آثار شمس تبريزي مانند نور آفتاب دوستدارانش را متنعم مي كند

تبريز - ايرنا - سفير بلاروس در ايران در حاشيه آيين نكوداشت شمس در تبريز گفت: آثار شمس تبريزي به مثابه نور آفتاب دوستدارانش را متنعم مي كند.

'ويكتور ريباك' يكشنبه شب در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: شمس تبريزي مانند آفتابي است كه امكان دسترسي به آن وجود ندارد ولي نور خورشيد به دلباختگان و دوستدارانش مي رسد و آنان را بهره مند مي سازد.
وي با اشاره به اينكه فارغ التحصيل ادبيات فارسي از دانشگاه مسكو است، افزود: از زمان آشنايي با ادبيات فارسي با شمس تبريزي نيز آشنا شدم و به قول معروف 'آب دريا را گر نتوان كشيد هم به قدر تشنگي بايد چشيد'و ما هم تلاش كرده ايم در حد توانمان از آثار وي بهره مند شويم.
ريباك بيان كرد: توجه به مسايل اخلاقي، سلوك و رسيدن به مراتب بالاي انساني از جمله مسايلي است كه همه در شمس تبريزي وجود داشته است.
سفير بلاروس تاكيد كرد: آثار شمس تبريزي خود دنيايي است و مانند دريا عميق بوده كه درك واقعي شمس وقت زيادي را مي طلبد.
نخستين آيين نكوداشت شمس تبريزي شب گذشته به مناسبت ديدار تاريخي مولانا با شمس با حضور استاد محمد علي موحد،همايون شجريان و كريمي مراغه اي در تالار پتروشيمي تبريز برگزار شد.
در اين مراسم همچنين استاد كريمي مراغه اي به قرائت شعر پرداخت و از تمبر يادبود نخستين آئين نكوداشت شمس تبريزي رونمايي شد.
سرديس همايش نيز به استاد محمدعلي موحد، كريمي مراغه اي، همايون شجريان و سفير بلاروس اهدا شد.
تنديس بنياد شمس خوي نيز توسط مسوولان اين بنياد به مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي اهدا شد.
محمد بن علي بن ملك داد تبريزي ملقب به شمس الدين يا شمس تبريزي در سال ۵۸۲ هجري قمري در تبريز ديده به جهان گشود و در سالٔ ۶۴۵ هجري قمري وفات يافت و مشهور سدهٔ هفتم هجري است و سخنان وي را كه در مجالس مختلف بر زبان آورده، مريدان گردآوري كرده اند كه به نام 'مقالات شمس تبريزي' معروف است.
شمس تبريزي عاشق سفر بود و بيشتر عمر خود را به سير و سياحت گذراند آنچنان كه به روايت افلاكي «جماعت مسافران صاحبدل او را پرنده خطاب كرده اند.
شمس تبريزي از صوفيان پارسي زبان در ۲۶ جمادي الثاني ۶۴۲ (برابر ۶ دسامبر ۱۲۴۴ ميلادي و ۱۶ آذر ۶۲۳ هجري خورشيدي) به قونيه تركيه رسيد و با مولوي ملاقات و با شخصيت نيرومند و نفس گرمي كه داشت مولانا را دگرگون كرد.
3093/6183