۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81884790
T T
۰ نفر
50درصد ايراني ها گرفتار چاقي و اضافه وزن هستند

تهران - ايرنا -معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با تاكيد بر اينكه معضل چاقي شامل جهان و همچنين ايران مي شود، تصريح كرد: 50 درصد ايراني ها دچار چاقي و اضافه وزن هستند.

به گزارش ايرنا از دبيرخانه پنجمين كنگره پيشگيري و درمان چاقي ايران و دومين كنگره بين المللي جراحي هاي چاقي و متابوليك، دكتر باقر لاريجاني افزود: چاقي و اضافه وزن با بيماري هاي بسيار زيادي از جمله بيماري هاي قلبي عروقي مرتبط است.
وي با اشاره به ريسك فاكتورهاي چاقي و اضافه وزن عامل بار بيماري هاي زيادي است، اظهار كرد: بيماري هاي مرتبط با چاقي و اضافه وزن، اثرات ناگواري بر نظام سلامت كشور دارد.
لاريجاني ادامه داد: با توجه به عوارض چاقي و اضافه وزن، مي توان گفت كه سه چهارم بار بيماري هاي غيرواگير را شامل مي شود.
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از چاقي و اضافه وزن به عنوان مساله اي نام برد كه وزارت بهداشت مصمم است با برنامه ريزي، جلوي شيوع آن را بگيرد.
وي افزود: در سند بيماري هاي غيرواگير، وزارت بهداشت متعهد شده نسبت به كاهش مرگ و مير و عوارض چاقي در كشور برنامه ريزي كند.
لاريجاني گفت: بر اساس همين سند، دولت بايد نسبت به كاهش 25 درصدي مرگ و ميرها در سنين كمتر از 70 سالگي اقدام كرد.
معاون آموزشي وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي در ادامه به برنامه اين وزارتخانه در مسير اجراي آن اشاره كرد و گفت: در زمينه مبارزه با چاقي و اضافه وزن در كشور 9 هدف اصلي مورد توچه قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه چاقي در كشور رو به افزايش است، افزود: يكي از اهداف 9 گانه اين است كه در 10 سال آينده از افزايش شيوع چاقي و ديابت در كشور جلوگيري كنيم.
لاريجاني ادامه داد: در 10 سال گذشته شيوع اين دو مورد بيماري 14 درصد افزايش داشته است. لذا، وزارت بهداشت با برنامه اي كه متعهد شده است، براي 10 سال آينده كاهش موارد ابتلا را داشته باشند.
به گفته وي اين سند به تاييد رئيس جمهوري، رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزرا رسيده است.
علمي **1354**1440
۰ نفر