۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱
کد خبر: 81863608
T T
۰ نفر

223نفر در بوشهر به ویروس ایدز مبتلا هستند

۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۱
کد خبر: 81863608
223نفر در بوشهر به ویروس ایدز مبتلا هستند

بوشهر- ایرنا- رئیس مركز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: از 463 نفر مبتلا به ویروس ایدز (اچ آی وی ) در استان بوشهر 223نفر مربوط به شهرستان بوشهر هستند.

به گزارش ایرنا، غلامرضا كهن روز پنجشنبه درجمع خبرنگاران به مناسبت 12- 18 آذر هفته ایدز افزود: از این شمار 206 نفر مرد و 17 نفر زن هستند كه ازمجموع مبتلایان به ویروس ایدز در این شهرستان 51 نفر فوت شده اند.
وی اضافه كرد: 81 درصد این افراد از راه تزریق، 12 درصد آمیزش، 1 درصد مادر به كودك و 6 درصد نیز به صورت نامشخص مبتلا به ویروس ایدز شده اند.
كهن ادامه داد: روند بیماری در استان بوشهر اولین مورد در سال 72 و تا سال 77 تنها دو مورد شناسایی شده بود این درحالی است كه در هفت ماه گذشته امسال 15 نفر مبتلا به ویروس ایدز در استان شناسایی شده اند.
وی یادآور شد:درسالهای گذشته بیماری ایدز در شهرستان بوشهر بیشتر از طریق تزریق، شیوع پیدا می كرد ولی امروز بیشترین علت شیوع ویروس اچ آی وی از راه آمیزش و تماسهای جنسی محافظت نشده شناسایی شده است.
رئیس مركز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: با توجه به اینكه شیوع بیماری ایدز بیشتر در رده سنی 25 تا 34 سال (جوانان) است باید در زمینه آگاهی دادن به جامعه در این زمینه اقدام شود.
وی اضافه كرد: تاكنون در استان بوشهر هیچ موردی از بیماری ایدز از طریق خون و فرآورده های خونی سرایت نكرده و مشكلی در این زمینه دیده نشده است.
كهن اظهاركرد: در زمان حاضر دو خط تلفن مشاوره و راهنمایی درزمینه بیماری ایدز، هپاتیت، مسائل آمیزشی و رفتارهای پرخطر، باشگاه همیاران مثبت برای ارائه خدمات حمایتی، آموزشی و اشتغال یابی، مركز آموزشی و مشاوره بیماری های رفتاری برای انجام آزمایش، مراقبت، درمان و پیشگیری در استان بوشهر فعال هستند.
وی اضافه كرد: همچنین در بیمارستانهای شهدای خلیج فارس و سلمان فارسی درمان و پیشگیری دارویی برای كسانی كه از لحاظ شغلی درگیر این ویروس هستند و شش نقطه در شهرستان بوشهر شامل بیمارستانهای خلیج فارس، سلمان فارسی و صنعت نفت خارگ، مركز بهداشت معراج، مركز بهداشتی درمانی چغادك و زندان مركزی نیز امكان تست تشخیص سریع ویروس اچ آی وی بویژه برای كسانی كه دارای رفتار پرخطر هستند، وجود دارد.
كهن یادآور شد: همچنین چهار مركز بهداشتی علی بن ابی طالب (ع)، صاحب الزمان (عج)، مركز سلامت جامعه چغادك و مركز بهداشتی درمانی دویره نیز برای مادران بارداری كه مراجعه می كنند امكان آزمایش اچ آی وی و تست تشخیص سریع انجام و درصورت مثبت بودن امكان مشاوره و درمان وجود دارد.
كهن با اشاره به شعار روز جهانی ایدز 'درمان اچ آی وی، كلید پیشگیری است، بیماران را برای درمان حمایت كنیم' اظهار كرد: ایدز یك بیماری ویروسی مزمن و نوپدید است كه قابلیت سرایت به دیگران را دارد و باشیوع این بیماری در سطح جهان جامعه بین الملل برآن شد كه برای این بیماری تدبیری بیاندیشد.
وی اضافه كرد: امروز آموزش و اطلاع رسانی در زمینه بیماری ایدز یكی از استراتژی های كشور است كه تعیین یك مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی و حساس كردن سیاستگذاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به این موضوع و همراه كردن آنان برای پیشگیری از بیماری ایدز بسیار ضروری است.
كهن یادآور شد: بیماری ایدز تنها یك موضوع بهداشتی نیست بلكه دارای ابعاد اجتماعی، فرهنگی و امنیتی است كه همه دستگاههای فرهنگی و اجتماعی باید در كنار دستگاه بهداشتی در خصوص پیشگیری و درمان این بیماری همكاری كنند. ك/2
6047/6043