۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 81854651
T T
۰ نفر
بیش از 80 در صد از چاه های آب مازندران در دشت ها قرار دارند

ساری - ایرنا - مدیر دفتر حفاظت منابع آب شركت آب منطقه ای استان گفت: بیش از 80 در صد از چاهای استان در دشت های استان كه 30 درصد از مساحت مازندران را تشكیل می دهند قرار دارند.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی آب منطقه ای مازندران حسین خدیر در جلسه كار گروه آب شورای حفظ حقوق بیت المال مازندران افزود : شرایط ما در بخش ساحلی این دشت به لحاظ مجاورت آبخوان ما با آب شور دریا در معرض تهدید بوده و باید دقت بیشتری از لحاظ فنی به عمل آوریم .
وی با بیان اینكه افت آب زیر زمینی این استان از سال 1344 با افزایش تعداد چاه ها آغاز شد اما دربازه زمانی 54 تا 78 به دلیل وقوع خشكسالی در برخی از سالها این افت شدید تر و در دشت بهشهر به علت افت شدید منطقه بحرانی و ممنوعه از سوی وزارت نیرو اعلام گردید تاكید كرد: در این مناطق اجازه حفر چاه را به كسی نخواهیم داد و با برداشت كنند گان غیر مجاز بشدت بر خورد می نمایم .
مدیر دفتر حفاظت منابع آب استان با اشاره به آثار منفی بروز چاه های شور در استان و هزینه زیاد انسداد آنها در سالهای گذشته از جمله در دهه 60 تا 70 افزود : یك حلقه چاه شور در یك بازه زمانی یك تا پنج سال خاك بیش از 50 هكتار از اراضی اطراف خود را آلوده خواهد كرد و این امر سبب خواهد شد تا زمین زراعی مذكور از غیرقابل استفاده شود.
خدیر با تشریح ویژگی آبخوان دشت مازندران و اثرات نامطلوب اضافه برداشت و حفر چاه غیر مجاز بر این آبخوان ها گفت: برداشت اضافه از آب زیرزمینی سبب ماسه دهی چاه های زراعی شده و این امر نیز موجب تغییر شكل آبخوان در منطقه خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت های طرح تعادل بخشی به راهكارهای جبران افت آب زیر زمینی پرداخت و افزود: در استان مازندران بیش از 70 درصد از آب كشاورزی از لایه اول آب زیززمینی برداشت می شود اگر ما بتوانیم سیلاب ها و آب های زمستانه را با استفاده از اجرای طرح تغذیه مصنوعی و در اراضی پخش و یا در مناطق مستعد ذخیره نمائیم .این امر سبب تقویت آبخوان ما به ویژه در لایه اول آب زیر زمینی خواهد شد و بخشی از كمبود ها را جبران خواهد نمود.
مدیر امور حفاظت منابع آب شركت در پایان با تاكید بر ضرورت حفاظت كیفی از منابع آب زیرزمینی تصریح كرد : بیش از 90درصد آب شرب استان از آّب زیرزمینی تامین می شود كه توجه ویژه به این مهم به سلامت مردم استان و جمعیت توریست آن كمك شایانی خواهد نمود.
مازندران بیش ا سه میلیون نفر جمعیت دارد.
6097

سرخط اخبار استان‌ها