شناخت روحيات بيمار و افزايش تعامل از شاخصه هاي مهم پزشك خانواده است

شيراز-ايرنا - دكتر طناز ادريسي پزشك خانواده فعال در منطقه معالي آباد شيراز برخي از تجارب خود در اين عرصه را بازگو كرد و بيان داشت : شناخت روحيات بيمار و افزايش تعامل پزشك و بيمار از شاخصه هاي مهم پزشك خانواده است كه بايد ان را تقويت كرد و نبايد به سادگي از كنار آن گذشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دكتر ادريسي 10 سال در مناطق شيراز تجربه فعاليت به عنوان پزشك عمومي داشته و اكنون حدود 300 بيمار روحي و رواني مزمن را تحت پوشش دارد و سقف نهايي جمعيت تك شيفت تحت پوشش خدمات وي يك هزار و 500 بيمار است .
وي مي گويد تجربه مطب داري در پزشك خانواده با مطب داري در پزشك عمومي بسيار متفاوت است ، افزايش ارتباط با بيماران نكته مهمي است كه در پزشك خانواده بسيار جايگاه دارد و خوب ديده شده است ، پزشك خانواده تقريبا به همه مسايل زندگي و سلامت بيماران واقف مي شود و اعتماد متقابل بين بيمار و پزشك به وجود مي آيد .
اين پزشك خانواده با بيان اينكه بيشتر بيماران به پزشك خانواده اعتماد كامل دارند مي گويد : اين اعتماد كردن سرمايه اي براي جامعه پزشكي ما است كه به سادگي نبايد از كنار آن گذشت .
دكتر ادريسي نقش پزشك در بهبودي بيمار را بسيار پر رنگ مي بيند و معتقد است : پزشك با ارتباط اجتماعي خوبي كه با بيمار ايجاد مي كند در بهبودي سريعتر او نقش دارد ، اغلب بيماراني كه به ما مراجعه مي كنند نياز به همصحبتي و تعامل دارند ، علوم و تجارب پزشكي هم در اين ميان بسيار مهم است اما ايجاد ارتباط با بيمار شاه كليد اصلي شناخت بيماري وي و جلب رضايت بيمار است .
وي به تعصب برخي پزشكان در عدم ارجاع بيماران به سطوح بالاتراشاره كرد و گفت : اين تعصب پذيرفتني نيست ، فرم ارجاع بايد متناسب با حال بيمار تنظيم گردد و در صورت لزوم ارجاع انجام شود .
دكتر ادريسي جنبه هاي مثبت پزشك خانواده را بسيار زياد دانست و گفت : لازم است تا اين جنبه هاي مثبت تقويت شود و با شناسايي نقاط ضعف در اين عرصه فرصت هاي بهتري براي اجرايي شدن طرح پزشك خانواده خلق نماييم .
اين گفت و گو در حاشيه نخستين سمينار بين المللي پزشك خانواده در شيراز انجام شد ، نخستين سمينار بين المللي پزشك خانواده كه با حضور كارشناسان، صاحبنظران سراسر كشور، متخصصاني از كشور تركيه، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و پزشكان خانواده استان فارس در شيراز برگزار شده تا هفتم دي ماه جاري ادامه دارد.
6113

سرخط اخبار استان‌ها