اعتیاد20 درصدی در محیط های كاری كشور

تهران - ایرنا - رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر میزان اعتیاد در محیط های كاری در كشور حدود 20 درصد است كه نیازمند اقدامات جدی پیشگیرانه اعتیاد است.

سعید صفاتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در صورتی كه اعتیاد در محیط كاری رفع نشود، مشكلات جدی به وجود می آید كه به همین منظور باید برنامه های پیشگیرانه برای فعالان عرصه كاری به ویژه كارگران شاغل در واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان یك ضرورت در دستور كار مسئولان مرتبط قرار گیرد.
وی ادامه داد: اگر اعتیاد در محیط كاری حل شود، با 33 درصد كاهش مرخصی استعلاجی، 65 درصد كاهش حوادث، 40 درصد صرفه جویی در از دست دادن زمان و 40 درصد كاهش اعتراضات كارگران مواجه خواهیم شد كه می تواند حتی در كاهش اعتیاد كارگران نیز تاثیرگذار باشد.
وی تصریح كرد: از آنجا كه بسیاری از شركت های تولیدی و صنعتی تمایل زیادی برای انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه اعتیاد دارند، باید برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های كارگری تقویت شود.
صفاتیان عوامل خطر در محیط های كاری را سنگینی و یكنواختی كار، شیفت های كاری نامناسب، استرس، خشم، درآمد ناكافی، سهیم نوبدن در تصمیم گیری ها و نداشتن امنیت شغلی عنوان كرد و افزود: باید علاوه بر سلامت جسم به سلامت روانی كارگران نیز توجه شود تا منجر به اعتیاد آنان نشود.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشكیل سازمان های مردم نهاد و یا گروههای خودیاری در محیط های كاری را ضروری دانست و خاطرنشان كرد: از آنجا كه برنامه های پیشگیرانه زمان بر است باید همه كسانی كه متولیان در محیط های كاری هستند، برای انجام این اقدامات گام بردارند.
صفاتیان اظهار داشت: امیدواریم در آینده روز به روز شاهد كاهش اعتیاد كارگران و فعالان عرصه های تولید و اقتصاد در كشور باشیم چرا كه این افراد بیشتر در معرض خطر اعتیاد هستند.
وی اظهار داشت: به عنوان نمونه پالایشگاه نفت بندرعباس همایش پیشگیری از اعتیاد در جامعه كار و تولید را هفته گذشته برگزار كرد كه در این همایش سخنرانی های خوبی برای پیشگیری از اعتیاد در محیط كاری صورت گرفت و به طور یقین این اقدامات می تواند در كاهش اعتیاد در محیط های كاری موثر باشد.
صفاتیان خاطرنشان كرد: به طور قطع اگر دیگر واحدهای تولیدی، صنعتی و حتی دستگاه های اجرایی كه با معضل اعتیاد كاركنان و كارگران خودشان مواجه هستند، این گونه برنامه های پیشگیرانه را داشته باشد، می توانیم شاهد كاهش آمار 20 درصدی اعتیاد در محیط های كاری در سال های آینده باشیم.
رئیس كارگروه كاهش تقاضای اعتیاد كمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: برنامه ریزی جدی برای برگزاری دوره های آموزشی و پیشگیرانه در حوزه اعتیاد نیاز امروز جامعه است اما چون زمان بر است باید برای بهبود كار تیمی، تعهد به كسب و كار، افزایش انرژی شاغلان در محیط كاری، بهبود توانایی تصمیم گیری ها و افزایش تولید، این فعالیت انجام شود تا محیط كار عاری از اعتیاد شود.
براساس آمار ستاد مبارزه با موادمخدر، یك میلیون و 325 هزار نفر به عنوان مصرف كننده موادمخدر در كشور هستند.
اجتمام(4)**7268 ** 1418
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه