۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81847589
T T
۰ نفر
اوحدی: جانباختگان فاجعه منا قربانی بی لیاقتی آل سعود شدند

بروجرد- ایرنا- رئیس سازمان حج و زیارت كشور گفت: جانباختگان فاجعه منا قربانی بی لیاقتی و سوء تدبیر مسئولان آل سعود شدند.

به گزارش ایرنا سعید اوحدی روز شنبه در همایش مهاجران الی الله در تالار زرینكوب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد ضمن بیان چگونگی وقوع حادثه منا افزود: انجام مناسك حج دو میلیون نفر در فضا و زمان محدود نیازمند اتخاذ تدابیر لازم برای تامین امنیت و تداركات است.
وی اظهار كرد: پس از آغاز مناسك حج اعلام كردند به دلیل بستن مسیر زائران به سمت سوق العرب توسط پلیس امنیت عربستان فاجعه ای در حال شكل گیری است.
رئیس سازمان حج و زیارت كشور افزود: پلیس عربستان با بی تدبیری زائران ما را به خیابان دیگری هدایت كرد كه این كار منجر به برخورد حجاج ایرانی با كاروان های مقابل و رقم خوردن این فاجعه دردناك شد.
وی گفت: بی تدبیری پلیس عربستان، گرمای هوا و تراكم جمعیت باعث شد حجاج با لب تشنه و ایستاده جان به جان آفرین تسلیم كنند.
اوحدی افزود: هیچ یك از مدیران كاروان ها و زائران ایرانی در این فاجعه نقشی نداشتند زیرا به اجبار پلیس عربستان تغییر مسیر داده بودند.
وی گفت: با توجه به تاكید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اطلاع رسانی شفاف، اخبار فاجعه منا به رغم تلخ بودن لحظه به لحظه منتشر شد.
رئیس سازمان حج و زیارت كشور افزود: رهبر معظم انقلاب برای حفظ ارزش های جمهوری اسلامی و به احترام خانواده های حجاج در بیاناتی آل سعود را متوجه عواقب رفتار غیرانسانی خود كردند.
وی گفت: در این حادثه دلخراش، 462 زائر ایران كه تمام امیدشان سفر حج بود جان باختند و به مقام باشكوهی رسیدند.
وی افزود: واژه مهاجر الی الله با تاكید و سفارش رهبر معظم انقلاب بر كشته شدگان فاجعه منا نهاده شد.
اوحدی خطاب به بازماندگان این فاجعه گفت: جانباختگان فاجعه منا پس از بخشوده شدن تمام گناهانشان در روز عرفه دعوت حق را لبیك گفتند.
وی با بیان اینكه فاجعه منا به رغم دردناك و سخت بودن، زیبایی های خاصی داشت، افزود: یكی از زائران طبق وصیت خود در مكه دفن شد و فردی دیگر كه در هشت سال دفاع مقدس شهید نشده بود در این عرصه معنوی به لقاء الله پیوست.
رئیس سازمان حج و زیارت اظهار كرد: دنیای استكبار و گروه های تروریستی تكفیری داعش كه ریشه صهیونیستی دارند امروز می خواهند انتقام خود را از ارزش های اهل بیت(ع) بگیرند.
وی افزود: نتانیاهو اعلام كرده است كه برای تمام عرصه ها برنامه ریزی كرده ایم ولی مقوله بسیج و مراسم اربعین شیعیان جزو محاسبات ما نبوده است.
مدیركل حج و زیارت استان لرستان نیز در این همایش گفت: برگزاری مراسم تشییع جانباختگان فاجعه منا صحنه باشكوهی از وحدت ملت ایران بود.
محمد خسروی افزود: از مجموع شش كاروان استان لرستان دو كاروان دچار حادثه شدند كه یك كاروان مربوط به زائران بروجردی و یك كاروان مربوط به زائران دورود، ازنا و الیگودرز بودند.
وی اظهار كرد: در این حادثه دلخراش 33 زائر لرستانی جان باختند كه 14 تن از آنها از كاروان بروجرد بودند.
مدیركل حج و زیارت لرستان افزود: هم اكنون فقط حاج فتح اله گودرزی زائر بروجردی از استان لرستان مفقود است.
وی گفت: از هیچ كوششی برای اطلاع رسانی به موقع از وضعیت زائران دریغ نشده است.
فرزند یكی از قربانیان فاجعه منا نیز بر آموزش زائران در شرایط بحران و پیگیری حقوقی و بین المللی این حادثه تاكید كرد.
پخش نماهنگی با موضوع مهاجر الی الله از دیگر برنامه های این آیین بود.
3031/3022/ 6075
۰ نفر