۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۲۶
کد خبر: 81855233
T T
۰ نفر
مدودیف: پاسخ مسكو به اقدام ضد روسی تركیه، اقدامات نظامی و سیاسی است

مسكو - ایرنا - «دیمیتری مدودیف» نخست وزیر روسیه اقدام تركیه در ساقط كردن جنگنده سوخو 24 این كشور توسط ارتش تركیه در خاك سوریه را «جنایت» خواند و گفت: مسكو با پاسخ های نظامی و سیاسی لازم در برابر ساقط كردن هواپیمای خود اقدام خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، مدودیف پس از اجرای عملیات یك روزه انتقال و استقرار سامانه تسلیحاتی اس 400، پیشرفته ترین سیستم پدافند موشكی ارتش روسیه در سوریه برای برخورد با اقدامام های مشابه آنكارا، روز پنجشنبه اظهار كرد: آنكارا با سرنگونی هواپیمای سوخو 24 اقدام خصمانه علیه روسیه مرتكب شده و روسیه تدابیر نظامی و دیپلماتیك مناسب با این اقدام را انجام خواهد داد.
وی افزود: اكنون دولت روسیه مجموعه ای از تدابیر لازم و ضروری برای پاسخ به اقدام تركیه را در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی در دستور كار دارد.
نخست وزیر روسیه اعلام كرد: مسئولان پیگیری این اقدام ها باید در دو روز آینده برنامه كاری نهایی شده را برای اجرا ارائه كنند.
روسیه در واكنش به ساقط شدن جنگنده خود در روز سه شنبه، تدابیری علیه تركیه اتخاذ كرده كه مهم ترین آن اعلام یك منبع نزدیك به كاخ كرملین مبنی بر لغو برنامه مذاكرات «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری این كشور با «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری تركیه است كه قرار بود نیمه ماه آینده میلادی در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شود.
منبع نزدیك به كاخ كرملین اعلام كرده است: نشست 15 دسامبر سران به علت سنگینی سایه اقدام تركیه در ساقط كردن هواپیمای جنگنده سوخو 24 در سوریه، لغو شده و امكان دارد برنامه های دیگر بین دو كشور هم دچار چنین سرنوشتی شود.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز سه شنبه شب چند ساعت پس از اقدام نظامی ضد روسی تركیه، برنامه حضور خود در نشست شورای راهبردی دو كشور را كه قرار بود دیروز (چهارشنبه) در استانبول برگزار شود، لغو كرد.
موضوع این دو نشست، برنامه ریزی برای عملیاتی كردن راهبرد دو كشور برای رساندن ارزش حجم روابط بازرگانی دو كشور از 30 میلیارد دلار سالانه كنونی به 100میلیارد دلار تا سال 2025 بود، ولی افزایش تنش ها بر سر سوریه و همچنین ساقط كردن هواپیمای روسی می تواند سطح روابط كنونی را به شدت كاهش دهد.
توصیه اكید منع سفر شهروندان روس به تركیه، قطع واردات گوشت و توقف ترخیص كالاهای تركیه ای در گمركات روسیه، استقرار سامانه های پیشرفته ضد هوایی اس 300، 400و اعزام ناو پرقدرت موشك انداز ضد هوایی ماسكوا به سواحل مدیترانه روسیه همراه از تركیه بخشی از واكنش های مسكو به اقدام ضد روسی آنكار در دو روز گذشته است.
پوتین هم در واكنش به ساقط كردن جنگنده روسیه، ضمن همدست خواندن تركیه با تروریست ها، گفت: سرنگون كردن هواپیمای روسی زدن خنجر از پشت به مسكو بود كه فداكارانه در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است و این اقدام بر روابط دو كشور تاثیر خواهد گذاشت.
اروپام**391**1516**1144

سرخط اخبار جهان