۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۲:۱۶
کد خبر: 81863323
T T
۰ نفر
نجفی: عدم انحراف برنامه اتمی ایران، مهمترین نكته گزارش آمانو است

تهران- ایرنا- رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مهمترین نكته گزارش یوكیا آمانو مدیركل آژانس عدم انحراف برنامه هسته ای ایران بوده و دراین گزارش به عدم پایبندی اشاره نشده است.

به گزارش ایرنا، نجفی روز چهارشنبه درباره گزارش منتشر شده از سوی یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایرنا گفت : بخش زیادی از گزارش 15 صفحه ای آژانس توصیفی است و سابقه موضوع را با تكرار بخش هایی از گزارش 2011 توضیح داده است.
وی یادآور شد: در این گزارش شاید حدود 50 بار به نوامبر2011 یا ضمیمه 2011 و یا سند 2011/65 اشاره شده است. در واقع مدیركل خواسته بگویید ادعاها قبلا چه بوده و یك بخش هم سابقه قطعنامه های شورای حكام است.
نماینده ایران درآژانس بین المللی انرژی اتمی تاكید كرد: بخش عمده ای هم تشریح همكاری های ایران بر اساس چارچوبی برای همكاری و نقشه راه است و در واقع ارزیابی ها بخش كمی از گزارش را در بر می گیرد.
نجفی ادامه داد: همانطور كه مدیركل گفته بود گزارشش نه كاملا سیاه و نه كاملا سفید است. البته همانطور كه جناب آقای عراقچی گفتند به نظر بیشتر سفید است.
وی توضیح داد: مهمترین نكته گزارش عدم انحراف مواد هسته ای در ایران است. به همین جهت مدیركل در هیچ جای گزارشش اعلام 'عدم پایبندی' نكرده است.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح كرد: بسیاری از موارد مثل بحث سند 15 صفحه ای، معدن گچین، جابربن حیان و موارد اینچنینی كه بنظر ما بسته شده بودند اما آژانس درگزارش های قبلی به آنها اشاره می كرد در این گزارش عملا بسته شده اند.
نجفی افزود: به طور خاص در مورد مریوان، گزارش اعلام كرده كه منطقه مریوان منظور نبوده و به نوعی این موضوع را نیز مختومه كرده است. در برخی موارد مثل آغازگر نوترونی یا انجام تست یا سیستم فیوز این گزارش حرفی برای گفتن ندارد.
وی گفت: گزارش رسما اعلام كرده است كه هیچ علامتی مبنی بر وجود چرخه سوخت هسته ای اعلام نشده در ایران وجود ندارد. اهمیت این موضوع از آن جهت است كه برخی ادعا می كردند ایران فقط در نطنز و فردو نیست كه غنی سازی می كند و ممكن است جای دیگری هم غنی سازی داشته باشد.
نماینده ایران در آژانس اظهار كرد: آژانس همچنین رسما اعلام كرده كه هیچ علامتی مبنی انجام فعالیت یا طراحی سلاح هسته ای بر مبنای سند اورانیوم فلزی پیدا نكرده است.
گزارش همچنین ادعاهایی كه درمورد محاسبات نوترونی می شد را تلویحا رد كرده است زیرا آنها را'ناتمام و ماهیتا متفرق' توصیف كرده است.
نجفی ادامه داد: نكات قابل تامل گزارش اشاراتی است كه به برخی مطالعات علمی درباره فناوری های دوكاربردی شده است و ادعا شده كه قبل ازسال 2003 در ایران رخ داده است.
وی یادآور شد: البته دراین رابطه (جدای از اینكه ما نظر متفاوتی داریم) ادعای برخی كشورها مبنی بر تداوم اینگونه فعالیت ها را هم صراحتا رد و اعلام كرده است كه هیچ علامتی مبنی بر وجود فعالیت های مربوط به توسعه سلاح هسته ای بعد از 2009 در ایران وجود ندارد؛ البته فناوری های دوكاربردی همانطور كه از نامشان پیداست دو كاربردی هستند.
نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی تاكید كرد: اما درایران هر گونه مطالعه و یا فعالیت علمی در رابطه با فناوری های دوكاربردی تنها برای مصارف صلح آمیز و یا متعارف بوده و هستند. در مورد چاشنی های انفجاری و یا سیستم چند نقطه ای ، گزارش اذعان كرده است كه كاربرد متعارف هم دارند بویژه درخصوص چاشنی های انفجاری به استفاده فزاینده برای مقاصد غیرنظامی و متعارف نظامی اشاره كرده است.
نجفی ادامه داد: با وجودیكه بخش زیادی از گزارش سفید است، انتظار می رود كه مخالفان جمهوری اسلامی ایران بویژه رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به آن ، با بزرگنمایی بحث فناوری های دوكاربردی و تحریف بخش هایی از گزارش تلاش كنند تا آن را كاملا سیاه جلوه دهند.
وی تصریح كرد: به هر صورت طبق برجام و نقشه راه ، ایران تنها متعهد به انجام برخی اقدامات بود كه حالا تكمیل شده است و این گزارش یك راه منطقی برای شورای حكام می گذارد و آن بستن پرونده مسائل گذشته است.
نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اینك نوبت گروه 1+5 است كه به تعهد خود طبق بند 14 برجام عمل و موضوع را با ارائه قطعنامه ای به شورای حكام ببندند. تنها با بستن این موضوع در شورای حكام، راه اجرای برجام هموار می شود.
شبك**441**1983 ** 1064
۰ نفر