۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۵۷
کد خبر: 81896039
T T
۰ نفر
مناسبات ایران و اسپانیا در سال 2015/ برنامه ریزی برای گسترش همكاری ها

مادرید- ایرنا- ایران و اسپانیا سال 2015 رایزنی ها و مذاكرات مختلفی‌ در زمینه های سیاسی، فرهنگی‌ و اقتصادی داشتند كه برای افزایش و تقویت هر چه بیشتر روابط و همكاری ها در عرصه های گوناگون هدف گذاری شده بود.

روی كار آمدن دولت یازدهم، تلاش برای حل برنامه هسته ای ایران و دستیابی به توافق با گروه 1+5 موجب شد روابط اقتصادی- سیاسی - فرهنگی ایران و اسپانیا در زمینه های مختلف رشد چشمگیری داشته باشد.

***سفر رئیس اتاق بازرگانی تهران به اسپانیا
«یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران در سفر به مادرید با «خایمه گارسیا لگاز» قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در امور تجارت دیدار و گفت وگو كرد.
در این دیدار كه ششم بهمن 93 انجام شد، قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا گفت: باید محدودیت های به وجود آمده در روابط تجاری دو كشور را فراموش كرد و به افق های آینده نگاه كنیم.
وی افزود: با وجود محدودیت ها، تعداد قابل توجهی از شركت های اسپانیایی به كار خود در ایران ادامه دادند و امید به توسعه روابط در آینده دارند.
گارسیا لگاز گفت: بنا داریم شركت هایی را به همكاری با ایران ترغیب كنیم كه توان بیشتری دارند و البته امیدواریم این سفر و دیگر سفرها به نتایج و قراردادهای دو جانبه منتهی شود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران هم در این دیدار با اشاره به زمینه های همكاری مشترك میان ایران و اسپانیا، گفت: حوزه نفت و گاز و صنایع وابسته، ریلی، ساخت خودرو، بهینه سازی ناوگان حمل و نقل و همكاری های كشاورزی می تواند عرصه های خوبی برای همكاری میان دو كشور باشند.
آل اسحاق افزود: اتاق تهران 50 درصد فعالیت های تجاری و اقتصادی ایران را در پوشش خود دارد از این رو با توجه به اطلاعات موجود از ظرفیت های دو كشور، خواهان عملیاتی شدن توافقات هستیم.

***همایش اقتصادی ایران و اسپانیا در مادرید
هیاتی از بازرگانان ایرانی كه به سرپرستی آل اسحاق كه به اسپانیا سفر كردند، در یك همایش اقتصادی در مادرید نیز شركت كردند.
در این همایش كه به ابتكار اتاق بازرگانی اسپانیا در ساختمان این اتاق در مادرید برگزار شد، ابتدا «مودستو پینیرو» معاون اتاق بازرگانی این كشور، با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی ایران، توسعه همكاری و سرمایه گذاری مشترك دو كشور را مورد تاكید قرار داد.
وی با تاكید بر اهمیت سفر هیأت اتاق بازرگانی تهران و نقش مهم تبادل هیأت ها در ایجاد شناخت بیشتر و بهتر از توانمندی ها و نیازهای اقتصادی متقابل و نیز اشاره به سفر یك هیأت بزرگ اقتصادی از اسپانیا به تهران، شركت های اسپانیایی را تشویق به حضور در بازار ایران كرد.
«خایمه گارسیا لگاز» قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا در امور تجارت نیز كه در این همایش حضور داشت، كاهش میزان مبادلات تجاری با تهران طی سالیان گذشته را در نتیجه تحریم ها و محدودیت های ایجاد شده در تجارت این كشور با ایران عنوان كرد.
وی به توسعه همكاری دوكشور در زمینه های حمل و نقل، خودروسازی، داروسازی و صنایع غذایی، گردشگری، آب و تصفیه آب تاكید كرد.
قائم مقام وزیر اقتصاد اسپانیا از شركت های این كشور خواست با افزایش روابط و همكاری های اقتصادی و تجاری با شركت های ایرانی، سطح و میزان مبادلات تجاری را به سطح قبلی سالانه شش میلیارد دلار ارتقا دهند.
یحیی آل اسحاق نیز با اشاره به سابقه طولانی و تاریخی روابط دوجانبه به سابقه خوب همكاری های اقتصادی شركت های ایرانی با شركت های اسپانیایی به امكانات و زمینه های فراوان همكاری در بخش نفت و پتروشیمی، مركبات و كشاورزی، خودروسازی، حمل و نقل، آب و تصفیه آب اشاره كرد.
وی اظهار كرد: شركت های بزرگ اروپایی با سفر به تهران، اشتیاق زیادی برای تجارت با ایران نشان داده اند و شرایط كنونی، فرصت بزرگی برای حضور شركت های اسپانیایی در ایران را فراهم كرده است.
در این همایش بازرگانان دوكشور در بخش های مختلف و در چندین گروه به گفت وگو برای تنظیم دیدار و برنامه همكاری های اقتصادی و تجاری پرداختند.
در پایان همایش، یادداشت تفاهم همكاری اتاق های بازرگانی تهران و اسپانیا بین آل اسحاق و مودستو پینیرو امضا شد.

***نمایش ظرفیت های گردشگری ایران در اسپانیا
بخشی از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی ایران هشتم بهمن 93 در سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری اسپانیا موسوم به «فیتور» در مادرید به نمایش گذاشته شد.
در این نمایشگاه كه با حضور «فیلیپ ششم» پادشاه اسپانیا و شماری از مقام های گردشگری كشورهای شركت كننده گشایش یافت، 165 كشور جهان جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری خود را جهت معرفی به علاقه مندان در این بخش عرضه كردند.
براساس آمار اعلام شده، 9 هزار و 107 شركت تخصصی گردشگری به نمایندگی از 165 كشور و مناطق مختلف جهان و اسپانیا در این نمایشگاه پنج روزه حضور داشتند.
ایران نیز از جمله شركت كنندگان در این نمایشگاه بود كه امسال 150 نفر به نمایندگی از 18 شركت گردشگری و صنایع دستی خصوصی و دولتی در یك غرفه، بخشی از ظرفیت ها، امكانات و جاذبه های گردشگری و هنری كشور را به نمایش گذاشتند.
ارایه پوستر، كتابچه و نرم افزارهای چند رسانه ای حاوی اطلاعات گردشگری و جاذبه های تاریخی، طبیعی و دیدنی ایران و معرفی صنایع دستی، از جمله برنامه های غرفه ایران در نمایشگاه فیتور بود.
«عبادرضا اسلامی» مدیر گردشگری و صنایع دستی كانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران و «آنا لارانیاگا» رئیس نمایشگاه بین المللی گردشگری اسپانیا، راه های همكاری و نیز توسعه صنعت گردشگری در ایران را مورد بررسی قرار دادند.

***سفر رسمی‌ یك روزه وزیر خارجه ایران به اسپانیا
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به دعوت «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» همتای اسپانیایی خود 25 فروردین 94 به مادرید سفر كرد.
وزیر خارجه ایران در آغاز مذاكرات یك روزه خود در اسپانیا؛ گفت وگو در مورد روابط با اتحادیه اروپا، مسائل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، روابط دوجانبه اقتصادی و وضعیت مذاكرات هسته ای را از جمله اهداف سفرش به این كشور بیان كرد.
وزیر امور خارجه كشورمان همچنین در نشست با جمعی از نخبگان اسپانیا، ضمن دفاع از حق مسلم ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای تاكید نمود كه تحریم های غرب علیه ایران هرگز ابزار كارآمدی نبوده است.
ظریف طی سخنانی در كانون نخبگان اسپانیا كه «خوسه مانوئل سوریا» وزیر صنایع، معدن و گردشگری این كشور و «خاویر سولانا» رئیس سابق سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند، ضمن ارزیابی روابط خوب و سابقه دیرینه مناسبات دوكشور، تصریح كرد: روابط ایران و اسپانیا می تواند شامل حوزه های وسیع و متنوعی شود كه گردشگری یكی از آنان و صنعت انرژی و گاز نیز از زمینه های دیگر است.
در این نشست خوسه مانوئل سوریا وزیر صنایع، معادن و گردشگری اسپانیا در مورد روابط دوجانبه و همچنین چشم انداز روابط آینده خاطرنشان كرد: تهران و مادرید همواره روابط بسیار خوبی داشته اند كه باید همچنان ادامه داشته باشد.
وی یاد آور شد: یكهزار شركت اسپانیایی در حوزه های صنعت، ارتباطات، اقتصادی و زیرساخت با ایران همكاری می كنند. در سال 2014 توانستیم با برخی مقام های ایرانی دیدار كنیم و در این رابطه دولت ایران قصد دارد به صنعت گردشگری توجه بیشتری نماید كه مورد علاقه و توجه ما نیز هست، زیرا صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد اسپانیا دارد.
وی همچنین گفت كه ایران بخاطر تاریخ، تمدن، فرهنگ و جاذبه های خاص خود یكی از كشورهای مورد توجه در توسعه صنعت گردشگری می باشد و این به نفع هردو كشور است.
ظریف در این سفر فشرده خود همچنین با «ماریانو راخوی» نخست وزیر، «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» وزیر خارجه، «خسسوس ماریا پوسادا» رئیس كنگره نمایندگان و «لوئیس د گیندوس» وزیر اقتصاد اسپانیا دیدار و گفت وگو كرد.

***گسترش روابط اسپانیا و ایران؛ دستاورد دو سال آغاز مسئولیت دولت روحانی
توسعه روابط اسپانیا و ایران در طول دو سال فعالیت دولت «حسن روحانی» را می توان در ردیف دستاوردهای برجسته دیپلماسی دولت یازدهم دانست.
روابط دو كشور نسبت به قبل تغییرات ملموسی كرده و روند رو به گسترشی را در همه زمینه ها از جمله سیاسی، اقتصادی و فرهنگی‌ شاهد است.
این دوران جدید، نخستین بار با سفر خوسه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر خارجه اسپانیا به تهران شروع شد و با سفر وزیر امورخارجه ایران به مادرید هم تقویت شد.
این تغییرات با سفر سه وزیر اسپانیایی در ماه سپتامبر (شهریور)، به تهران شتاب بیشتری گرفت، زیرا افزون بر اینكه تا كنون سابقه نداشته سه وزیر اسپانیا همزمان به ایران سفر كنند یك هیأت 50 نفره نیز آنها را همراهی كردند كه این موضوع برای دستاوردهای اقتصادی بسیار پراهمیت می باشد.
فضای روابط با تهران پس از توافق هسته ای با كشورهای 5+1 توسعه بسیار خوبی‌ یافته و نمایندگی ایران در اسپانیا شاهد درخواست ها و توجه ویژه هم در بخش اقتصادی، سیاسی و هم مطبوعاتی به ایران بود.
به گفته سفارت ایران در اسپانیا، از نظر اقتصادی درخواست های بسیاری برای سفر به ایران و قرارداد با شركت های ایرانی ارائه می شود. شركت ها دنبال این هستند كه گزینه های خودشان را در ایران پیدا كنند. البته این بخشی از روابط با اروپا بوده و اسپانیا در این زمینه پیرو خط و مشی اروپا می باشد.
همزمان با این گسترش روابط، توجه ویژه خبری نسبت به جمهوری اسلامی شكل گرفته و اخبار ایران در تیترهای اصلی رسانه ها با رویكردی مثبت جای می گیرد.
شاید در گذشته بیشترین خبرهای ایران مربوط به ادعاهای حقوق بشری، تروریسم و ... بود اما اكنون رسانه های اسپانیایی به دنبال نكات مثبت و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های اقتصادی و سیاسی می باشد.
رسانه ها از نقشی كه ایران می تواند در ثبات منطقه و حل مسائل مهم مانند تروریسم و خشونت داشته باشد، مطلب منتشر می كنند و توجه خاصی به اخبار ایران نشان می دهند.
اكنون زمینه گسترش فعالیت های سیاسی، فرهنگی‌ و اقتصادی در اسپانیا بیش از گذشته احساس می شود.

***افتتاح انجمن شركت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران
انجمن شركت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران موسوم به «ایبرایران» 28 آبان با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و جمعی از كارفرمایان و تجار دو كشور در مادرید افتتاح شد.
«محمد حسن فدایی فرد» سفیر ایران در اسپانیا در این مراسم گفت: روابط تجاری غرب و ایران به خاطر تحریم های غیر قانونی و ظالمانه ای كه علیه ایران اعمال شد در شرایط سختی قرار داشت و ایجاد این انجمن در زمان مناسبی صورت گرفته است.
وی پیرامون مزیت های ایران برای شركت های اسپانیایی تصریح كرد: ایران دارای موقعیت بسیار خوب ژئواستراتژیكی در منطقه خاورمیانه، جمعیت 80 میلیونی، 15 همسایه آبی و خاكی و 400 میلیون نفر در اطراف خود است.
فدایی فرد‌، نیروی كار و انرژی ارزان، اولین كشور گازی و سومین از نظر منابع نفتی‌ در جهان، بزرگترین صادر كننده سیمان، تولید 95 درصد زعفران دنیا، امنیت مطلوب، ریسك بسیار پایین سرمایه گذاری، قوانین بسیار مناسب حمایت‌ از سرمایه گذاری خارجی‌ و تضمین دولت برای سرمایه گذاران را از جمله مزیت های جمهوری اسلامی خواند.
«خوسه لوییس اچانیز كوباس» معاون دبیر كل سیاست تجاری با كشورهای منطقه مدیترانه، آفریقا و خاورمیانه وزارت اقتصاد اسپانیا نیز تصریح كرد: منابع طبیعی و انسانی‌ و وسعت بازار داخلی‌ كه دو برابر اسپانیا است، ایران را به یك بازار بسیار جذاب تبدیل كرده كه اهمیت ندادن به آن ناممكن است به ویژه وقتی كه دارای نهاد و ساختارهای بسیار مستحكم می‌ باشد و چشم انداز رشد بسیار خوبی‌ دارد.
وی افزود: امضای توافق هسته ای باعث عادی شدن روابط شده است و انتظار می‌ رود حجم تجاری و كسب و كار افزایش چشم گیری داشته باشد.
«رضا پناهی راد» رئیس انجمن شركت های تجاری و سرمایه گذاری اسپانیا و ایران نیز در معرفی‌ انجمن و اهداف آن تصریح كرد: ایبرایران، سازمانی است كه با اراده نزدیك كردن اسپانیا و ایران در صحنه كسب و كار و سرمایه گذاری ایجاد شده است و در چارچوب روابط دوجانبه بین اسپانیا و ایران به تبلیغ و ترویج روابط تجاری می‌ پردازد.
اروپام *1*491**1485**1516

سرخط اخبار جهان