اهميت سرمايه گذاري مادي و معنوي در بخش پژوهش براي استقلال و توسعه كشور

تهران- ايرنا- رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: دانشگاه ها مهمترين مراكز پژوهش و نوآوري هستند و از اين منظر، سرمايه گذاري مادي و معنوي در بخش پژوهش دانشگاه ها از ضرورت هاي حفظ استقلال و توسعه ايران اسلامي به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، دكتر علي اصغر پيوندي روز سه شنبه در شانزدهمين جشنواره پژوهشي ابوريحان بيروني كه در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، توليد علم و فناوري را مهمترين عامل اقتدار در دنياي امروز عنوان كرد و گفت: اين مهم جز از طريق پژوهش و نوآوري امكان پذير نيست.
پيوندي خاطرنشان كرد: رتبه علمي ما در سال هاي اخير بسيار بالا بوده است، به طوري كه در نظام رتبه بندي ISI از لحاظ توليدات علمي، رتبه 22 جهان و در نظام رتبه بندي اسكوپوس رتبه 17 را كسب كرده ايم.
وي ادامه داد: سرعت رشد توليدات علمي ما از ميانگين سرعت رشد توليدات علمي جهان بسيار بالاتر است اما به رغم تلاش هاي بسيار زياد در رشد كمي توليدات علمي، حلقه هاي مفقوده اي در كشور به چشم مي خورد كه بايد براي رفع آنها برنامه ريزي كنيم.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به رتبه 22 ايران در نظام رتبه بندي ISI از لحاظ كيفيت مقالات علمي منتشر شده و رتبه 44 كشور از لحاظ ارجاعات به مقالات علمي، گفت: اين اختلاف نشان مي دهد كه كيفيت مقالات علمي به اندازه كميت آنها رشد نكرده است.
وي همچنين با اشاره به برخي ضعف ها در زمينه مديريت دانش و نظام نوآوري در كشور، گفت: همچنين در تحقيقات ما ارتباط دانشگاه با صنعت ضعيف است و هنوز نتوانسته ايم ارتباط تعاملي دو طرفه اي در اين زمينه ايجاد كنيم.
پيوندي افزود: براساس شواهد موجود طي سه دهه گذشته به رغم سرمايه گذاري اندك و محدوديت هاي بسيار، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به همت استادان، دانشمندان و محققان جوان سهم قابل توجهي در توسعه تحقيقات و فناوري كشور داشته است.
پيوندي، برگزاري جشنواره پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي را كه شانزدهمين دوره خود را پشت سر مي گذارد و به نام ابوريحان بيروني ناميده مي شود، فرصتي براي تجليل از محققان برتر، مرور و ارزيابي قابليت ها و دستاوردهاي پژوهشي و بازنگري سياست ها در جهت توسعه كيفي و كمي دانشگاه در حوزه پژوهش عنوان كرد.
وي گفت: طي دو سال گذشته در راستاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي تلاش بسياري از سوي مجموعه مديران و سياستگذاران دانشگاه صورت گرفت تا در تخصيص منابع بيشترين اولويت به بخش پژوهش اختصاص يابد، به گونه اي كه هيچ طرحي در دانشگاه به دليل فقدان منابع متوقف نماند و رشد فعاليت هاي دانشگاه در حوزه تحقيقات و فناوري در نتيجه تحريم ها و مشكلات اقتصادي كشور كند نشود.
پيوندي رشد شاخص هاي پژوهشي را نشانگر اثربخشي راهبرد كوتاه مدت دانشگاه براي توسعه كمي و كيفي بسته هاي حمايتي و تشويقي حوزه پژوهش دانست.
وي ارتقاي فرهنگ همكاري هاي پژوهشي به منظور استفاده بهينه از امكانات و ظرفيت هاي موجود و هم افزايي قابليت ها، توسعه منابع و تجهيزات پژوهشي به ويژه در جهت دسترسي فراگير به فناوري هاي پيشرفته، تمركز گروه هاي آموزشي و مراكز تحقيقاتي بر ماموريت هاي مشخص پژوهشي در قالب طرح هاي كلان بلندمدت و هم گرايي علوم پايه و باليني براي ارتقاي كيفيت خدمات و توليد محصولات دانش بنيان در جهت رفع نيازهاي نظام سلامت را از جمله مهمترين سياست هاي دانشگاه در حوزه پژوهش عنوان كرد.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: براساس سياست هاي يادشده، پايه گذاري شبكه هاي علمي مهمترين برنامه ميان مدت دانشگاه است كه اولين نمونه آن با عنوان شبكه طب سنتي بازساختي و تحقيقات سلول هاي بنيادي در حال راه اندازي است و چند شبكه ديگر با موضوعات فراگير در دست طراحي است.
در شانزدهمين جشنواره ابوريحان بيروني دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي كه با حضور مسولان نظام سلامت و دانشگاه در دانشكده پزشكي برگزار شد، از پژوهشگران برتر در سطح دانشگاهي ملي و بين المللي تقدير به عمل آمد.
علمي**2038**2017
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ