۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۹:۰۳
کد خبر: 81885817
T T
۰ نفر

آغاز بیست وچهارمین جلسه دادگاه بابك زنجانی

۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۹:۰۳
کد خبر: 81885817
آغاز بیست وچهارمین جلسه دادگاه بابك زنجانی

تهران - ایرنا - بیست وچهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابك زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی و «م.ش» و «ح.ف.ه» دو متهم دیگر این پرونده، صبح یكشنبه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی بصورت علنی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، تا كنون بیست وسه جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات سه متهم نفتی برگزار شده است.
در جلسه بیست وسوم دادگاه، متهم ردیف سوم دفاعیات خود را در برابر اتهامات وارده به پایان رساند و وكیل مدافع او بخش اول دفاعیات موكلش را ارائه كرد.
جلسه بیست ودوم دادگاه بابك زنجانی بصورت غیر علنی برگزار شد.
قاضی ابوالقاسم صلواتی رئیس دادگاه در پایان بیست ویكمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابك زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی گفته بود، جلسه بیست ودوم در راستای اجرای ماده 352 قانون آئین دادرسی كیفری و بر اساس درخواست متهمان ردیف اول و دوم پرونده نفتی و وكلای آنها، بصورت غیرعلنی برگزار می شود.
در بیست و یكمین جلسه دادگاه میلیاردر نفتی، دفاعیات وكیل متهم ردیف دوم نفتی پایان یافت و متهم ردیف سوم نیز بعد از تفهیم اتهام، در برابر اتهامات وارد بر كیفرخواست از خود دفاع كرد.
در بیستمین جلسه دادگاه بابك زنجانی، با پایان یافتن دفاعیات «م.ش» متهم ردیف دوم، حسین صمدی یزدی وكیل این متهم دفاعیات خود را آغاز كرد.
در جلسه نوزدهم دادگاه نیز بابك زنجانی و دو متهم نفتی، «م.ش» متهم ردیف دوم، بخشی از دفاعیات خود را ارائه كرد.
در جلسه هجدهم، «م.ش» متهم ردیف دوم، بعد از دفاعیات رضا نجفی نماینده دادستان با احضار قاضی صلواتی، در جایگاه قرار گرفت و دفاعیات خود را در برابر اتهامات وارده آغاز كرد.
رسول كوهپایه زاده وكیل بابك زنجانی در هفدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابك زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی و دو متهم دیگر این پرونده، بخش پایانی دفاعیات از موكل خود در برابر اتهامات وارد در كیفرخواست را ارائه كرد. قرائت دفاعیات وكیل میلیاردر نفتی از جلسه پانزدهم آغاز شد كه در جلسه شانزدهم نیز ادامه یافت و در جلسه هفدهم به پایان رسید.
در جلسه چهاردهم قاضی صلواتی از بابك زنجانی خواست كه قبل از صدور حكم، مطالبات شركت نفت را پرداخت كند.
نمایندگان بانك های مسكن، ملت و تجارت، سازمان تامین اجتماعی و شركت صدرا با دعوت قاضی صلواتی در جلسه سیزدهم وارد دادگاه شدند و به سئوالات رئیس دادگاه پاسخ دادند.
جلسه دوازدهم به پایان دفاعیات متهم ردیف اول و پرسش و پاسخ قاضی صلواتی و بابك زنجانی متهم ردیف اول پرونده نفتی اختصاص داشت.
متهم اول پرونده نفتی دفاعیات خود را در جلسه یازدهم مطرح كرد اما پانزده صفحه از این دفاعیات باقی ماند.
جلسه دهم و نهم، به ادامه دفاعیات بابك زنجانی اختصاص داشت كه البته در جلسه نهم وكیل بانك مسكن و نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی، طرح شكایت خود را در دادگاه ارائه كردند.
در جلسه هشتم نیز وكیل شركت نفت «اچ كی» به نمایندگی از شركت ملی نفت ایران، طرح شكایت را تقدیم دادگاه كرد.
در هفتمین جلسه دادگاه، مرتضی تورك معاون دادستان و مسئول نظارت و پیگیری اموال بابك زنجانی برای ارائه پاره ای توضیحات نسبت به گلایه های متهم مبنی بر كارشناسی غیرواقعی اموال، در دادگاه حاضر شد و توضیحات لازم را ارائه و همچنین رضا نجفی نماینده دادستان مطالبی را بیان كرد.
جلسه ششم و پنجم نیز به ارائه بخشی از دفاعیات بابك زنجانی در برابر اتهامات مندرج در كیفرخواست گذشت كه بحث شیخ حشر در جلسه ششم مطرح شد.
قاضی صلواتی در جلسه چهارم دادگاه هم خطاب به بابك زنجانی متهم اصلی پرونده نفتی گفته بود كه اتهام شما براساس كیفرخواست صادر شده در دادگاه انقلاب، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی كشور با تشكیل و رهبری سازمان یافته بمنظور ارتكاب جرایمی مانند جعل سند، پولشویی با علم به موثر بودن در ضرر به كشور، كلاهبرداری در سطح گسترده از شركت نفت، سازمان تامین اجتماعی و بانك مسكن، جعل 24 فقره اسناد و صورت حساب بانكی، استفاده از اسناد مجعول و پولشویی به مبلغ 1967 میلیون یورو عنوان شده است.
رضا نجفی نماینده دادستان در سه جلسه نخست دادگاه كیفرخواست 237صفحه ای متهمان پرونده نفتی را قرائت كرد و خواستار مصادره اموال میلیارد نفتی و دو متهم دیگر شد.
براساس این گزارش 22 جلسه دادگاه علنی به ترتیب در تاریخ های 11، 12 و 13 مهر ماه، 9، 10، 18، 19، 20، 25، 26، 27 و 30 آبان و 1، 2، 3، 7، 8، 15، 16، 17، 18 و 23 آذر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.
سخنگوی قوه قضاییه در هشتاد وهفتمین نشست خبری خود گفته بود، هنوز هیچ پولی از سوی بابك زنجانی به حساب شركت نفت واریز نشده است.
غلامحسین محسنی اژه ای همچنین در هشتاد ونهمین نشست خبری گفته بود، از صفر تا صد كارهای بابك زنجانی خلاف نبوده است.
اجتمام(3)** 9317 ** 1071
۰ نفر