۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۸
کد خبر: 81853228
T T
۰ نفر
وضعیت ذخیره آب سدهای استان مركزی در وضعیت هشدار قرار دارد

اراك - ایرنا - مدیر عامل شركت آب منطقه ای استان مركزی گفت: با وجود بارش های اخیر به علت خشكسالی های پی در پی قبلی، وضعیت ذخیره آب در سدهای این استان در شرایط هشدار قرار دارد

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شركت آب منطقه ای مركزی، نورالدین بازگیر افزود: استان در یك دهه گذشته با خشكسالی های متعددی مواجه شده و شرایط نامناسب جوی باعث شده هم اكنون بسیاری از رودخانه های استان شرایط مطلوبی نداشته باشند.
وی اظهار كرد: بارش های اخیر در تامین ذخایر سدهای استان تغییر جدی ایجاد نكرده و كاهش بارندگی ها در سال های گذشته و تغییر نوع بارش باعث بروز مشكلات زیادی برای استان شده است.
وی، وضعیت سدهای استان را بعد از بارشهای اخیر یادآور شد و گفت: وضعیت سد الغدیر ساوه با تغییر چندانی مواجه نبوده و هیچ گونه سیلابی در مسیرهای ورودی به این سد اتفاق نیفتاده است.
وی توضیح داد: همچنین در مورد سد 15 خرداد دلیجان نیز پس از هشت سال در رودخانه قمرود سیلابی با حدود 30 مترمكعب در ثانیه اتفاق افتاد و این سیلاب به پشت سد منتقل و ذخیره شده است.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای مركزی استان مركزی گفت: سد كمال صالح اراك نیز ورودی حدود دو مترمكعب دبی آب داشته است اما چندان رضایت بخش و تاثیر گذار در ذخیره آن نیست.
بازگیر افزود: احتمال اینكه در سال آبی كنونی شاهد بروز سیلاب در مسیر سد كمال صالح باشیم وجود دارد اما در مورد سد ساوه این احتمال ضعیف است.
وی افزود: سد كمال صالح اراك دارای ظرفیت حدود 100 تا 110 میلیون مترمكعب است كه تاكنون حدود50 میلیون مترمكعب از مخزن سد و به بیان دیگر نیمی از آن پر شده است.
وی توضیح داد: ظرفیت سد ساوه 300 میلیون مترمكعب است اما اكنون تنها نزدیك به 20 میلیون مترمكعب از مخزن این سد پر شده و احتمال پر شدن آن بسیار ضعیف است و در صورت سیلاب در مسیر این سد احتمال بهبود شرایط آبی سد وجود دارد.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای مركزی در مورد طغیان و بروز سیلاب در رودخانه های استان هشدار داد و گفت: به دلیل خشكسالی در سالهای گذشته متأسفانه بسیاری از رودخانه ها مورد دخل و تصرف قرار گرفته اند كه در صورت بروز سیلاب احتمال تشدید آن و ایجاد خسارت در حاشیه این رودخانه ها زیاد است.
بازگیر افزود: برای پیشگیری از اتفاقات جبران ناپذیر ناشی از بروز سیلاب در رودخانه ها، باید رودخانه هایی كه از داخل شهرها عبور می كنند به سرعت لایروبی و موانعی كه در حریم آنها ایجاد شده برچیده شوند تا از تشدید سیلاب جلوگیری شود.
وی با بیان اینكه تاكنون به جز رودخانه قمرود هیچ یك از رودخانه های استان مركزی سیلابی نشده اند، گفت: مسئولان ذیربط هشدارها را جدی بگیرند و به بهبود شرایط و رفع موانع رودخانه های داخل شهرها توجه كنند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مركزی در بخش كشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
شركت سهامی آب منطقه ای مركزی یكی از شركت های زیر مجموعه وزارت نیرو است كه وظیفه مدیریت، مطالعه، توسعه، حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع آب و همچنین ایجاد و توسعه ، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات و سازه های آبی را بر عهده دارد.ك/1
6991/6012/ 6075
۰ نفر