۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۱۹
کد خبر: 81852452
T T
۰ نفر
كاهش ارزش لیر تركیه در برابر دلار در پی حمله به هواپیمای جنگی روس

تهران – ایرنا – ارزش لیر تركیه در برابر دلار روز سه شنبه در پی سرنگون شدن یك فروند جت جنگنده سوخو-24روس توسط تركیه در مرز این كشور با سوریه، كاهش یافت.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ماركت واچ»، ارزش لیر تركیه با كاهشی به میزان 1.1 درصد در برابر دلار به 2.88 رسید كه بیشترین میزان كاهش روزانه آن در 20 روز اخیر به شمار می رود.
این در حالیست كه لیر دوشنبه شب در برابر دلار به بهای 2.85 معامله شد.
كاهش ارزش لیر در هنگامی رخ داد كه بهای بسیاری از ارزهای كشورهای دارای بازارهای در حال شكوفایی از جمله روسیه در برابر دلار افزایش یافته است.
ارزش روبل روسیه با 0.3 درصد افزایش در برابر دلار از 66.37 در دوشنبه شب به 66.127 در روز سه شنبه رسید.
یك مقام دولت تركیه گفت كه وزارت امور خارجه این كشور روز سه شنبه نمایندگان سیاسی 5 كشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای توجیه آنان درباره سرنگونی هواپیمای جت جنگنده روسیه فراخوانده است.
سفیران و نمایندگان كشورهای آمریكا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در پی سرنگونی هواپیمای جنگی روس در امتداد مرز تركیه با سوریه و واكنش خشم آلود مسكو به این حادثه، به وزارت امور خارجه تركیه فراخوانده شدند.
ارتش تركیه اعلام كرده است كه پیش از هدف قرار دادن هواپیمای روسیه، بارها به آن درباره نقض حریم هوایی تركیه هشدار داده شده بود.
این درحالیست كه روسیه نقض حریم هوایی تركیه را تكذیب می كند.
احمد داووداوغلو نخست وزیر تركیه روز سه شنبه گفت كه این كشور حق نشان دادن واكنش در صورت نقض حریم هوایی آن به رغم هشدارهای مكرر را دارد.
نخست وزیر تركیه گفت: جهان باید بداند كه تركیه به هر اقدام ضروری برای تضمین امنیت این كشور دست خواهد زد.
یك مقام تركیه پیشتر گفته بود كه وزارت امور خارجه این كشور روز سه شنبه كاردار روسیه را در پی سرنگون شدن یك فروند هواپیمای جنگی این كشور توسط جت های جنگنده تركیه در امتداد مرز این كشور با سوریه، احضار كرده است.
این نخستین باری است كه از دهه 1950 یك هواپیمای روس یا اتحاد جماهیر شوروی توسط یك عضو پیمان آتلانتیك شمالی «ناتو»، سرنگون می شود.
نهاد ریاست جمهوری تركیه پیشتر اعلام كرده بود: جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
در پی سرنگون شدن جنگنده روسی، سفر روز چهارشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تركیه لغو شد.
وزارت دفاع روسیه با تایید این مطلب كه هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با تركیه در لاذقیه، متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام كرد: این جنگنده روسی در ارتفاع 6 هزار متری و بدون ورود به حریم هوایی تركیه، پرواز می كرده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام كرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می كند كه هواپیمای سرنگون شده روس وارد حریم هوایی تركیه نشده و از زمین هدف قرار گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روس با آتشباری پدافند هوایی ارتش تركیه ساقط شده است و دو خلبان آن با استفاده از چتر نجات، بیرون پریدند كه جسد كمك خلبان در مناطق جنگلی لاذقیه سوریه پیدا شده است اما از سرنوشت خلبان این هواپیما هنوز اطلاعی در دست نیست.
خاورم**1486**1144
۰ نفر