۱ دی ۱۳۹۴، ۱۳:۱۹
کد خبر: 81889463
T T
۰ نفر
كفش پيشگيري كننده زخم پا در بيماران نوروپاتي در اصفهان طراحي شد

اصفهان- ايرنا- عضو هيات علمي گروه ارتوپدي فني دانشگاه علوم پزشكي اصفهان موفق به طراحي « كفش پيشگيري كننده زخم پا در بيماران نوروپاتي » و ثبت اختراع آن در سازمان مالكيت معنوي كشور شد.

به گزارش ايرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، مصطفي كمالي، مربي و عضو هيات علمي گروه آموزشي ارتوپدي فني دانشكده توانبخشي اين دانشگاه اختراع خود را در سازمان مالكيت معنوي وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاك قوه قضائيه كشور ثبت كرده است.
اين محقق روز سه شنبه درباره اين اختراع به ايرنا گفت: اين كفش براي پيشگيري از ايجاد و گسترش زخم در بين بيماران نوروپاتي از جمله ديابت طراحي و ساخته شده است.
مصطفي كمالي افزود: بيماران نوروپاتي در برخي از اندام هاي خود از جمله پا دچار درگيري اعصاب حسي و كاهش حس مي شوند كه به طور معمول اين عارضه با درگيري عروقي و جريان نيافتن خوب خون همراه است.
وي ادامه داد: همين مساله باعث مي شود تا اگر زخمي در پاي بيمار بوجود آيد، ملتهب شده و بهبود آن طول بكشد.
وي با بيان اينكه 15 درصد از افراد نوروپاتيك در طول عمر خود به زخم هاي پاي نوروپاتيك مبتلا مي‌شوند اظهار كرد: بين 14 تا 24 درصد از اين تعداد احتياج به قطع عضو پيدا مي كنند.
كمالي با اشاره به اينكه زخم هاي پاي نوروپاتيك بر اثر عواملي مانند ناهنجاري‌ها و بدشكلي هاي ايجاد شده در پا و كاهش تحرك مفصل پس از بيماري بوجود مي آيد گفت: كفش نامناسب باعث افزايش استرس‌هاي مكانيكي در سطح پا شده كه اين عامل به عنوان شايع ترين علت زخم هاي پاي نوروپاتيك مطرح است.
وي افزود: به همين دليل كاهش فشار از طريق طراحي كفش درماني مناسب يك ضرورت انكار ناپذير و مقرون به صرفه براي جلوگيري از عوارض اين آسيب شناسي (پاتولوژي) در بيماران نوروپاتيك است.
وي با اشاره به كفش طراحي شده براي حل اين مشكل تصريح كرد: اين كفش با تجميع ويژگي هاي مناسب يك كفش براي يك پاي حساس و نوروپاتيك، آسيب هاي وارد شده به اين پاها را به كمترين حد مي رساند.
اين استاد دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با بيان اينكه در جنس كفي اين كفش از پلاستوزوت (مواد وسايل ارتوپدي فني) استفاده شده است افزود: جنس ديواره كفش نيز ابري و داخل آن بدون دوخت است.
وي شكل ظاهري كفش طراحي شده براي بيماران نوروپاتيك را در جلو پهن و ارتفاع آن را بيشتر از حالت عادي خواند و اظهار كرد: اين نوع طراحي باعث مي شود تا كمترين فشار به پا وارد شود و اصطكاك به كمترين حد خود برسد.
كمالي با بيان اينكه بيشتر كفش هاي طبي ارائه شده در اين زمينه در بازار كشور، علمي نيست تصريح كرد: كفش طراحي شده جديد با توجه به نياز واقعي بيماران نوروپاتيك به ويژه ديابتي ها در كشورمان تهيه شده است.
كفش پيشگيري كننده زخم پا در بيماران نوروپاتي با شماره 87207 در سازمان مالكيت معنوي كشور ثبت اختراع شده است.
حدود 110 ميليون بيمار نوروپاتي در جهان زندگي مي كنند كه طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سهم ايران از اين تعداد بين شش تا هشت ميليون نفر است.
ت/3011/ 6022
۰ نفر