۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱
کد خبر: 81865303
T T
۰ نفر
اعتماد به نقل از علی لاریجانی: اموال نیستیم كه مصادره شویم

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در شماره شنبه 14 آذر به انتشار پاسخ علی لاریجانی به ابراز نگرانی برخی درباره پیوند وی با اصلاح‌طلبان در یك نشست خبری پرداخت. رییس مجلس در این باره گفت: «اموال كسی نیستم كه مصادره‌ام كنند.»

این روزنامه در تیتر یك با درج عنوان مهر برائت، نوشت: گزارشی ١٥ صفحه‌ای، نه سیاه و نه سفید كه خاكستری روشن. گزارشی با ٨٨ بند با عنوان «ارزیابی نهایی در خصوص مسائل باقیمانده گذشته و حال، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران»؛ گزارشی كه قرار است مقدمه‌ای برای پایان یافتن پرونده‌ای موسوم به ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به پی‌ام‌دی باشد اما حتی در تیتر آن هم این اراده ایران است كه حك شده و نشانه‌ای از همین عنوان پرطمطراق پی‌ام‌دی هم نیامده است. قریب به یك دهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرونده‌سازی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به جهان گفت كه برنامه هسته‌ای ایران ابعاد نظامی داشته است اما در ارزیابی نهایی دیگر از عنوان پی‌ام‌دی نه در تیتر، نه در مقدمه، نه در بدنه و نه در نتیجه‌گیری خبری نیست.
روزنامه اعتماد با انتخاب عنوان شكوه شیعه، آورد: دریایی از میلیون‌ها عاشق عزادار كه برای برگزاری مراسم اربعین امام سوم شیعیان و ٧٢ تن از یارانش پای در كربلا گذاشته بودند را یك چیز به خروشان وا داشته، یك دلبستگی عمیق و اعتقاد ریشه‌دار كه سربند زهرا آن را فریاد می‌زند: «یا حسین (ع)». آنها پس از چند ساعت حضور در كربلا بار دیگر پای در خاك میهن گذاشتند و به خانه برگشتند. اكنون مرزهای ایران از عزاداران تهی است.
این روزنامه با انتشار عنوان منطق جمهوری اسلامی همكاری با ملت‌هاست، به نقل از مقام معظم رهبری، می نویسد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح (سه‌شنبه) در دیدار آقای «ویكتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان، با اشاره به زمینه‌های متعدد ارتباط و همكاری بین دو كشور، منطق جمهوری اسلامی را همكاری با ملت‌ها خواندند و خاطرنشان كردند: سیاست اعلامی دولت مجارستان در «نگاه به آسیا» سیاستی درست است و می‌تواند منشا افزایش همكاری‌ها باشد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، سطح پایین روابط اقتصادی و غیر‌اقتصادی ایران و مجارستان را نامناسب ارزیابی كردند و افزودند: ملت ایران از مجارستان هیچ خاطره ناخوشایندی ندارد و با توجه به هیات همراه شما كه از تراز خوبی برخوردار است امیدواریم با وجود اراده، این سفر مقدمه‌ای برای افزایش همكاری‌ها شود. رهبر انقلاب، منطق جمهوری اسلامی را همكاری با همه انسان‌ها و ملت‌ها خواندند و گفتند: البته استثناهایی با دلایل مشخص وجود دارد اما به‌جز آن موارد خاص، ما عواطف و سیاست‌های شرافتمندانه را با عواطف صادقانه پاسخ می‌دهیم. باید شاكله و ساختاری اصولی برای همكاری‌ها و تبادلات اقتصادی، علمی، فرهنگی و آموزشی ایجاد شود.
روزنامه اعتماد با بررسی عنوان تصمیم سخت برای نفت، نوشت: در حالی كه به نظر می‌رسید یكصد و شصت و هشتمین نشست اوپك با تصمیم خاصی به اتمام برسد، اما گویا روابط سیاسی همچنان بر بازار نفت سایه افكنده است به‌گونه‌ای كه اعضا به تثبیت میزان تولید نفت رضایت دادند و قرار شد وزرا در نشستی فوق‌العاده موضوع افزایش ظرفیت تولید را به رای بگذارند. همچنین رییس اوپك در نشستی مطبوعاتی اعلام كرد ذكر نشدن سقف جدید تولید در بیانیه پایانی نشست به معنای حفظ سقف رسمی تولید این سازمان است كه ٣٠ میلیون بشكه در روز است.از سویی برخی گزارش‌ها از ترك كردن جلسه اوپك بعد از تصمیم‌گیری برای تثیبت میزان تولید نفت توسط بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران خبر می‌دهند اما به نظر می‌رسد این ترك كردن ارتباطی با مباحث مطرح شده در جلسه ندارد. ایران از این پس مهم‌ترین بازیگر بازار جهانی نفت است چرا كه قصد دارد از چندی دیگر میزان تولید خود را افزایش داده و ٥٠٠ هزار بشكه نفتی را كه تاكنون بارها از آن صحبت كرده بود به بازار عرضه كند.
«عراقچی: گزارش آژانس بیشتر سفید است تا سیاه»، «وزارت خارجه آمریكا: pmd بسته می شود»، «وزیر انرژی امریكا: تحریم های ایران در ژانویه برداشته می شود»، «بعیدی نژاد: در قاموس ان پی تی مطالعه ممنوع نیست»، «بررسی تحلیلی گزارش آژانس در گفتارهایی از: سیروس ناصری سیدحسین موسویان، حسن بهشتی پور محمدفرهاد كلینی و عبدالرضا فرجی راد»، «یادداشتی از عباس عبدی: روز مهمی كه فراموش می شود»، «حسین پاینده: پسامدرن نویسی برای عقب نماندن از قافله داستان نویسی!»، «سیدجواد طباطبایی: خلافت نمی تواند در ایران بازتولید شود»، «یخبندان در راه است» و «72ساعت مرگبار جاده ای ایران» از دیگر عنوان های این روزنامه است. روزنامه اعتماد همچنین در ستون نگاه روز عنوان «نتایج گزارش آمانو» را با قلم جاوید قربان اوغلی منتشر كرد.
*گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**9370**2002**9131