۸ دی ۱۳۹۴، ۲:۳۷
کد خبر: 81898618
T T
۰ نفر
صالحی: جامعه ایرانی نیازمند نهضت ملی اهدای عضو است

تهران-ایرنا- رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از كتاب 8=1 با موضوع «اهدای عضو» گفت: به یمن پیروی از اندیشه های حضرت امام (ره) شاهد رواج روزافزون تفكر خردگرایانه در كشور به ویژه در حوزه اهدای عضو هستیم، اما نباید به این مقدار بسنده كرد بلكه می­توان گفت كه جامعه ایرانی امروز نیازمند «نهضت ملی اهدای عضو» است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، مراسم رونمایی از كتاب دو زبانه و مصور اهدای عضو در جهان، عصر روز دوشنبه با حضور دكتر «علی اكبر صالحی» معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، جمعی از پزشكان، هنرمندان، ورزشكاران و خانواده‌هایی كه اهدا یا دریافت كننده عضو بوده اند، در سالن همایش‌های فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
صالحی در این مراسم گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر جامعه ایرانی، شاهد تغییر نگاه بخش قابل توجهی از عالمان، اندیشمندان، فرهیختگان و فعالان حوزه فرهنگی نسبت به مقوله اهدای عضو بوده است. البته طی یك قرن اخیر به واسطه برداشت و تفسیری ظاهرگرایانه از تعالیم ادیان الهی از جمله آموزه های شریعت اسلامی، نگاه مثبتی نسبت به این اقدام خداپسندانه و بشردوستانه وجود نداشت.
وی افزود: بنا بر تفسیر و تصور برساخته جمع كثیری از قشریون، این تن خاكی كه نمایانگر هویت شخصی فرد فرد آدمیان است، باید همچون امانتی بی­ نقص به خاك سپرده شود تا صاحب آن به هنگام حضور در بارگاه عدل الهی مورد عتاب و خطاب خداوندی قرار نگیرد.
بر پایه این برداشت سطحی، برخی از افراد ظاهرگرا از همراهی و همدلی با این حركت معنوی سر باز می زدند.
معاون رئیس جمهور تصریح كرد: در چند سال گذشته، شاهد تغییر زاویه دید بخش قابل توجهی از اقشار مختلف مردم در این زمینه هستیم. البته این دستاورد را می­توان یكی از بركات و ثمرات اندیشه­ های امام راحل (ره) در مورد ضرورت همراهی علما با تحولات زمانه و طرح مبحث «نقش زمان و مكان در اجتهاد» دانست.
وی افزود: ایشان در جریان نهضت عظیم اسلامی همواره بر این نكته تاكید داشتند كه اگر بر آن باشیم تا به دور از اصول اجتهاد اسلامی به پیروی مقلدانه از ساز و كارهای تعیین شده در قواعد فقهی برساخته پیشینیان بپردازیم، به یقین از كاروان پیشرفت بشری عقب خواهیم ماند.
ایشان در پاسخ به یكی از شاگردان خود كه نسبت به ارائه اجتهادی نوین از سوی آن فقیه جامع ­الشرایط اعتراض كرده بودند، به تندی و با عتاب و خطاب تفكراتِ برخی نحله­ های معتقد به تقلید محض از میراث فقهی را مورد انتقاد قرار دادند و بر این نكته پای فشردند كه در سیره پیامبر اكرم و اهل بیت ایشان، عقلگرایی و درك نیازهای زمانه، یك ركن اساسی است.
صالحی تصریح كرد: حضرت امام خمینی (ره) در واپسین سال های حیات پر بركت خود، خواستار همراهی و همگامی علما، دانشمندان حوزه های علمیه و پژوهشگران علوم اسلامی با دیگر فعالان و كنشگران اجتماعی شدند تا از این رهگذر، مسیر برای عبور از چالش های پیش روی ملت ایران در عرصه ­های مختلف هموار شود.
وی اظهار داشت، در ارتباط با موضوع پیوند و اهدای عضو از منظر امام خمینی (ره) شایان ذكر است كه اجازه فقهی اقدام در این زمینه از سوی ایشان در اختیار جناب آقای دكتر فاضل قرار گرفت و از این طریق، زمینه لازم برای احیای این حركت خداپسندانه فراهم آمد.
صالحی ادامه داد: اكنون مایه مسرت فراوان است كه به یمن پیروی از اندیشه­ های آن قائد عظیم الشان شاهد رواج روزافزون تفكر خردگرایانه در كشورمان به ویژه در حوزه اهدای عضو هستیم.
وی تاكید كرد نباید به این مقدار بسنده كرد. به عبارت دیگر می­توان گفت كه جامعه ایرانی امروز نیازمند «نهضت ملی اهدای عضو» است.
شبس**9241**1613
۰ نفر