۲ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81891444
T T
۰ نفر
علوم اعصاب شناختي در حوزه آموزش و پرورش نقش بسزايي دارد

تهران- ايرنا- رئيس هيات مديره پژوهشكده علوم شناختي گفت: علوم اعصاب شناختي در زمينه هاي مختلف به ويژه در حوزه آموزش و پرورش نوجوانان مي تواند نقش بسزايي ايفا كند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر كمال خرازي روز چهارشنبه در چهارمين كنگره علوم اعصاب پايه و باليني اظهار كرد:دانشمندان توانسته اند كه از مغز كرم الگانس كه داراي 302 نورون است، نقشه برداري كنند و تاكنون دو دانشمند در همين زمينه جايزه نوبل دريافت كرده اند. اين درحالي است كه مغز انسان داراي 100 ميليارد نورون است و اگر زماني برسد كه بتوان از مغز انسان نقشه برداري كرد، مي توان از بسياري از بيماري هاي مرتبط با مغز پيشگيري و يا آنها را درمان كرد و همچنين مي توان از آن در بهبود آموزش و پرورش كودكان و نوجوانان بهره برد.
وي افزود: در دوران جنيني تعداد نورون هاي ساخته شده در مغز به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد به طوري كه مغز جنين در هفته چهارم در هر دقيقه نيم ميليون نورون مي سازد و اتصالات بين آنها به 2 ميليون در ثانيه مي رسد.
خرازي گفت: در دوره نوجواني اين اتصالات كامل نيست به همين دليل نوجوانان داراي نيروي بسيار زياد اما سيستم فرمان و كنترل بسيار ضعيف هستند كه مي توان با آموزش، اين كنترل و فرمان را در آنها تقويت كرد.
وي ابراز اميدواري كرد كه روزي بشر بتواند نقشه برداري از مغز انسان را انجام دهد تا بتوان از مغز در حوزه آموزش و پرورش و علوم اعصاب شناختي استفاده بهتري داشت.
خرازي توضيح داد: در يك دوره حساس انسان حداكثر توانايي را براي يادگيري دارد كه اگر در اين دوره انسان از مغز خود حداكثر استفاده را داشته باشد، اتصالات نورون هاي مغزي افزايش مي يابد و توانايي براي يادگيري بيشتر مي شود.
وي با بيان اينكه هرچه روش يادگيري متنوع تر باشد، اتصالات قوي تري در مغز شكل مي گيرد و آموزش در حافظه ماندگارتر مي شود، افزود: به عنوان نمونه اگر در يادگيري كلمات به جاي ظاهر كلمه روي معناي آن تمركز شود، در اثر توجه به ارتباط بين كلمات جديد و كلمات قبلي، يادگيري ماندگارتر مي شود.
دبير ستاد علوم و فناوري شناختي به كودكان استثنايي اشاره كرد و گفت: در آموزش و پرورش با كودكان استثنايي روبرو هستيم كه دچار اختلال شناختي هستند كه در صورت نقشه برداري مغزي، مي توانيم اين كودكان را در مراحل اوليه بيماري شناسايي و در راستاي درمان آنها اقدام كنيم.
علمي**1834**1440
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش