر محققان از نتایج این پروژه رضایت داشته و معتقدند كه نانوذرات برچسب‌دار را می‌توان در آینده نزدیك برای درمان‌های بالینی استفاده كرد.
هر چند نتایج این پروژه تاكنون مثبت بوده اما ابهامات و سوالات متعددی در این میان وجود دارد كه باید با تحقیقات بیشتر به آنها پاسخ داد.
علمی **1354 /1449
۰ نفر