۸ دی ۱۳۹۴، ۹:۳۲
کد خبر: 81898679
T T
۰ نفر

دود سیگار باعث نازایی می شود

۸ دی ۱۳۹۴، ۹:۳۲
کد خبر: 81898679
دود سیگار باعث نازایی می شود

تهران - ایرنا - نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد كه سیگار كشیدن و در معرض دود سیگار بودن باعث نازایی و یائسگی زودهنگام در زنان می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری رویترز، نتایج تحقیقات تازه‌ای كه در مركز سرطان‌شناسی روزول پارك، در ایالت نیویورك آمریكا، انجام شده نشان می‌دهد كه در مقایسه با زنانی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند، زنان سیگاری یا آنها كه در معرض دود سیگار بوده‌اند، مشكلات بیشتری برای باردار شدن دارند و بیشتر در معرض یائسگی قبل از 50 سالگی قرار داند.
دكتر اندرو هیلند، محقق ارشد این تحقیق، می‌گوید كه تحقیقات سابق رابطه بین سیگار كشیدن و مشكلات باروری را در زنان مشخص كرده بود، اما تحقیقی در خصوص در معرض دود دست دوم سیگار و مشكل نازایی و همچنین یائسگی زودهنگام انجام نشده بود.
به عقیده او، داده‌های كافی علمی در این باره وجود نداشت به‌ویژه در مورد زنانی كه خودشان سیگار نمی‌كشند اما در معرض دود سیگار قرار دارند.
این تحقیق بر روی 90 هزار زن آمریكایی بین 50 تا 80 سال انجام شده است كه 15درصد این زنان (وقتی جوان بودند و قصد بارداری داشتند) با مشكل مواجه شده بودند. 45 درصد این زنان هم زودتر از سن 50 سالگی یائسه شده بودند.
نتایجی كه از مقایسه دو گروه زنان سیگاری و غیرسیگاری به‌دست آمد نشان می‌داد كه زنانی كه حداقل در یك دوره زمانی در زندگی‌شان سیگاری بودند، 15 درصد بیشتر دچار مشكلات باروری بودند. آنها 26 درصد بیشتر از زنانی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند، در معرض یائسگی زودهنگام قرار دارند. زنانی كه در دوره طولانی‌تری سیگاری بودند، به طور متوسط دو سال زودتر یائسه می‌شوند.
اما نكته جالب این تحقیق این است كه زنانی كه خودشان سیگار نمی‌كشند، اما در معرض دود سیگار قرار دارند نیز 18 درصد بیشتر از زنان غیرسیگاری كه در معرض دود سیگار هم نیستند،‌ ممكن است با مشكلات باروری مواجه شوند. با آنكه 18 درصد ممكن است زیاد به نظر نرسد، دكتر هیلند عقیده دارد از آنجا كه نازایی و یائسگی زودرس مشكلات شایعی نیستند،‌ این رقم بسیار قابل توجه است.
با آنكه این تحقیق به طور قطع دلیل رابطه بین دود سیگار و نازایی و یائسگی زودهنگام را توضیح نمی‌دهد، اما محققان می‌گویند كه دود سیگار كاركرد هورمون‌های بدن زنان را مختل می‌كند. توصیه این محققان به زنانی كه در سن باروری قرار دارند این است كه تا حد ممكن كمتر خودشان را در معرض دود سیگار قرار دهند.
علمی **1354 ** 1569
۰ نفر