۲۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۱
کد خبر: 81880873
T T
۰ نفر
مديركل قوه قضائيه: 22 سازمان و نهاد كشور درگير پيشگيري از جرم هستند

تبريز - ايرنا - مديركل پيشگيري هاي وضعي قوه قضائيه با اشاره به اينكه 22 سازمان و نهاد در موضوع پيشگيري از جرم دخيل هستند گفت: 15 ميليون پرونده وارده به سيستم قضايي در طول يك سال گذشته مورد رسيدگي قرار گرفته است.

عليرضا ساوري روز چهارشنبه در آيين افتتاحيه همايش ملي ' نگاهي نو به شهرسازي، امنيت و پيشگيري از وقوع جرم در فضاهاي شهري '، با بيان اينكه جرم فرآيندي است كه در گام اول با شكل گيري انگيزه وقوع جرم انجام مي شود اظهار كرد: يكهزار و 980 عنوان مجرمانه در قوانين كشور وجود دارد كه در واقع خسارت هاي ناشي از هر جرم براي دستگاه هاي امنيتي و حاكميتي بالاست.
وي در عين حال جرم و جنايت و افزايش جرم را يك چالش مهم جهاني دانست و گفت: بر اساس آمار اعلام شده سازمان ملل متحد در چند سال گذشته، نرخ رشد جمعيت در جهان نسبت به نرخ رشد جرم يك به پنج است، يعني سرعت رشد جرم 5 برابر رشد جمعيت جهان است.
وي با اشاره به اينكه محيط جرم در افزايش جرم بسيار تاثيرگذار بوده و نسبت به آن نيز حساسيت خاصي از سوي استادان جرم شناس وجود دارد افزود: ناتوان سازي، از بين بردن انگيزه جرم و محيط جرم مهمترين اقدام در كاهش و پيشگيري جرم است.
ساوري، وجود اماكن نيمه ساخت، متروكه و پارك هاي تاريك را موجب شكل گيري جرم دانست و اظهار كرد: حاشيه نشيني يكي ديگر از چالش هاي اصلي كشور به خصوص در مورد پيشگيري از وقوع جرم در فضاهاي شهري است.
وي با بيان اينكه حاشيه نشيني شهرهاي كشور در حال افزايش است، گفت: در دهه 70 سه ميليون و 700 حاشيه نشين در كشور وجود داشت كه اين تعداد در دهه 80 به هشت ميليون و 137 هزار نفر در سال 93 به 10 ميليون و يكصد هزار نفر و بر اساس آخرين آمار در سال 94 اين تعداد حاشيه نشين به حدود يازده ميليون نفر افزايش يافته است.
وي خاطر نشان كرد: پيش بيني مي شود كه جمعيت حاشيه نشين كشور در سال 96 به 13 تا 14 ميليون نفر برسد كه بر اين اساس با توسعه حاشيه نشيني جغرافياي جديد جرم هم شكل مي گيرد.
مديركل پيشگيري هاي وضعي قوه قضائيه همچنين گفت: كمبود ساختار يا مصوبه در خصوص مبارزه با جرم در كشور نداريم بلكه نيازمند نقشه راه در اين خصوص هستيم.
ساوري در ادامه تبريز را به عنوان پايلوت طرح 'ساماندهي نقاط آلوده و جرم خيز ' پيشنهاد كرد.
وي همچنين بر داشتن پيوست فرهنگي و اجتماعي در طرح هاي عمراني بزرگ تاكيد كرد و افزود: اين پيوست بايد در نقشه راه كاهش جرم ، مورد توجه قرار گيرد.
دبير علمي اين همايش نيز گفت: 370 مقاله از سراسر كشور به دبيرخانه همايش رسيده كه از اين تعداد 12 مقاله برتر براي ارايه در اين گردهمايي انتخاب شده است.
دكتر 'كريم حسين زاده دلير' در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اضافه كرد: 55 مقاله نيز به شكل خلاصه و 32 مقاله به طور كامل در كتاب همايش به چاپ رسيده است.
نخستين همايش ملي 'نگاهي نو به شهرسازي، امنيت و پيشگيري از وقوع جرم در فضاهاي شهري امروز /چهارشنبه/ در مجتمع فرهنگي پتروشيمي تبريز آغاز و فردا به پايان مي رسد.
3093/6183
۰ نفر