۱ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۰۴
کد خبر: 81889816
T T
۰ نفر
گسترش تعامل علمی و فناوری ایران و تركیه با حمایت از پروژه‌های مشترك

تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران و رئیس شورای آموزش عالی تركیه ضمن دیدار در زمینه گسترش همكاری‌های علمی، فناوری و پژوهشی دوجانبه گفت و گو كردند.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 'سورنا ستاری' در دیدار با 'یكتا ساراش' رییس شورای آموزش عالی تركیه ضمن اشاره به ظرفیت‌های گسترده همكاری‌های میان دو كشور، پیشینه طولانی تعامل ایران و تركیه را یادآور شد.
وی افزود: ایران و تركیه دارای سابقه طولانی همكاری هستند و بر همین اساس، به طور كامل آمادگی وجود دارد تا در حوزه‌های علمی و فناوری زمینه‌ گسترش این همكاری فراهم شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به طیف گسترده مراكز علمی، تحقیقاتی و فناوری موجود در ایران اظهار كرد: وجود بیش از هزار مركز علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری و همچنین بیش از 4 میلیون دانشجوی شاغل به تحصیل، بیش از 35 پارك علم و فناوری نشان دهنده ظرفیت بسیار خوب ایران در تحقق همكاری های دو جانبه است.
ستاری ادامه داد: از طرفی رویكرد دولت تدبیر و امید به حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان، موجب شكل‌گیری بیش از هزار و 600 شركت دانش‌بنیان را فراهم آورده است كه بخشی از آنها در پارك‌های فناوری مستقر هستند و بخش عمده‌ای از این شركت‌ها، در حوزه‌های فناوری‌های راهبردی مانند زیست‌فناوری، سلول‌های بنیادین، نانوفناوری فعالیت می‌كنند.
رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور، با اشاره به ضرورت حمایت از طرح‌های پژوهشی دوجانبه، از آمادگی ایران برای همكاری‌های پژوهشی در قالب پروژه‌های مشترك خبر داد و گفت: معاونت علمی و فناوری آمادگی دارد زمینه این همكاری را در قالب یك كمیته همكاری مشترك فراهم كند و بر اساس این كمیته مشترك، از پروژه‌های پژوهشی و فناوری تعریف شده در این كمیته مشترك حمایت لازم را صورت بدهد.
ستاری نقش تسهیل‌گری دولت‌ها به منظور شكل‌گیری همكاری‌های مشترك میان مراكز علمی، تحقیقاتی و شركت‌های دانش‌بنیان را یادآور شد و افزود: ما به عنوان دولت موظف هستیم زیرساخت‌های مناسب تعامل را فراهم كنیم كه این زیرساخت می‌تواند شامل تبادل دانشجو، برگزاری دوره‌های مشترك علمی و تعریف پروژه‌های مشترك دانشگاهی یا شركت‌های دانش‌بنیان باشد.
نائب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شكوفایی بخش مهم همكاری های علمی و فناوری بین دو كشور را در حوزه های مختلف پژوهشی و فناوری دانست و افزود: ایجاد صندوقی مشترك برای تامین اعتبار پروژه‌های مشترك پژوهشی و تحقیقاتی می تواند زمینه تحقق و نتیجه بخشی همكاری مفید و موثر در قالب پژوهش‌های مشترك را فراهم كند.
وی تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دو صندوق ملی برای حمایت از پژوهش، نوآوری و فناوری دارد كه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نقش ارائه گرنت‌های پژوهشی، حمایت از اساتید و پژوهش‌های دوره‌های دكتری و پسادكتری را ایفا می‌كند و صندوق نوآوری و شكوفایی به ارائه تسهیلات كم بهره و سرمایه‌گذاری خطرپذیر به شركت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است كه هردوی این زیرساخت ها، به طور كامل آمادگی دارند تا در حوزه‌های یاد شده به همكاری بپردازند.
در ادامه این دیدار، رییس شورای آموزش عالی تركیه نیز به آمادگی كامل برای همكاری های آموزشی، پژوهشی، علمی و فناوری تركیه با كشورمان اشاره كرد و گفت: برای شكل دادن این همكاری یك سری تعاملات جدی و خاص مورد نیاز است كه تعاملات میان دانشگاهی، از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود و البته این امر باید با تعامل موثر بین خود دانشگاه‌ها محقق شود و این دانشگاه‌ها هستند كه می‌توانند چنین تعاملی را به یك فعالیت اثرگذار برسانند.
یكتا ساراش در ادامه این دیدار را مفید و مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری كرد این نشست بتواند پایه‌گذار روابط مفید و گسترده میان دو كشور در همه زمینه‌های دانشگاهی، فناوری و پژوهشی باشد.
در ادامه این نشست، سعید سركار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری طی ارائه گزارشی به جایگاه ایران در حوزه فناوری راهبردی نانو اشاره كرد و ضمن بیان ظرفیت‌ها و توانمندی های ایران در این حوزه به بیان زمینه‌ها و ظرفیت‌های همكاری مشترك پرداخت.
علمی**1055**1440
۰ نفر