۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81859721
T T
۰ نفر

حالت انتظار براي اجراي برجام!

۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81859721
حالت انتظار براي اجراي برجام!

تهران - ايرنا- پايگاه خبري اميد هسته اي در يادداشتي نوشت: از آغاز مذاكره ايران و گروه 1+5 درباره پرونده هسته‌اي، دو جريان خبري و تبليغي در داخل و خارج از كشور از سوي رسانه‌ها شكل گرفت.

اين يادداشت به قلم ابوالقاسم قاسم زاده در ادامه مي افزايد: جرياني كه به پايان موفق اميد دارد و نسبت به اجراي توافق و پايان بخشيدن به بررسي پرونده خوشبين است. جريان مقابل آن همواره اخبار منفي را برجسته مي‌سازد و خطر شكست مذاكره و اجراي برجام را دنبال مي‌كند و از آن خبر مي‌سازد و گزارش مي‌دهد.
دميدن بدبيني، مسير اطلاع‌رساني و فعاليت رسانه‌اي اين جريان است كه در داخل كشور و در خارج، از سوي برخي رسانه‌هاي غربي و همچنين رسانه‌هاي كشورهاي عربي منطقه و اسرائيل، ادامه دارد.
از ديروز با مصاحبه كوتاه «آمانو» دبيركل آژانس انرژي اتمي، مصاف اين دو جريان رسانه‌اي از خوشبيني و بدبيني شدت گرفته است . در حالي كه حالت انتظار براي انتشار تصميم نهايي شوراي حكام براساس متن گزارش دبيركل آژانس، واقعيت كنوني خبري درباره پرونده انرژي اتمي ايران است كه چند روز ديگر انجام مي‌پذيرد. آمانو از يكطرف اعلام كرد كه «برنامه هسته‌اي ايران انحراف ندارد.» اما در همين مصاحبه نيز گفت: «گزارش آينده آژانس، سياه و سفيد نخواهد بود.» موج خبري و گزارش منفي از سوي برخي رسانه‌ها با اين اظهارنظر آمانو شكل گرفته است كه وعده شكست كامل مذاكرات را مي‌دهند. اما نماينده ايران در آژانس مي‌گويد: «سالهاست كه آمانو، اعلام مي‌كند در موقعيتي نيست كه تائيد كامل كند فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران وجود ندارد. در تمام گزارش‌هاي در چند سال گذشته اين موضوع درج شده و ظاهراً‌ برخي گمان كرده‌اند حرف جديد و تازه‌اي بيان شده است.» آقاي رضا نجفي نماينده ايران در آژانس در مصاحبه خود اطلاع داد، «... بايد توجه شود كه آژانس براي تمام كشورهايي كه پروتكل الحاقي را اجرا نمي‌كنند، همين موضع را دارد. يعني نمي‌تواند در مورد نبود تأسيسات هسته‌اي اعلام نشده اطمينان بدهد و از اين رو نمي‌تواند اعلام كند تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي در آن كشور براي مقاصد صلح‌آميز هستند. همين روش براي كشوري مثل سوييس كه حدود 10 سال است پروتكل الحاقي را اجرا مي‌كند، صادق است و نگاهي به گزارش سالانه SiR آژانس در سال 2014 مويد اين نكته است و اصطلاحاً كشور سوييس هنوز BRoadercoNCLsioN را ندارد.»
قرار است گزارش نهايي آمانو به شوراي حكام 10 آذر منتشر شود كه پس از آن براي بسته شدن پرونده (ابعاد احتمالي نظامي PMD) قطعنامه ارائه شده از سوي گروه 1+5 در جلسه ويژه شوراي حكام (24 آذرماه) مورد بررسي و تصويب قرار مي‌گيرد. مسئوليت دبيركل آژانس، ارائه گزارش فني است. در حالي كه تصميم‌گيري نهايي با ارائه قطعنامه از سوي شوراي حكام اعلام خواهد شد.
يكي از كارشناسان برجسته انرژي اتمي در نقد مصاحبه آمانو و آينده گزارش آژانس و تصميم‌گيري شوراي حكام نوشته است:
گزارش مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره موضوعات گذشته ايران و اتهامات بي‌اساسي كه بين سال‌هاي 2000 و 2003 عليه برنامه هسته‌اي ايران مطرح كردند، قرار است تا چند روز آينده منتشر شود و اين گزارش مبناي تصميم‌‌گيري شوراي حكام براي بستن پرونده‌اي خواهد بود كه ابزاري در دست غرب براي فشار آوردن بر مردم ايران بوده است.
آنها با اين ادعا كه ايران در مقطعي به دنبال توليد سلاح هسته‌اي بوده است، پرونده‌ ايران را به شوراي امنيت ارجاع دادند و اين موضوع سال‌ها طول كشيد و پس از صدور قطعنامه‌هاي چندگانه‌اي كه به ناحق عليه ايران صادر شد، بالاخره كار به اينجا رسيد كه تا چند روز ديگر، آمانو نتيجه تحقيقات و بررسي‌هاي خود را ارائه خواهد كرد.
اين اتفاق در حالي رخ خواهد داد كه مديركل آژانس در اظهارات اخيرش گفته، گزارش آينده آژانس در اين زمينه، سياه و سفيد نخواهد بود و اين مسأله با تحليل‌هاي مختلفي همراه بوده است.
به اعتقاد من، معناي اين صحبت آن است كه آمانو مي‌خواهد در مسيري حركت كند كه نه كاملاً صلح‌آميزبودن برنامه هسته‌اي ايران در گذشته را تائيد كند و نه بگويد برنامه ايران صددرصد مشكل داشته است. دليل چنين موضعگيري‌اي نيز روشن است. آنها سال‌ها به‌صورت ناروا براساس اين پرونده به ملت ايران فشار آوردند و قطعاً‌ اكنون نمي‌خواهند اذعان كنند اقداماتشان در گذشته، بي‌اساس بوده است. آنها اين حجم از فشار و قطعنامه را با استفاده از اين ابزار بر كشورمان وارد كرده‌ا‌ند و حالا نمي‌توانند گزارش سفيد از سابقه عملكرد برنامه هسته‌اي ايران ارائه كنند. اما اگر گزارشي سياه و منفي هم از گذشته برنامه هسته‌اي ايران از سوي آمانو ارائه شود، طبيعتاً راه براي بسته شدن پرونده پي.ام.دي مسدود مي‌شود، بنابراين او گزارش خود را نه سياه و نه سفيد، بلكه خاكستري ارائه مي‌كند تا شوراي حكام بتواند تصميم بگيرد.
اين گزارش گرچه مهم است، اما مهم‌تر از آن تصميم شوراي حكام براساس گزارش آمانو است زيرا مجموعه اتهاماتي كه به ايران وارد شده، اقدامي سياسي بوده و همه مي‌دانند كه آمريكا، اسرائيل، انگليس و فرانسه در سال‌هاي گذشته به‌صورت سياسي، پرونده پ.ام.دي را براي ايران درست كردند. بنابراين مديركل آژانس، وقتي گزارش خود را ارائه كرد، طبق برجام، بايد در شوراي حكام و در اقدامي سياسي، مسأله پي.ام.دي را حل كنند. مي‌توان پيش‌بيني كرد اين اتفاق به احتمال 90 درصد در روزهاي آينده رخ خواهد داد، چون بايستي پرونده ايران را عادي كنند تا برجام اجرايي شود.
همان‌طور كه عراقچي به صراحت اعلام كرد آنها مي‌دانند اگر پرونده ايران را عادي نكنند و همچنان بخواهند اين استخوان را لاي زخم نگه دارند، ايران هم برجام را اجرا نمي‌كند. بنابراين گزارش آمانو كه تا دو سه روز ديگر منتشر مي‌شود، پله اول است و مرحله بعد تصميم‌گيري شوراي حكام است كه بسيار كليدي و حساس است.
* منبع: پايگاه خبري اميد هسته اي
** اول ** 1337
۰ نفر