۱۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰
کد خبر: 81871902
T T
۰ نفر
چه كسانی در شورای حكام درباره مسائل گذشته و حال ایران تصمیم می گیرند

تهران - ایرنا - این روزها مردم ایران نام یك نهاد را بیش از گذشته در خبرها می بینند و می خوانند:« شورای حكام». پرونده 12 سال ادعا و فشار و تهدید علیه ایران اكنون در دست این نهاد است ؛ اما این نهاد چیست ، اعضایش چه كسانی هستند و چگونه تصمیم می گیرند؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا؛ قرار است اعضای شورای حكام در جلسه 15 دسامبر - 24 آذر - درباره قعطنامه ای تصمیم بگیرند كه كشورهای 1+5 برای بستن پرونده مسائل گذشته و حال ایران یا همان پی.ام.دی ارائه كرده اند.
با توجه به اهمیت تصمیم گیری این نهاد، نگاهی به ساختار و تركیب آن می اندازیم.

شورای حكام یا (Board of Governors) یكی از اركان آژانس بین المللی اتمی(IAEA) است و زیر نظر كنفرانس عمومی فعالیت می كند كه بالاترین نهاد قانونگذاری آژانس است و مجری تصمیم های آن است.
اعضای شورای حكام از دو گروه انتخابی و انتصابی تشكیل می‌شود. اعضای انتخابی در كنفرانس عمومی انتخاب می‌شوند و گروه انتصابی هم آن دسته از كشورهای عضو هستند كه دارای فن‌آوری پیشرفته هسته‌ای هستند.

*اعضای انتخابی
كنفرانس عمومی كه از نمایندگان تمام كشورهای عضو تشكیل شده است، 22 كشور را از میان دولت های عضو آژانس را برای خدمت 2 ساله در شورای حكام انتخاب می‌كند.
اعضای انتخابی این شورا از مناطق زیر برگزیده می شوند:
5 عضو از آمریكای لاتین، 4 عضو از اروپای غربی، 3 عضو از اروپای شرقی، 4 عضو از آفریقا، 2 عضو از خاورمیانه و جنوب آسیا، یك عضو از آسیای جنوب شرقی و پاسفیك و یك عضو از شرق آسیا.
این مجموعه اعضاء به علاوه یك عضو از غرب آسیا (خاورمیانه) و جنوب آسیا، یا آسیای جنوب شرقی و پاسفیك یا شرق آسیا، و عضو دیگر از آفریقا یا غرب آسیا (خاورمیانه) و جنوب آسیا یا آسیای جنوب شرقی و پاسفیك انتخاب می‌شوند.

*اعضای انتصابی

مطابق با ماده 6 اساسنامه آژانس، شورای حكام در پایان دوره خود 10 عضو از میان اعضایی كه در تكنولوژی اتمی از جمله تولید مواد خام از سایرین پیشرفته تر هستند را انتخاب می‌كند.
همچنین 3 عضو دیگر از مناطق مختلف جهان كه آنها نیز باید در تكنولوژی انرژی اتمی پیشرفته تر و از جهت تولید مواد خام غنی تر باشند، به شرط آنكه منطقه یاد شده نماینده‌ای در میان 10 عضو قبلی نداشته باشد، به جمع اعضای انتصابی شورای حكام اضافه می شوند.

*جلسات شورای حكام

شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طوركلی 5 بار در سال تشكیل جلسه می دهند.
به این ترتیب كه 2 جلسه در ماه‌های مارس و ژوئن، 2 جلسه در ماه سپتامبر (یكی قبل و دیگری پس از جلسه مجمع عمومی آژانس) و نهایتا یك جلسه هم در ماه دسامبر تشكیل می شود.

*دولت های شورای حكام

آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال حاضر( تا نوامبر 2015) 167 عضو دارد و شورای حكام نیز هم ‌اكنون 35 عضو داشته و هر یك از كشورهای عضو در این شورا دارای فقط یك رأی هستند.
به استناد پایگاه اطلاع رسانی آژانس بین المللی اتمی(IAEA) نمایندگان كشورهای:
آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، كانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، كره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مكزیك ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاكستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوییس ، مقدونیه ، تركیه ، انگلیس ، آمریكا و اروگوئه، 35 عضو شورای حكام برای دوره سال 16-2015 میلادی هستند.

** تصمیم گیری در شورای حكام

در شورای حكام به جز موارد مالی كه به دو سوم آرای اعضا نیاز دارد، كلیه تصمیمات با اكثریت نسبی، اتخاذ می‌شود.
به طور كلی شورای حكام در نشست‌های خود به بررسی و ارایه توصیه به مجمع عمومی در خصوص حساب‌ها و برنامه‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌پردازد و درخواست‌ نامه‌های عضویت و بودجه را بررسی می‌كند.
این نهاد همچنین به تأیید توافقنامه‌های پادمانی و انتشار استانداردهای ایمنی آژانس می‌پردازد و مسئولیت انتصاب مدیركل آژانس را با تایید مجمع عمومی بر عهده دارد.
شورای حكام برای انجام وظایف خود می‌تواند بر حسب ضرورت مبادرت به تشكیل كمیته‌‌‌هایی كند.

**روسای شورای حكام

در حال حاضرلورسیو آنتونیو وینهاس(Laércio Antonio Vinhas) سفیر و نماینده كشور برزیل برای دوره (16-2015 میلادی) رییس این شورا است. فردریش دائوبل (Friedrich Dauble) سفیر و نماینده آلمان در آژانس و باهتیجورز هاسانز(Bahtihjors Hasans) نماینده كشور لاتویا(لتونی) معاونان وی هستند.
خانم مارتا زیاكوا (Marta Ziaková) سفیر و نماینده كشور اسلواكی، قبل از وینهانس برزیلی از سال (15-2014میلادی) ریاست شورای حكام را برعهده داشت.
فیلیپو فورمیكا(Filippo Formica) ایتالیایی، جان بارت(John Barrett) كانادایی و نگوین تیئپ (Thiep Nguyen) ویتنامی نیز به ترتیب از سه دوره قبل حدفاصل سال های 14-2012 میلادی رییس شورای حكام بوده اند.

3070**1553
۰ نفر