بومي سازي پزشك خانواده بايد در اولويت باشد / نسخه هاي ديگر كشورها پاسخگوي نياز ما نيست

شيراز- ايرنا - دكتر كامران باقري لنكراني رييس مركز سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيرا ز بر لزوم بومي سازي برنامه پزشك خانواده تاكيد كرد و گفت : نسخه هاي ژاپن ، انگليس ، تركيه و ديگر كشورها در حوزه پزشك خانواده پاسخگوي نياز ما نيست .

دكتر لنكراني رييس سمينار بين المللي پزشك خانواده روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه پزشك خانواده در هر كشوري بايد به شيوه بومي همان كشور، اجرا شود افزود : با آغاز به كار دارالفنون در تهران، علوم نوين در حيطه هاي مختلف به كشور وارد شد، اما در علم پزشكي، دانش آموختگان دارالفنون هم با علوم حكماي وقت و هم علوم نوين اين رشته، آشنا شدند و علماي طب در آن زمان هم بر لزوم مراجعه بيماران به يك پزشك واحد تاكيد مي كردند و همين موضوع شاكله تشكيل پزشك خانواده است.
دكتر لنكراني به يك انديشه تاريخ پزشكي ايران در هزار و صد سال پيش، يعني زكرياي رازي هم اشاره كرد كه به اعتقاد اين دانشمند ايراني، مردم بايد براي درمان، طبيب ويژه اي داشته باشند و از مراجعات مكرر به پزشكان متعدد پرهيز نمايند.
اين پزشك متخصص در ادامه با بيان اينكه پزشك خانواده، موضوع جديدي نيست، افزود: نگاهي علاج جويانه به امر بهداشت و درمان نشان مي دهد كه بايد در ارايه اين خدمات، محوريت داشته باشيم.
رييس مركز تحقيقات سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز، به تحولات شگرف پزشكي در دنيا اشاره كرد و تاكيد كرد كه اگر در اين زمينه چاره انديشي نشود، نمي توان خدمات خود را به خوبي ارايه دهيم.
دكتر لنكراني با اشاره به بازه هاي متفاوت اجرايي شدن اين برنامه در كشورهاي مختلف دنيا، ادامه داد: اما اين برنامه بايد به شيوه هاي بومي همان كشور، به اجرا درآيد.
او با بيان اينكه در اين سمينار گرد هم آمده ايم تا به بازخواني چالش هاي اين برنامه بپردازيم، گفت: در اين دو روز، دست اندركاران اين برنامه، مي كوشند چالش هاي برنامه را شناسايي كنند تا براي اجراي آن در سطح كشور، به نتايج درستي دست يابيم.
نخستين سمينار بين المللي پزشك خانواده كه با حضور كارشناسان، صاحبنظران سراسر كشور، متخصصاني از كشور تركيه، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و پزشكان خانواده استان فارس در شيراز برگزار شده تا هفتم دي ماه جاري ادامه دارد.
6113

سرخط اخبار استان‌ها